کد خبر: 58057 A

برترین رمان‌های ۲۰۲۱ که نویسندگان زن نوشتند

برترین رمان‌های ۲۰۲۱ که نویسندگان زن نوشتند

شش نویسنده زن نامزد جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا شدند. برناردین اواریستو، برنده جایزه بوکر، رئیس هیئت داوران این دوره است.

ایران آرت: نامزدهای نهایی جایزه داستانی زنان بریتانیا اعلام شد و شش نویسنده که در طول سال گذشته آثار موفقی داشتند برای اولین بار در فهرست نهایی یک جایزه قرار گرفتند. این اولین از سال 2005 تاکنون است که همه آثار حاضر در فهرست نهایی برای اولین بار در یک جایزه نامزد می‌شوند.

"نیمه ناپدیدشده"، دومین کتاب بریت بنت یکی از مهم‌ترین آثار این فهرست است که در طول سال گذشته در بین فهرست پرفروش‌ها و همچنین آثار برتر سال 2020 مجلاتی چون نیویورک‌تایمز، تایم، و گاردین قرار گرفت.

از نکات عجیب امسال حذف نام آلی اسمیت برنده پیشین این جایزه و نویسنده چهارگانه فصلی "زمستان"، "پاییز"، "بهار"، و "تابستان" است. علاوه بر این، حذف "به خاطر تو" نوشته داون فرنچ، کمدین و بازیگر 63 ساله انگلیسی و مسن‌ترین نامزد حاضر در فهرست نهایی نیز از نکات جالب امسال است.

به گزارش ایبنا، برناردین اِواریستو، رییس هیئت داوران جایزه امسال در این باره گفت: "می‌خواستیم خوانندگان را با آثاری آشنا کنیم که داستان‌های جدیدی برای گفتن دارند. آثار حاضر در فهرست نهایی روحی تازه دارند. این فهرست پر از تضاد است. داستان‌های نوشته شده توسط زنان در مقابل گروه‌بندی‌ها و کلیشه‌ها مقاومت می‌کنند و خوشحالیم که آثاری را انتخاب کردیم که چنین نظری دارند."

 نامزدهای نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان به شرح زیر است:

"چطور یک خواهر مسلح خانه‌اش را جارو می‌کند" نوشته چری جونز

"هیچ‌کس در این باره صحبت نمی‌کند" نوشته پاتریشیا لاکوود

"پیرانسی" نوشته سوزانا کلارک

"نیمه ناپدیدشده" نوشته بریت بنت

"پادشاهی متعالی" نوشته یا گیاسی

"زمین غیرمسکونی" نوشته کلیر فولر

به گزارش ایبنا، سال گذشته مگی اُفارل، نویسنده بریتانیایی-ایرلندی موفق شد سه برنده پیشین بوکر را کنار بزند و برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا در سال 2020 شود. برناردین اواریستو، برنده پیشین بوکر، که سال گذشته در فهرست اولیه جایزه ادبیات داستانی زنان سال 2020 هم حضور داشت، رییس هیئت داوران امسال است.

برناردین اِواریستو، رییس هیئت داوران امسال جایزه داستانی زنان بریتانیا می‌گوید: "آثار بی‌نظیر زیادی را خواندیم و جلسات داوری پرانرژی در کنار هم داشتیم که در آن درباره علایق، نظرات، و ایده‌های شخصی‌مان بحث کردیم. متاسفانه مجبور شدیم بعضی از آثار شایسته را کنار بگذاریم اما مطمئن هستیم که شانزده اثر برتر را انتخاب کردیم که می‌تواند نمایندگان خوبی از داستان‌هایی است که توسط زنان نوشته شد و دیدگاه‌های مختلف را منعکس می‌کند. این داستان‌ها به ما الهام می‌بخشند و ما را مورد چالش قرار می‌دهد و خوشحالیم که در فهرست جایزه ادبیات داستانی زنان قرار دارند."

علاوه بر برناردین اواریستو، الیزابت دِی، پادکستر، نویسنده، و روزنامه‌نگار؛ ویک هوپ، نویسنده، روزنامه‌نگار، و مجری؛ نسرین مالیک، نویسنده و روزنامه‌نگار؛ سارا جین‌ما، خبرنگار و مجری خبر در میان هیئت داوران قرار دارند.

جایزه ادبیات داستانی زنان، که پیش از این با عنوان جایزه "اورنج" یا "بیلیز" شناخته می‌شد، مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا برای نویسندگان زن است که به صورت سالیانه برگزار می‌شود و اولین بار در سال 1996 و برای بزرگداشت اصالت و برتری آثار زنان در سراسر دنیا تشکیل شده است.

پیش از این نویسندگانی چون زادی اسمیت، لیونل شیور، چیماماندا آدیچی، کامیلا شمسی و نائومی آلدرمن، تایری جونز برنده این جایزه شده‌اند.

برنده ادبیات داستانی زنان در تاریخ هفتم جولای اعلام خواهد شد.

 

نویسنده زن جایزه ادبیات داستانی زنان بریت بنت جایز داستانی زنان بریتانیا چری جونز پاتریشیا لاکوود سوزانا کلارک کلیر فولر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین