کد خبر: 69329 A

کریستوفر نولان

روایت کریستوفر نولان از بزرگترین خطر هوش مصنوعی

روایت کریستوفر نولان از بزرگترین خطر هوش مصنوعی

این فیلمساز می‌گوید: اگر بر این نظر که هوش مصنوعی قدرت کامل دارد صحه بگذاریم، بر این نظر صحه گذاشته‌ایم که می‌تواند مسئولیت رفتار انسان‌ها را کاهش دهد

ایران آرت: کریستفر نولان می‌گوید مسئله هوش مصنوعی پیچیده نیست. کارگردان «اوپنهایمر» (Oppenheimer) در مصاحبه با «وایرد» از «بزرگترین خطر» هوش مصنوعی گفته است.

نولان می‌گوید: «بحث هوش مصنوعی به نظر من بسیار ساده است. مثل اصطلاح «الگوریتم» است. کمپانی‌ها را می‌بینیم که از الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند، و حالا هوش مصنوعی [را به کار می‌برند]، تا از مسئولیت رفتارشان طفره بروند.»

به گزارش ۳۰نما، این فیلمساز ادامه می‌دهد: «اگر بر این نظر که هوش مصنوعی قدرت کامل دارد صحه بگذاریم، بر این نظر صحه گذاشته‌ایم که می‌تواند مسئولیت رفتار انسان‌ها را کاهش دهد – از نظر نظامی، اقتصاد اجتماعی یا هرچه. خطر بزرگتر هوش مصنوعی این است که ما خصوصیاتی خداگونه به آن نسبت می‌دهیم و از این رو خودمان را خلاص می‌کنیم.»

نولان اضافه می‌کند: «زیربنای اساطیری آن را نمی‌دانم، اما در طول تاریخ بشر به خلق الگوهای کاذب گرایش داشته است، تا چیزی را در تصور خودش شکل دهد و بعد بگوید ما قدرت‌های خداگونه داریم چون آن کار را کرده‌ایم.»

فیلمساز می‌گوید پوشش رسانه‌ای چت‌جی‌پی‌تی و اوپن‌ای‌آی برای نشان دادن «خطرناک» بودن تکنولوژی نتیجه عکس داده است: «حالا همه آن را می‌خواهند. به معنای آن نیست که خطری واقعی وجود ندارد، چون احساس می‌کنم که وجود دارد. اما بر اساس نظر شخصی من خطر نپذیرفتن مسئولیت است.»

این کارگردان ادامه می‌دهد: «احساس می‌کنم که هوش مصنوعی می‌تواند هنوز ابراز بسیار قدرتمند برای ما باشد. در این خصوص خوش‌بین هستم. واقعاً خوش‌بینم. اما باید آن را یک ابزار بدانیم. کسی که از آن استفاده می‌کند باید مسئولیت استفاده از آن را قبول کند. اگر ما برای هوش مصنوعی شأن یک انسان را قائل باشیم، همان‌گونه که در مقطعی به شکل قانونی با کمپانی‌ها کردیم، آنگاه بله، مشکلات بزرگی خواهیم داشت.»

نولان در بخش دیگری از این مصاحبه به این ادعا که «اوپنهایمر» فیلمی در ژانر وحشت است واکنش نشان می‌دهد: «مخالف نیستم.» او اضافه می‌کند که مخاطبین این فیلم را پس از تماشا «کاملاً ویران‌گر» می‌دانستند: «زبانشان بند می‌آید.»

کریستوفر نولان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین