کد خبر: 66311 A

فشن آرت، مد آرت، ایو سن لورن، لویی ویتون، پیت موندریان، فابریزیو پلسی

ایو سن لورن و پیت موندریان، لویی ویتون و فابریزیو پلسی/ فشن آرت از کلاسیک تا معاصر

ایو سن لورن و پیت موندریان، لویی ویتون و فابریزیو پلسی/ فشن آرت از کلاسیک تا معاصر

افشای خبر عجیب برعکس نصب شدن تابلوی نیویورک سیتی ۱ پیت موندریان در همه ۷۵ سال گذشته ، بار دیگر نام این هنرمند بزرگ انتزاعی را در مرکز توجه جهانی قرار داد؛ برخی به درستی به تاثیر ماندگار او بر دنیای مد پرداختند.

ایران آرت: همین بازخوانی فشن آرت ( مد آرت ) سبب شده نمونه هایی موفق از پیوند مد و هنر به صفحات رسانه ها بازگردد. در این مطلب دو نمونه کلاسیک و معاصر از این پیوند یادآوری شده است:

ایو سن لورن و پیت موندریان- 1965

هیچ لیستی از همکاری هنر و مد بدون یاد کردن از لباس‌های کلاسیک ایو سن لوران با الهام از آثارهنری پیت موندریان کامل نخواهد بود. سن لورن این مجموعه را برای فصل پاییز سال 1965 منتشر کرد. خطوط ساده آن و شکل منظم و صاف لباس در اواسط دهه شصت رایج بود، اما چیزی که کمتر رواج داشت شاید اشاره روشن سن لوران به استفاده از خطوط گرافیکی سیاه و سفید موندریان بود که به هر دو صورت افقی و عمودی استفاده شده و بلوک‌هایی با رنگ سفید و رنگ‌های اولیه در آن دیده می‌شد.

Mondrian

لباس‌ها به شکل فریبکارانه‌ای بدون درز به نظر می‌رسند، درحالی که هر لباس از قطعات متعدد پارچه ژرسه ساخته شده و لبه‌های آنها با کاردست پنهان شده بود. این لباس نه تنها یک آیکون برای مد غربی است بلکه اهمیت کار موندریان در طول دهه 1960 را ثبت می‌کند.

لویی ویتون و فابریزیو پلسی - 2008

در آوریل 2008 لویی ویتون جدیدترین و بزرگترین فروشگاه خود را در هنگ کنگ افتتاح کرد. سپس این غول محصولات لوکس از هنرمند ایتالیایی فابریزیو پلسی دعوت کرد تا در طراحی داخلی بوتیک همکاری کند. پلسی که پیشگام هنرهای ویدئویی در اروپا است، انتخاب غریبی برای این همکاری نبود. کارهای او در مجموعه‌های مهم در سراسر جهان نگهداری می‌شود و پلسی به خوبی با شرایط پیچیده ایجاد یک کار و نصب و راه اندازی فضاهای خاص آشناست. مانند مجسمه ویدئوی به یادمانی او که سال 2001 بر روی سه طرف میدان سن مارکو نصب شد و برای افتتاح دوسالانه ونیز در آن سال مورد استفاده قرار گرفت.

همکاری ویتون و پلسی در قالب صفحه نمایش‌های بزرگ LED که نمایش دهنده آبشاری از طلای مذاب بود به همراه دیگر وسایل بوتیک هنگ کنگ نمایان شد. علاوه بر این ویتون از پلسی دعوت کرد تا به شیوه خود یک کیف طراحی کند. پس فابریزیو پلسی کیفی از چرم سیاه طراحی کرد که روی آن آرم لویی ویتون با همان تصویر طلای مذاب نمایش داده شده برصفحه نمایش LCD با کیفیت فوق العاده و بر سطحی صاف دیده می‌شود. کیف پلسی فقط در 88 نسخه ساخته شد و قیمت آن 50 هزار دلار است.

لویی ویتون ایو سن لورن پیت موندریان فشن آرت مد آرت فابریزیو پلسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین