کد خبر: 71180 A

حشمت مهاجرانی | حمید رضا دربهشتی

جشن تولد حشمت مهاجرانی در باشگاه الاهلی دبی / عکسها

جشن تولد حشمت مهاجرانی در باشگاه الاهلی دبی / عکسها

حشمت خان مهاجرانی چهره شناخته شده فوتبال آسیا و پر افتخارترین سرمربی ایرانی شمع تولد 85 سالگی خود را در دبی فوت کرد.

ایران آرت: باشگاه الاهلی دبی برای استاد حشمت مهاجرانی، چهره شناخته شده فوتبال آسیا در دفتر این باشگاه و در حضور مدیران عالی رتبه خود، جشن تولد گرفت.

این برنامه به ابتکار مدیران باشگاه الاهلی دبی انجام شد و کیک ویژه تولد این مربی اخلاق مدار و خوش نام توسط ایشان بریده شد.

آقای حشمت مهاجرانی 21 آذر 1317 در مشهد متولد شد و پرافتخارترین مربی تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود.

جشن تولد حشمت مهاجرانی در باشگاه الاهلی دبی

قهرمانی با تیم ملی در جام ملتهای آسیا در سال 1976 ، کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی 1974، صعود به المپیک 1976 مونترال ، راهیابی به جام جهانی 1978 آرژانتین و چهار بار قهرمانی در رقابتهای جوانان آسیا از جمله دستاوردهای ماندگار حشمت خان مهاجرانی محسوب می شود.

جشن تولد حشمت مهاجرانی در باشگاه الاهلی دبی

حشمت خان به گمان برخی تئوریسین ها بهترین سرمربی تاریخ قارهٔ آسیاست.

آقای مهاجرانی در سال 2018 در نظرسنجی AFC به عنوان بهترین مربی تاریخ جام ملت‌های آسیا از نظر مردم انتخاب شد.

جشن تولد حشمت مهاجرانی در باشگاه الاهلی دبی

پس از انقلاب اسلامی ایران، آقای مهاجرانی به امارات رفت و در آنجا مربی‌گری تیم‌های الشباب و الشارجه امارات را بر عهده گرفت و افتخاراتی نیز در امارات رقم زد و همچنان مورد ستایش، اعتماد و مشورت اهالی ورزش این کشور است.

بازخوانی بخش ورزشی این زندگی پر ثمر از زبان حشمت خان شیرینی دیگری دارد.

آقای مهاجرانی در مصاحبه ای گفته است:

" در سن ۲۶–۲۷ سالگی پس از بازی‌های ارتش‌های جهان در در یونان، فوتبال را کنار گذاشتم. سپس به مدت ۳ ماه برای شرکت در یک دوره مربیگری به ژاپن رفتم. در این دوره که در زمان سر استانلی رز رئیس فدراسیون جهانی فوتبال و مدیریت داتمار کرامر مربی مشهور آلمانی تشکیل شده بود، رنجبر، ابوطالب و من سه نفری بودیم که از ایران شرکت داشتیم. پس از بازگشت به ایران، به علت اینکه باند بازی در فوتبال زیاد بود، یکی دو سالی تیمی به من داده نشد.

من خبر مربیگری خود را در روزنامه خواندم. طبق عادتی که داشتم، از طریق روزنامه رویدادهای اقتصادی و سیاسی کشور را دنبال می‌کردم که یک روز تیتری را در صفحه اول دیدم که نوشته بود «محمود بیاتی مربی تیم ملی و حشمت مهاجرانی مربی تیم ملی جوانان».

جشمت مهاجرانی

در سال ۱۹۷۱ بود که کار خود را با تیم ملی جوانان شروع کردم. در زمان مربیگری تیم ملی جوانان شانس زیادی به جوانان شهرستانی دادم و بسیاری از جوانانی را که از شهرستان آوردم، مانند نظری، برزگری ، قاسمپور و پزشک‌کار که بعدها به تیم ملی راه یافتند.

تیم من چهار سال به‌طور مداوم قهرمان آسیا شد، در صورتی که قبل از من تیم ایران نتوانسته بود قهرمان آسیا شود و این رکوردی است که بعد از من نیز تا به حال به دست نیامده است. سپس در تهران قهرمانی جام ملت‌های آسیا را با تیم ملی کسب کردم و در المپیک ۱۹۷۶ کانادا ، مونترال، تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار به دور دوم راه پیدا کرد.

آخرین کار من با تیم ملی راه پیدا کردن به جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸ آرژانتین و شرکت در آن جام بود.

حمید رضا دربهشتی ، حشمت مهاجرانی

حمید رضا دربهشتی (بهشتی) در کنار حشمت مهاجرانی 

 

به‌ طور کلی از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸ که مربی و مشاور تیم ملی بودم، تیم ما در رده‌های مختلف قهرمان بلا منازع آسیا بود و هر تیمی که می‌خواست در برابر فوتبال ایران بازی کند دچار دلهره و اضطراب می‌شد. حتی با تیم دوم و جوان ایران، تیم ملی فوتبال کویت را که یکی از قدرت‌های آسیا بود و توسط کارلوس آلبرتو پریرا و ماریو زاگالو اداره می‌شد، در خاک خودشان شکست دادیم که برای کویتی‌ها یک فاجعه حساب می‌شد.

بعد از انقلاب به امارات آمدم و کار خود را با باشگاهی در شارجه به نام الشعب آغاز کردم که این باشگاه حتی زمین تمرین هم نداشت و من تیم را در خیابان تمرین می‌دادم. با این حال تیم ما همراه با تیم الاهلی که حسن روشن و حسن نظری را با خود داشت به فینال مسابقات راه پیدا کرد. در همان زمان بود که پیشنهاد مربیگری تیم ملی امارات به من داده شد که پس از فسخ قرارداد دان ربی مربی سابق تیم ملی فوتبال انگلیس، من به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال امارات انتخاب شدم. کار خود را با جوانان ۱۶–۱۷ ساله آغاز کردم که بلافاصله در همان سال اول قهرمان جوانان غرب آسیا شدیم و بعدها همین تیم، شاید به اضافه یکی دو بازیکن دیگر به جام جهانی فوتبال ۱۹۹۰ ایتالیا راه پیدا کرد.

جشن تولد حشمت مهاجرانی در باشگاه الاهلی دبی

ایران آرت تولد این مرد بزرگ فوتبال و اخلاق را تبریک می گوید و امیدوار است سایه موقر و مهربانش سالیان سال مستدام باشد.

حشمت مهاجرانی حمید رضا دربهشتی باشگاه الاهلی دبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین