کد خبر: 71164 A

سلطان بن علی العویس | Sultan bin Ali Al Owais

یونسکو سال ۲۰۲۵ را به نام سلطان العویس شاعر شهیر امارات نام گذاری کرد

یونسکو سال ۲۰۲۵ را به نام سلطان العویس شاعر شهیر امارات نام گذاری کرد

سلطان العویس را پیشتاز شاعران در امارات، رابط بین دو نسل نویسندگان و شاعران، و پیشتاز شاعران شعر در خلیج فارس می دانند. بنیاد فرهنگی سلطان بن علی العویسAl Owais Cultural Foundation در حال تدوین برنامه های متنوع بزرگ برای این ابتکار یونسکو است.

ایران آرت : بنیاد یونسکو سال ۲۰۲۵ را به مناسبت صدمین سالروز تولد شاعر شهیر امارات سلطان بن علی العویس Sultan bin Ali Al Owais به نام این چهره معروف خاورمیانه نامگذاری کرد.

سلطان العویس متولد ۱۹۲۵ بود؛ این افتخار بزرگ پس از بررسی پرونده شاعر سلطان بن علی العویس که توسط کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علم امارات متحده عربی در چهل و دومین نشست کنفرانس عمومی آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل ارائه شده بود، صادر شد.

این ابتکار یکی از برجسته ترین رویکردهای یونسکو برای تجلیل از نمادهای فرهنگ اصیل در سراسر جهان در زمینه های مختلف اندیشه، دانش و علم است.

 بنیاد سلطان بن علی العویسAl Owais Cultural Foundation  پرونده مبسوط و دقیقی را در مورد شاعر فقید سلطان بن علی العویس (۱۹۲۵-۲۰۰۰) تهیه کرده بود تا آن را به یونسکو ارائه دهد و کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علم امارات متحده عربی هم از این روند حمایت کرد.

بنیاد فرهنگی سلطان بن علی العویس بلافاصله پس از دریافت خبر این افتخار بزرگ دست به کار شده و در حال بررسی و تدوین برنامه های جامع برای جشن یکصدمین سالروز تولد شاعر بزرگ العویس است ؛ این بنیاد تلاش می کند تا با طراحی برنامه ها، رویدادها و فعالیت های متعددی که جنبه های مختلف زندگی این شاعر را بارتاب دهد جشنی متناسب با تزارهای استاندارد بین المللی خلق شود. برنامه ای که در عین حال ، سنت شعری امارات را انعکاس دهد و نشان واضحی در فرهنگ محلی و عرب باشد.

شایان ذکر است که سلطان بن علی العویس شاعر از پیشگامان رنسانس در امارات در جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن به شمار می رود.

سلطان بن علی بن عبدالله العویس در سال ۱۹۲۵ در شهر الحیره در شارجه امارت به دنیا آمد و تحصیلات اولیه خود را در آنجا گذراند. 

خانواده او تاجر مروارید بودند. پدرش علی بن عبدالله العویس از تاجران ماهر مروارید (التواشین) بود، بنابراین سلطان العویس با پدرش تجارت می کرد. او علاوه بر تجارت مروارید، به مشاغل مختلف دیگری نیز مشغول بود و بین هند و امارات رفت و آمد داشت. 

او شعر گفتن را در سال ۱۹۷۴ آغاز کرد و اولین شعرش در سال ۱۹۷۰ در مجله الورود بیروت منتشر شد. 

او را متخصص در شعر خود می دانند، اگرچه سرودن آن را در اوایل زندگی خود آغاز کرد. او را پیشتاز شاعران در امارات، رابط بین دو نسل نویسندگان و شاعران، و پیشتاز شاعران شعر در خلیج فارس می دانند. 

متون شاعرانه سلطان العویس قلب بسیاری از مردم از هر طبقه را متاثر می کند، زیرا او از ژرفای خویش صادقانه مفاهیم بلند و انسانی را بازتاب می دهد.

 او در سال ۱۹۸۵ مجموعه شعری با عنوان «آینه‌های الخلیج» در بیروت منتشر کرد و سپس «دیوان سلطان العویس» مجموعه کامل اشعار ایشان در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. 

بر اساس مطالعات آکادمیک، وی در زمره نسل دوم شاعران الحیره قرار گرفت که شامل شاعر سلطان العویس (1925 - 2000)، شاعر شیخ صقر القاسمی (1924 - 1994)، و شاعر خلفان بن مصبیح (1923 – 1946) است.

 بسیاری از منتقدان و پژوهشگران درباره او سخن گفته و نوشته اند و این مطالعات در کتابی با عنوان «سلطان العویس، تاجر شیفته شعر» توسط اتحادیه نویسندگان ادبی امارات گردآوری شده است. 

به همه این دلایل و البته توانایی های والای شعری ایشان، یونسکو سال ۲۰۲۵ را به عنوان سال جشن صدمین سالگرد تولد سلطان العویس شاعر نامگذاری کرده است.

یونسکو هنرمند اماراتی سلطان بن علی العویس سلطان بن علی العویس | Sultan bin Ali Al Owais بنیاد فرهنگی سلطان بن علی العویسAl Owais Cultural Foundation بنیاد فرهنگی العویس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین