کد خبر: 44493 A

برترین نویسنده‌های زنده جهان به انتخاب "رنکر"/ از موراکامی تا خالق هری پاتر

برترین نویسنده‌های زنده جهان به انتخاب "رنکر"/ از موراکامی تا خالق هری پاتر

برخی از این نویسندگان نه تنها در زمانه‌ مدرنی که ما در آن زیست می‌کنیم، نویسندگانی مشهور و به‌نام هستند بلکه نویسندگان بزرگی در تاریخ ادبیات محسوب می‌شوند.

ایران آرت: اگر اهل کتاب خواندن هستید قطعا این فهرست از بهترین نویسندگان زنده‌ی دنیا که سایت رنکر آن را منتشر کرده است برایتان جالب خواهد بود. در این فهرست از میان نویسندگان معاصر نام‌هایی را می‌بینید که برای همیشه جهان ادبیات را تغییر داده‌اند و کتاب‌هایی خلق کرده‌اند که در آینده به کلاسیک‌هایی جاودانی تبدیل خواهند شد.

ادبیات معمولا در تلاش است جهانِ در حال دگرگونیِ پیرامونش را از یک یا چند جنبه به تصویر بکشد. مهم است که ادبیات ما بتواند اول از همه زمانه‌ای را که در آن زندگی می‌کنیم درک کند و دوم اینکه آن را برای نسل‌های بعد چنان ثبت و ضبط نماید که همیشه باقی بماند.

به گزارش مجله دیجی کالا، برخی از نویسندگانی که در این فهرست می‌بینید نه تنها در زمانه‌ی مدرنی که ما در آن زیست می‌کنیم، نویسندگانی مشهور و به‌نام هستند بلکه نویسندگان بزرگی در تاریخ ادبیات محسوب می‌شوند. خیلی از کتاب‌هایی که آن‌ها نوشته‌اند تبدیل به فیلم‌های پرفروشی در تاریخ سینما شده‌اند و برخی هم کلاسیک‌های ادبی دنیای مدرن محسوب می‌شوند که باید آن‌ها را خواند و به راستی تحسین کرد. این نویسنده‌ها و آثارشان توسط نسل‌های پیش‌رو به یاد آورده می‌شوند.

1. استیون کینگ

1

استیون کینگ، ۷۲ ساله، متولد سپتامبر ۱۹۴۷، که به رمان‌هایش در ژانر وحشت شهرت دارد، نویسنده‌ی امریکایی است که تم‌های فانتزی، سوپر نچرال و رازآلودگی را می‌توان در رمان‌هایش دید. او در سال ۱۹۶۷ به صورت حرفه‌ای نوشتن داستان کوتاه را آغاز کرد و از طریق آن کسب درآمد می‌کرد و بعد در سال ۱۹۷۴ اولین رمان خود به نام "کری" را منتشر کرد که رمانی در ژانر وحشت بود.

کتاب‌های او بیش از ۳۵۰ میلیون نسخه فروش رفته و بسیاری از آن‌ها در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی اقتباس شده است. او تا کنون ۶۱ رمان منتشر کرده و داستان‌های کوتاه بسیاری نوشته است. از جمله ویژگی‌های کینگ می‌توان به پرکاری و تندنویسی او اشاره کرد.

او گاهی در یک سال بیش از دو رمان و تعداد زیادی داستان کوتاه منتشر کرده است. در آثار او همچنان می‌توان چند فیلم‌نامه و چند اثر غیرداستانی را یافت. او جوایز مختلف و معتبری دریافت کرده و از جمله مهمترین و آشناترین آثار او می‌توان به رمان "درخشش" که استنلی کوبریک کارگردان فقید سینما آن را اقتباس کرده اشاره کرد.

از این نویسنده کتاب‌های زیادی به فارس ترجمه شده است:

راز ، درخشان، دل‌ها در آتلانتیس، طلسم، منطقه مرده ، رویا‌های سپید، رویای بی‌انت‌ها، شکارچی رویا، هفت‌تیرکش، خواهران کوچک ایلوریا …

2. هاروکی موراکامی

2

هاروکی موراکامی، ۷۰ ساله، متولد ژانویه ۱۳۴۹، نویسنده‌ی ژاپنی که از همان سال‌های آغازین کار حرفه‌ای در خارج از ژاپن شناخته شد امروزه یکی از مشهورترین نویسندگان معاصر است. او در ۲۹ سالگی نوشتن را آغاز کرد و به گفته‌ی خودش پیش از آن یک کلوپ جز را اداره می‌کرد و هیچ چیزی خلق نکرده بود. موراکامی در سال ۱۹۷۹ اولین رمان خود به نام "به آواز باد گوش بسپار" را نوشت.

تم داستان‌های او گاهی سورئالیستی و مفاهیمی از جمله تقدیرگرایی، تنهایی و ازخودبیگانگی است او جوایز معتبر زیادی از جمله جایزه‌ی بهترین فانتزی جهان، جایزه‌ی داستان کوتاه فرانک اوکانر و جایزه‌ی فرانتس کافکا را دریافت کرده است. او خالق چهارده رمان و بیش از ۵۰ داستان کوتاه و چندین مقاله‌ی غیرداستانی است. از جمله مهمترین آثار موراکامی می‌توان به کافکا در ساحل،شهر گربه‌ها، پین بال، نفرهفتم، سامسای عاشق، شکار گوسفند وحشی، به آواز باد گوش بسپار، جنگل نروژی و بعد زلزله اشاره کرد.

3. کورمک مک‌کارتی

3

کورمک مک‌کارتی، ۸۶ ساله، متولد ژانویه ۱۹۳۳، رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس امریکایی است که آثارش غالبا در فضای آخرالزمانی، گوتیک و وسترن می‌گذرد. او اولین رمان خود را در سال ۱۹۶۵ منتشر کرد و خالق یازده رمان تعدادی داستان کوتاه و دو نمایشنامه و فیلم‌نامه است. مک‌کارتی در سال ۲۰۰۵ رمان "جایی برای پیرمرد‌ها نیست" را نوشت که توسط برادران کوئن اقتباس شد و برای آن‌ها جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم را به ارمغان آورد.

مک‌کارتی جوایز متعدد زیادی دریافت کرده است از جمله جایزه‌ی پولیتزر برای رمانی به اسم "جاده" در سال ۲۰۰۷. این رمان همچنین در سال ۲۰۱۰ در صدر فهرست ۱۰۰ کتاب برتر داستانی و غیر داستانی ده سال اخیر به انتخاب مجله‌ی تایمز قرار گرفت. هرولد بلوم منتقد برجسته‌ی ادبی مک‌کارتی را یکی از چهار نویسنده‌ی بزرگ امریکایی زمانه‌ی خودش می‌داند. سه نفر دیگر دان دلیلو، توماس پینچون و فیلیپ راس هستند. بلوم همچنین معتقد است کتاب "بعد از ظهر خونین یا سرخی غروب در غرب" که از آثار این نویسنده است بعد از بهترین کتاب بعد "گوربه‌گو" ِ فاکنر است.

4. جی کی رولینگ

4

جی کی رولینگ، ۵۴ ساله، متولد جولای ۱۹۶۵، نویسنده‌ی انگلیسی خالق مجموعه رمان‌های محبوب و مشهور هری پاتر است. با توجه به فروش ۵۰۰ میلیون نسخه‌ای این مجموعه، او هم‌اکنون یکی از پرفروش‌ترین و ثروتمندترین نویسندگان حال حاضر دنیا است و هری پاتر پرفروش‌ترین مجموعه کتاب تاریخ ادبیات محسوب می‌شود. در سال ۱۹۹۰ ایده‌ی داستان هری پاتر به ذهن رولینگ رسید و او هفت سال بعدی عمرش را بی‌وقفه صرف نوشتن جلد اول این رمان کرد.

در این هفت سال او مادرش را از دست داد، اولین فرزندش را به دنیا آورد، از اولین همسرش جدا شد و در فقر زندگی کرد. با انتشار اولین جلد از مجموعه‌ی هری پاتر که اولین رمان او محسوب می‌شود، ورق زندگی رولینگ برگشت و او به شهرت و ثروتی رسید که امثالش کم دیده شده است. او بعد‌ها غیر از مجموعه‌ی هری پاتر آثار دیگری نیز خلق کرد. خلا موقت اولین رمان او برای بزرگسالان است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است و داستانی سیاسی و رئالیستی دارد.

رولینگ در سال ۲۰۱۳ مجموعه‌ی دیگری را هم به نام مجموعه‌ی جنایی کورمورن استرایک آغاز کرد که برای بزرگسالان نوشته شده است، اما این رمان‌ها تحت نام مستعارِ رابرت گالبریت منتشر شده‌اند. قرار بود هرگز فاش نشود که نویسنده‌ی این مجموعه رولینگ است، اما بعد از انتشار رمان اول این مجموعه به نام آوای فاخته این راز فاش شد و فروش آن را به طرز چشمگیری افزایش داد. رولینگ در حال حاضر در کنار داستان‌نویسی، تهیه‌کنندگی فیلم و تلویزیون هم انجام می‌دهد، فیلم‌نامه می‌نویسد و، چون گذشته به امور بشردوستانه‌اش می‌پردازد.

5. مارگارت اتوود

5

مارگارت اتوود، ۸۰ ساله، متولد نوامبر ۱۹۳۹، نویسنده‌ی کانادایی است که به واسطه‌ی یکی از رمان‌هایش به نام سرگذت ندیمه به شهرتی جهانی دست یافت. او پیش از رمان شعر می‌نوشت و اولین مجموعه شعرش را سال ۱۹۶۱ منتشر کرد پس از آن چندین مجموعه شعر دیگر منتشر کرد و جوایزی هم برد و بعد در سال ۱۹۶۹ اولین رمان خود به نام "زن خوراکی" را منتشر کرد. تم داستان‌های او معمولا اجتماعی است و در داستان‌هایش مسائل اجتماعی را با اسطوره و تخیل می‌آمیزد.

در بسیاری از آثار او زنان شخصیت‌های اصلی و قهرمان داستان هستند. او تا کنون هجده رمان و تعداد زیادی مجموعه‌ی شعر، کتاب‌های غیرداستانی و تعدادی مجموعه قصه‌های کودک منتشر کرده است. اتوود همچنین جوایز زیادی دریافت کرده و یک بار هم برنده‌ی جایزه بوکر شده است. رمان معروف او به نام سرگذشت ندیمه که به شکل یک سریال تلویزیونی محبوب به همین نام اقتباس شد در سال ۱۹۸۵ نوشته شد و جنجال‌های زیادی را برانگیخت. سریال سرگذشت ندیمه در سال ۲۰۱۷ پخش شد و شهرت اتوود را به خانه‌های مردم سراسر جهان رساند.

این رمان قصه‌ای اخرالزمانی در دنیای مدرن را روایت می‌کند که به دلیل شیوع ناباروری بشر زن‌ها در آن به بردگی گرفته شده‌اند و بعلاوه اینکه حقوقی ندارند عده‌ای از آن‌ها باید برای مقاماتی که همسرانشان نابارورند فرزند به دنیا بیاورند. اتوود هنگام تولید این سریال با گروه سازندگان آن همکاری داشت و نوامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که قرار است دنباله‌ای برای این رمان منتشر کند. رمان دوم با نام "وصیت‌ها" سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد و توسط تیم قبلی سازندگان سریال اقتباس گردید. رمان معروف دیگری که از اتوود می‌توان خواند "چشم گربه" است که در سال ۱۹۸۸ منتشر شده است.

از آثار او می‌توان به سرگذشت ندیمه، چشم گربه، آدم‌کش کور، بانوی پیشگو، آخرین انسان، عروس فریبکار، بر امواج و... اشاره کرد.

6. جرج آر. آر. مارتین

6

جرج ریموند ریچارد مارتین، ۷۱ ساله، متولد سپتامبر ۱۹۴۸، نویسنده‌ی رمان و داستان‌کوتاه امریکایی در ژانر‌های فانتزی، ترسناک و علمی‌تخیلی است. او همچنین یک تهیه‌کننده‌ی تلویزیونی است و فیلم‌نامه می‌نویسد. مارتین از سال ۱۹۷۰ به صورت حرفه‌ای شروع به نوشتن داستان کوتاه و فروش آن‌ها کرد و در سال ۱۹۷۶ اولین رمانش را نوشت. مارتین را در جهان با رمان دوازده جلدی نغمه‌ی آتش و یخ می‌شناسند که مجموعه‌ی مشهور و محبوب بازی تاج و تخت از آن اقتباس شده است.

مارتین نگارش داستان را از سال ۱۹۹۱ آغاز کرد و همزمان فیلم‌نامه‌ی سریال بازی تاج و تخت را هم پیش برد. اولین فصل رمان در سال ۱۹۹۶ منتشر، و اولین فصل سریال سال ۲۰۱۱ از شبکه اچ‌بی‌او پخش شد. در سال ۲۰۰۵ لو گروسمن از مجله‌ی تایم مارتین را تالکین امریکایی خواند و او در سال ۲۰۱۱ یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار جهان (به انتخاب تایم) معرفی شد. از جمله رمان‌های او غیر از مجموعه‌ی نغمه‌ی آتش و یخ، که به فارسی در دسترس است رمان رویای تب‌آلود در سال ۱۹۸۲ است که یکی از رمان‌های خون‌آشامی برتر تاریخ محسوب می‌شود.

7. نیل گیمن

7

نیل گیمن، ۵۹ ساله، متولد نوامبر ۱۹۶۰، نویسنده‌ی انگلیسی است که در حوزه‌های داستان نویسی و نوشتن رمان، کمیک، کتاب‌های غیرداستانی، رمان‌های تصویری و ساخت نمایش صوتی و سینما فعالیت دارد و اولین رمان خود را در سال ۱۹۹۰ منتشر کرده است. تم غالب آثار او فانتزی‌های تیره و تاریک است و داستان‌ها فضایی رازآلود و اسرارآمیز دارند. اکثر آثار او برای کودک و نوجوان نوشته شده‌اند، اما کیفیتی دارند که خواندن‌شان برای بزرگسالان نیز جذاب است.

شاید او را در جهان بیشتر به واسطه‌ی رمانی به نام کورالاین بشناسند که در انیمیشن موفقی به همین نام اقتباس شده و در سال ۲۰۰۹ اکران شد و بیش از ۱۲۴ میلیون دلار در جهان فروش کرد. اما در امریکا و انگلیس به واسطه‌ی فعالیت‌های بی‌شمارش شهرت زیادی دارد و بار‌ها از آثار او در سینما و تلویزیون اقتباس شده است. گیمن علاوه بر نویسندگی در حوزه‌ی فیلم‌سازی هم فعال است و برای فیلم‌هایش موفق به دریافت جایزه هم شده است. یکی از فعالیت‌های جالب گیمن در حوزه‌ی سینما تهیه زیرنویس برای انیمیشنی از میازاکی است که به گفته‌ی خودش از کار‌های مورد علاقه‌اش است.

از آثار او می‌توان به کورالاین، گورستان، اقیانوس انتهای جاده و... اشاره کرد.

8. کازوئو ایشی‌گورو

8

کازوئو ایشی‌گورو، ۶۵ ساله، متولد نوامبر ۱۹۵۴، نویسنده‌ی سرشناس و بزرگ انگلیسی ژاپنی تبار است که در ۵ سالگی به بریتانیا مهاجرت کرد. او یکی از معتبرترین نویسندگان زنده‌ی دنیا است که به انگلیسی می‌نویسد. اولین اثر خود به نام "منظره‌ی پریده‌رنگ تپه‌ها" در سال ۱۹۸۲ نوشت و تاکنون چهار بار نامزده دریافت جایزه‌ی بوکر مردان شده و یک بار برای رمان مشهور و فوق‌العاده‌ی بازمانده‌ی روز آن را دریافت کرده است.

در سال ۲۰۰۵ رمان او به نام هرگز رهایم نکن توسط مجله‌ی تایم به عنوان بهترین رمان سال انتخاب شد و همچنین در لیست صد رمان برتر انگلیسی زبان از سال ۱۹۲۳ تا ۲۰۰۵ قرار گرفت. او همچنین برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۷ است. رمان‌های ایشی‌گورو معمولا از زبان راوی اول‌شخص روایت می‌شود و به مسائل درونی شخصیت‌ها می‌پردازد و مخاطب را در سطح جدی‌تری از یک داستان معمولی برای سرگرمی درگیر می‌کند.

ایشی‌گورو همچنین درحوزه‌ی موسیقی نیز به عنوان نویسنده فعالیت ادامه‌داری داشته است. او برای استیسی کنت، خواننده‌ی زن امریکایی در سبک جز چندین ترانه نوشته است و در تعدادی از آلبوم‌های او به عنوان نویسنده‌ی ترانه‌ها حضور دارد. ایشی‌گورو درباره‌ی تجربه‌ی ترانه‌نویسی گفته است که ادراک او در این تجربه تاثیر بزرگی روی داستان‌هایش داشته است. او خود را یکی از دلباختگان سینما می‌داند و باب دیلن موزیسین، نویسنده و ترانه‌سرای بزرگ امریکایی را که او هم موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل شده است می‌ستاید. ایشی‌گورو صاحب هفت رمان و چهار فیلم‌نامه و تعداد زیادی داستان کوتاه است که در مجموعه‌های مختلف منتشر شده است. رمان‌های ایشی‌گورو همگی به فارسی ترجمه شده‌اند.

از آثار این نویسنده می‌توان به بازمانده‌ی روز، تسلی ناپذیر، غول مدفون، وقتی یتیم بودیم، هرگز رهایم نکن، شبانه‌ها و... اشاره کرد.

9. توماس پینچون

9

توماس پینچون، ۸۲ ساله، متولد می ۱۹۳۷، نویسنده‌ی بزرگ امریکایی است که به رمان‌های پیچیده و دشوارش شهره است. او کتاب‌های داستانی و غیرداستانی زیادی در موضوعات مختلفی به نگارش درآورده و ژانر‌ها و درون‌مایه‌های متفاوتی را در آثارش تجربه کرده است. مشهورترین رمان او رنگین‌کمان جاذبه نام دارد که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد و جایزه‌ی ملی کتاب داستانی را برای او ارمغان آورد. او در دهه‌ی پنجاه و شصت میلادی داستان کوتاه می‌نوشت و سال ۱۹۶۳ با رمان "وی" (V) به شهرت رسید.

یکی از رمان‌های او به نام "خباثت ذاتی" که سال ۲۰۰۹ منتشر شد در سال ۲۰۱۴ توسط پل توماس اندرسون، فیلم‌ساز بااستعداد و خوش‌قریحه‌ی امریکایی در فیلمی به همین نام اقتباس شد. پینچون از همان سال‌های آغازین فعالیتش از اینکه در رسانه‌ها و انظار عمومی باشد پرهیز کرده و حتی عکس‌های زیادی از او در دسترس نیست. آخرین رمان او به نام "لبه‌ی خونین" در سال ۲۰۱۳ منتشر شد

10. ریک ریوردن

10

ریک ریردن، ۵۵ ساله، متولد ژوئن ۱۹۶۴، نویسنده‌ی ۵۵ ساله‌ی امریکایی است که شهرتش بیشتر به خاطر نوشتن مجموعه کتاب‌های پرسی جکسون و خدایان المپ است. داستان درباره‌ی پرسی جکسون دوازده ساله است که متوجه می‌شود یکی از پسران خدای یونانی پوسایدن است.

کتاب‌های ریردن تنها در ایالات متحده بیش از ۳۰ میلیون نسخه فروش داشته است. او اولین رمان بلندش به نام "تکیلای بزرگ قرمز" را در ۱۹۹۷ نوشت، اما در سال ۲۰۰۵ با اولین قسمت از مجموعه‌ی پرسی جکسون به نام "دزد آذرخش" به موفقیت تجاری بزرگی رسید. از جمله کتاب‌های که او که به زبان فارسی در دسترس است همین مجموعه پرسی جکسون شامل کتاب‌های "دزد آذرخش" و "دریای هیولاها"، "نفرین تایتان"، "نبرد هزارتو" و "آخرین المپیان" است.

هاروکی موراکامی استفن کینگ جی کی رولینگ جرج آر آر مارتین استیون کینگ نویسنده مشهور مارگارت آتوود کورمک مک کارتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین