کد خبر: 61702 A

شجاع‌ترین نویسنده جهان کیست؟

شجاع‌ترین نویسنده جهان کیست؟

یک رمان‌نویس اوگاندایی توسط تسیتسی دانگارمبگا نویسنده مشهور زیمبابوه‌ای به عنوان "نویسنده شجاع جهان" معرفی شد.

ایران آرت: کاکونزا روکراباشایجا" رمان‌نویس اوگاندایی که برای نگارش رمان "وحشی‌های طماع" در زندان شکنجه شده بود از سوی "تسیتسی دانگارمبگا" نویسنده مشهور زیمبابوه‌ای به عنوان "نویسنده شجاع جهان‌"‌ معرفی شد.

این جایزه بخشی از جایزه ادبی "پن پینتر" محسوب می‌شود که به نویسنده‌ای تعلق می‌گیرد که بتواند در تحقق خواسته "هارولد پینتر" یعنی "بیان حقیقت واقعی زندگی و جامعه" تاثیرگذار باشد. امسال این "دانگارمبگا" بود که این نویسنده اوگاندایی را که برای ابراز عقایدش مورد آزار و اذیت قرار گرفته است به عنوان "نویسنده شجاع جهان" انتخاب کرد.

به گزارش ایسنا، "روکراباشایجا" در رمان "وحشی‌های طماع" از فساد شدید در یک کشور خیالی سخن گفته است. او در ۱۳ آوریل ۲۰۲۰ دستگیر و به مدت هفت روز زندانی شد و درباره این رمان مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت. این نویسنده در بخشی از "جمهوری موز: جایی که نوشتن خائنانه است"، کتاب جدید خود، نوشته است: "در آفریقا، وقتی کسی داستانی می‌نویسد،‌ بخصوص اگر این داستان سیاسی باشد،‌ چیزی شبیه به "مزرعه حیوانات" نوشته "جورج اورول"‌، مقامات کشور فکر می‌کنند این کتاب درباره آن‌ها نوشته شده است. البته که هر دیکتاتوری فکر می‌کند نویسنده قصد دارد او را رسوا کند."‌ 

"دانگارمبگا" نویسنده‌ای که نامش در فهرست نهایی جایزه بوکر قرار گرفته بود چند ماه پیش به عنوان برنده جایزه "پن پینتر" معرفی شده بود.

 

رمان نویس نویسنده مشهور کاکونزا روکراباشایجا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین