کد خبر: 63830 A

فروغ فرخزاد و ۵۵ سال گذشت!/محمدرضا شفیعی کدکنی: هیچ روشنفکری بهتر از فروغ به ستیزه با سنت برنخاست

فروغ فرخزاد و ۵۵ سال گذشت!/محمدرضا شفیعی کدکنی: هیچ روشنفکری بهتر از فروغ به ستیزه با سنت برنخاست

امروز ۲۴ بهمن سالروز درگذشت فروغ فرخزاد، شاعر نامدار معاصر است. او ۵۵ سال پیش در چنین روزی بر اثر سانحه تصادف درگذشت.

ایران آرت: محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر و استاد ادبیات دانشگاه تهران در کتاب چراغ و آینه، صص ۵۶۹–۵۶۸ درباره فروغ فرخزاد می‌نویسد:

"ما در قرن بیستم روشنفکران بسیاری داشته‌ایم که به ویرانی «سنّت»ها کمر بسته و برخاسته‌اند و تمام کوشش آنان تخریب اساس سنّت‌ها بوده است چه به صورت آثار داستانیِ بزرگ (بوف کور در نیمهٔ اول قرن بیستم) و چه در شکل مقالات و کتاب‌های بسیار وسیع و استدلالی (آثار کسروی و ارانی)، اما هیچ‌یک از آنان، بی‌گمان، در درونِ خویش تا بدین پایه [که فروغ فرخزاد توانست] گسیختگی از سنّت را نتوانسته‌اند تصویر کنند.

در بوف کور، دشمنی صریح با سنّت، خواننده را، حتی گاه، به ستیز خردمندانه با نویسنده فرا می‌خواند. اما در تصویری که فروغ از گسستنِ خویش ارائه می‌دهد، چه بخواهیم و چه نخواهیم، غیرمستقیم، این سنّت است که از ما دور می‌شود و ما را رها می‌کند. باید بپذیریم که عالی‌ترین تصویر عبور از سنّت، در ادبیات نیمهٔ دوم قرن بیستم ما، در شعر اوست که زیباترین تجلّی خود را آشکار می‌کند.

شاملو و اخوان با همهٔ ستیزه آشکاری که گاه با الاهیّات و سنّتِ اِلاهیّاتیِ حاکم داشته‌اند،

نتوانسته‌اند چنین «گذاری» را، در بیان هنریِ خویش آینگی کنند، گیرم صریح‌ترین رویارویی با الاهیّات را نیز در شعرِ خود عرضه کرده باشند برای نمونه، «گزارش» از اخوان ثالث و «در آستانه» از شاملو.

از این دیدگاه، که دیدگاهِ هنری است و هیچ زرّادخانهٔ مجهّز به بمب اتمی و ئیدروژنی هم نمی‌تواند به جنگش بیاید، بنگریم، هیچ روشنفکری بهتر از فروغ به ستیزهٔ با سنّت برنخاسته است، دیگران شعار داده‌اند و دشنام و اگر به تحلیل سبک‌شناسیک آثارشان بپردازیم، در جدال با سنّت، خود گرفتار تناقض‌های خنده‌آوری نیز شده‌اند."

 

فروغ فرخزاد محمد رضا شفیعی کدکنی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین