کد خبر: 15849 A

افشای عشق خانم نویسنده به فیلمسازی که 18 سال از خودش جوان‌تر بود

افشای عشق خانم نویسنده به فیلمسازی که 18 سال از خودش جوان‌تر بود

عشق دیوانه‌وار سیمون دو بووار به مردی 18 سال کوچک‌تر از خودش با انتشار یک نامه در روزنامه لوموند برای نخستین‌بار فاش شد. نویسنده فرانسوی که نماد فمینیسم بود، 32 سال پیش از دنیا رفت.

ایران‌آرت: دو بووار که بیشتر با کتاب «جنس دوم» شناخته می‌شود و نگاهی عجیب و غریب به مقوله ازدواج داشت، سال 1953 از آمستردام نامه‌ای به کلود لانزمان نوشته و به این فیلمساز جوان چنین ابراز عشق و علاقه کرده بود: «دوست دارم خودم را در آغوشت بیندازم و تا همیشه آنجا بمانم. من تا ابد همسر تو هستم. کودک عزیز من! تو نخستین عشق واقعی من هستی؛ چیزی که در زندگی یک‌بار اتفاق می‌افتد یا شاید هم هرگز. تو را می‌پرستم با تمام تن و جانم. تو سرنوشت منی، ابدیت و زندگی من.»

دو بووار که سال‌ها با ژان پل سارتر، فیلسوف اگزیستانسیالیست فرانسوی زندگی می‌کرد و هرگز از رابطه با او رضایت کامل نداشت، 112 نامه عاشقانه به لانزمن نوشته و حالا دانشگاه ییل این نامه‌ها را از آن خود کرده است. جالب اینکه دو بووار در نامه‌هایش از سطح و کیفیت روابط خود با سارتر و نلسون آلگرن (نویسنده آمریکایی) هم ابراز نارضایتی می‌کند. لانزمن آن زمان 26 ساله و منشی سارتر بود.

او حالا در 92 سالگی می‌گوید فاش شدن رابطه‌اش با دو بووار حاصل یک کشمکش با دخترخوانده نویسنده نامدار است. لانزمن از ترس اینکه لوبون دو بووار بخواهد او را کاملا از زندگی مادرش محو کند، نامه‌ها را به دانشگاه ییل فروخت تا در دسترس تاریخدان‌ها قرار بگیرد. فیلمساز قدیمی به روزنامه لوموند گفته فقط وقتی تصمیم به فروختن نامه ها گرفت که مطمئن شد لوبون می‌خواهد همه نامه‌ها را منتشر کند جز آنها که به ارتباط میان لانزمن و دو بووار ربط پیدا می‌کند.

ژان پل سارتر مهدی فروتن سیمون دو بووار کلود لانزمان جنس دوم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین