کد خبر: 10396 A

جشنواره «صلح و زیور» برگزار می‌شود/ این زیورآلات مفهوم صلح را انتقال می‌دهند

جشنواره «صلح و زیور» برگزار می‌شود/ این زیورآلات مفهوم صلح را انتقال می‌دهند

همزمان با هفته جهانی صلح 110 هنرمند آثار هنری خود را در غالب زیورآلات به نمایش می‌گذارند.

ایران آرت: ندا مجیدی - دبیر جشنواره «صلح و زیور» - درباره این جشنواره، توضیح داد: حدود دو سال پیش، مجموعه طراحان زیورآلات ایرانی با هدف طراحی زیورآلاتی بر مبنای فکری و هنری راه‌اندازی شد که برحسب اتفاقات مثبت تاریخی، فراخوان‌های متعددی مثل «زیور و معماری»، «زیور و تاریخ»، «زیورآلات یلدایی» و ... مطرح شدند و هنرمندان براساس این موضوع‌ها، زیورآلاتی طراحی کردند.

او ادامه داد: موضوع صلح نیز با توجه به بین‌المللی و جذاب بودن می‌تواند به بهتر دیده شدن هنر و هنرمندان کمک کند. از طرفی، صلح زبان مشترک برای گفت‌وگو با ملت‌های مختلف است. به همین دلیل، آن را برای روز جهانی صلح مطرح کردیم و هنرمندان نیز از آن استقبال خوبی کردند.

دبیر جشنواره با بیان این‌که زمان محدودی برای خلق آثار این جشنواره وجود داشت، گفت: با این حال ۱۱۰ هنرمند در این جشنواره شرکت کردند که آثار آن‌ها به‌مناسبت «هفته جهانی صلح» از ۲۷ شهریور تا اول مهرماه در موزه آبگینه نمایش داده می‌شود. کلکسیون «صلح و زیور» بعد از نمایش در موزه آبگینه در کاخ - موزه سعدآباد، موزه بزرگ مشهد و همچنین در هفته جواهر تهران نیز نمایش داده می‌شود.  

مجیدی درباره این‌که زیورآلات چطور می‌توانند مفهوم صلح را انتقال دهند، توضیح داد: ما زیور را به‌عنوان یک هنر کاربردی انتخاب کرده‌ایم که یک نقاش، مجسمه‌ساز یا حتی طراح کامپیوتر می‌تواند از آن استفاده کند. شاید یک مجسمه بعد از آن‌که خلق شد، در گوشه‌ای از خانه بماند؛ اما زیورآلات به‌واسطه حجم کمی که دارند، می‌توانند به هرجایی برده شوند و ارزآوری خوبی هم برای کشور داشته باشند. 

او  در گفت‌وگو با ایسنا درباره مواد اولیه‌ای که در طراحی زیورآلات این جشنواره استفاده شده است، اظهار کرد: ما از واژه زیورآلات برای این‌که محدودیت مواد اولیه را نداشته باشیم، استفاده کردیم، زیرا وزن کارهای ما به هنر است و الزامی نیست که حتما از طلا و جواهر برای ساخت آن‌ها استفاده شود. به همین دلیل، هنرمندان می‌توانستند با استفاده از چوب، سنگ، چرم یا هر ماده دیگری، درباره هنر صحبت کنند؛ اما عمده کارهایی که به دست ما رسیده، از نقره ساخته شده‌اند. بسیاری از هنرمندان نیز با تلفیق المان صلح با المان‌های سنتی ایرانی، حرف جدیدی را بیان کرده‌اند.

 

 

طراحی زیورآلات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین