کد خبر: 68155 A

سلبریتی های ایران، ترانه علیدوستی ، مهران مدیری

همشهری: نظرسنجی کردیم مرجعیت اجتماعی سلبریتی‌ها در حال افول است/ نیم صفحه اول روزنامه شهرداری علیه هنرمندان

همشهری: نظرسنجی کردیم مرجعیت اجتماعی سلبریتی‌ها در حال افول است/ نیم صفحه اول روزنامه شهرداری علیه هنرمندان

در اتفاقی کم سایقه تیتر و عکس یک روزنامه همشهری و تقریبا تمامی نیم صفحه اول روزنامه شهرداری تهران به ریزش اعتماد به سلبریتی ها اختصاص پیدا کرده است و فقط عکس های هنرمندان در آن چیدمان شده است. این در حالی ست که حتی موافقان شهردار تهران نیز معتقدند پایتخت با مشکلات عدیده ای روبرو است اما توجهات شهرداری به سوی مسائل دیگر است.

ایران آرت: گروه جامعه روزنامه همشهری در تیتر و عکس یک روزنامه زیر تیتر : ریزش اعتماد به سلبریتی ها/نظرسنجی همشهری نشان می‌دهد مرجعیت اجتماعی سلبریتی‌ها در حال افول است نوشته است:

در وقایع اخیر که پس از فوت مهسا امینی رخ داد و حتی ماه‌ها و سال‌ها پیش از این ناآرامی‌ها، آنقدر حرف‌ها، رفتار و حتی پیام‌های چند کلمه‌ای آنها در پیام رسان‌های اجتماعی، گوش‌های فراوانی برای شنیدن و چشم‌های بی‌شماری برای دیدن پیدا کرده بود که انگار گستره بازی و بازیگری آنها از مستطیل‌های سبز و پرده‌های نقره‌ای تا کوچه و خیابان‌های شهر گسترده شده بود. در هر اتفاق و حادثه خوش و ناخوشی، به‌گونه‌ای عکس‌العمل آنها نقل محافل غیررسمی و حتی رسمی می‌شد و عده‌ای در نقش مقلد و ارادتمند ظاهر می‌شدند که از تصور و انتظار خودشان هم فراتر بود. اما چه شد که بازیگران و بازیکنان عرصه هنر، ورزش و موسیقی و به تعبیری سلبریتی‌ها در نقش طلایه‌داران و نظریه‌پردازان وقایع اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی ظاهر شدند؟ چه شد سلبریتی‌هایی که در عرصه هنرنمایی خاص خود از چارچوب کلمات فیلمنامه و نمایشنامه یا تاکتیک‌های تعیین شده توسط مربی و صاحبان باشگاه‌های ورزشی پا را فراتر نمی‌گذارند، یکباره به مرجع رفتارهای اجتماعی توده جامعه تبدیل شدند؟ این مرجعیت اجتماعی سلبریتی‌ها که به قول بسیاری از صاحب‌نظران رو به افول گذاشته و هر روز کمرنگ‌تر از گذشته می‌شود، دلایل و اما و اگرهای بسیاری دارد. نادر صادقیان و مصطفی آب‌روشن که ازجمله این صاحب‌نظران و جزو جامعه‌شناسان و استادان دانشگاه هستند، در نوشتار زیر به دلایل پیدایش و افول مرجعیت اجتماعی سلبریتی‌ها پرداخته‌اند.

نظرسنجی همشهری درباره مرجعیت چهره های شاخصسلبریتی‌ها در مقایسه با یک سال گذشته

روش‌شناسی تحقیق

در این نظرسنجی، از روش پیمایش استفاده شده است. روش پیمایش، یکی از روش‌های مناسب درخصوص جمع‌آوری داده‌هاست چرا که امکان تعمیم نتایج به‌دست آمده به کل جامعه آماری را فراهم می‌کند.

آنچه پیمایش را از سایر روش‌های پژوهش در علوم اجتماعی متمایز می‌کند، شیوه گردآوری داده‌ها و نحوه تحلیل داده‌هاست (دواس، 1384: 13). ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه محقق‌ساخته بوده که مشتمل بر 8سؤال بسته است.

نظرسنجی همشهری علیه سلبریتی ها و هنرمندان

جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش، تمامی افراد 18تا 44سال ساکن تهران است. طبق سرشماری سال 1395، تعداد این افراد در شهر تهران برابر است با 834/115/4نفر.

روش نمونه‌گیری

در این تحقیق، با توجه به ماهیت موضوع، از بین جمعیت ساکن در مناطق تهران22گانه تهران که دارای شماره تلفن ثابت و حاضر به پاسخگویی بوده‌اند، 776نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب و از آنها به‌صورت تلفنی نظرسنجی به عمل آمده است.

حجم نمونه

براساس، محاسبات انجام شده در بخش قبل، .حجم نمونه در این نظرسنجی، متناسب با فرمول کوکران محاسبه، و 776نفر از مردم تهران که در سنین 18تا 44سال بودند تعیین شده‌اند. این فرمول به شرح زیر است:

 یافته‌های پژوهش؛

تفکیک جنسیت پاسخ دهندگان از میان 776نفر پاسخگو به پرسشنامه، به نسبت مساوی 50درصد  زن و 50درصد  مرد بوده‌اند.

 داشتن چهره شاخص (سلبریتی)

نتایج نشان می دهد 52 درصد پاسخگویان اعلام کردند  در زندگی شان چهره های شاخصی دارند  که فعالیت آنان را از طریق رسانه‌ها پیگیری می‌کنند و 48 درصد از پاسخگویان نیز سلبریتی ندارند.

 میزان مشارکت پاسخگویان دربرنامه‌ها، خیریه‌ها، کمپین‌های چهره

نتایج نشان می‌دهد از 402پاسخ دهنده‌ای که دارای چهره شاخص هستند 42درصد  در برنامه‌ها، خیریه‌ها، کمپین‌های سلبریتی‌ها مشارکت نمی‌کنند.

 مشارکت 38درصد  از پاسخگویان نسبت به یک سال گذشته فرقی نکرده است و این مشارکت  برای 15درصد  کمتر و فقط برای 6درصد  بیشتر شده است.

نظرسنجی همشهری علیه سلبریتی ها و هنرمندان

 انتخاب راه خود یا راه سلبریتی مورد علاقه

از پاسخگویان پرسیده شد اگر بین دیدگاه شما و دیدگاه چهره شخص مورد علاقه برای انجام کاری اختلاف وجود داشت، شما راه خود را انتخاب می‌کنید یا راه آن چهره شاخص را.

 نتایج نشان می‌دهد 80درصد پاسخگویان راه خود را انتخاب می‌کنند و تنها 8درصد  راه چهره شاخص را بر نظر خود ترجیح می‌دهند.

رضا کیانیان مهران مدیری ترانه علیدوستی محسن چاوشی مهسا امینی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین