کد خبر: 63018 A

شمارش معکوس برای بررسی ثبت خوشنویسی ایران در یونسکو

شمارش معکوس برای بررسی ثبت خوشنویسی ایران در یونسکو

غلامحسین امیرخانی: کمبودی که امروز در دنیا احساس می‌شود این است که به حوزه سیاست بیش از حوزه فرهنگ و هنر توجه می‌شود

ایران آرت: نشست چگونگی ارائه و بررسی پرونده «پاسداری از هنر خوشنویسی ایران» برگزار شد. این پرونده قرار است تا چند روز دیگر توسط اعضای کمیته میراث ناملموس یونسکو بررسی و ثبت شود.

 نشست معرفی اقدامات انجام‌ شده در خصوص پرونده «پاسداری از هنر خوشنویسی ایران» برای ثبت در یونسکو، با حضور غلامحسن امیرخانی، خوشنویس ایرانی که نام او در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده و گنجینه زنده‌ بشری به حساب می‌آید، در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد.

در این نشست که حسن غلامرضاپور رئیس انجمن خوشنویسی ایران و تعدادی از مدیران وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز حضور داشتند، پرونده «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» که قرار است ۲۲ الی ۲۹ آذرماه جاری در یونسکو بررسی و به‌ عنوان میراث ناملموس به نام ایران ثبت شود، بررسی شد و هماهنگی‌های لازم درباره چگونگی ارائه این پرونده با حضور استاد امیرخانی صورت گرفت.

غلامحسین امیرخانی در این نشست گفت: سلیقه، ذوق و اندیشه ایرانی در حوزه هنر بیشتر از سایر حوزه‌ها نمایان است و خوشبختانه در حوزه‌ای مثل خط و خوشنویسی ایرانی‌ها دارای ارزش و توانمندی بسیار بالایی هستند. فرهنگ دستاورد تلاش انسان‌های گوناگون در طول سالیان متمادی است. توجه به حوزه فرهنگ می‌تواند باعث رشد انسان‌ها شود، چرا که تمرکز حوزه فرهنگ بر روی انسان است.

این استاد خوشنویسی ادامه داد: نیرومندی فرهنگ ایرانی به گونه‌ای است که قدر و منزلت آن این روزها به بیشتر مشخص شده است. فرهنگ مثل نور خورشید است که مرز نمی‌شناسند و امروز خوشبختانه موضوع ایران فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. امروز شاهد وجود اشتراکات فرهنگی بسیار زیادی در دنیا هستیم. سرنوشت انسان‌ها به هم متصل است و این سرنوشت مشترکات به خوبی خود را به ما نشان می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: موضوعات فرهنگی و هنری متعلق به همه مردم دنیا است. کمبودی که امروز در دنیا احساس می‌شود این است که به حوزه سیاست بیش از حوزه فرهنگ و هنر توجه می‌شود و بیشتر جوامع بیشتر از آنکه در خدمت فرهنگ باشند در خدمت سیاست هستند.

آموزش، اقدام مهم پاسدارانه از هنر خوشنویسی در ایران

عبدالمجید شریف‌زاده (رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی) نیز در این نشست گفت: در گذشته بیشتر ثبت‌ها متوجه آثار ملموس بود، اما خوشبختانه چند سالی است که به حوزه میراث ناملموس نیز توجه شده و خوشبختانه امسال پرونده‌ای که به حوزه خوشنویسی ایران تعلق دارد، قرار است ثبت جهانی شود.

او افزود: یکی از موضوعاتی که خوشبختانه در ایران در سال‌های اخیر به خوبی به آن پرداخته شده است، توجه به اقدامات حفاظتی و پاسدارانه از این هنر اصیل ایرانی است که در این میان انجمن خوشنویسی ایران با توسعه آموزش فراگیر توانسته به خوبی این نقش را ایفا کند.

مصطفی پورعلی (مدیر کل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی) نیز در این نشست گفت: ایرانی‌ها پادشاه ممالک خط هستند. مردم ایران در خط و خوشنویسی در جهان پیشرو هستند و این هنر ریشه‌ای عمیق در فرهنگ ایرانیان دارد.

او افزود: این پرونده به‌عنوان اقدامات پاسدارانه که مهم‌ترین عنصر میراث‌فرهنگی به حساب می‌آید، روزهای آینده در یونسکو بررسی می‌شود و بسیار امیدوار هستیم که این پرونده در فهرست میراث ناملموس ثبت جهانی شود. این پرونده از دو ضلع سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های دولتی تشکیل شده و امیدواریم در یونسکو ثبت شود.

 

یونسکو غلامحسین امیرخانی خوشنویسی ایران در یونسکو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین