کد خبر: 63074 A

قیمت ساز ۱۰ برابر شد/ پیانو ۹۵۰ میلیون ! / قیمت انواع ساز را ببینید

قیمت ساز ۱۰ برابر شد/ پیانو ۹۵۰ میلیون ! / قیمت انواع ساز را ببینید

گزارش میدانی از بازار سازهای موسیقی حاکی از ۱۰ برابر شدن قیمت این کالاها طی سه سال اخیر و کمبود ساز است

ایران آرت: گزارش میدانی از بازار سازهای موسیقی حاکی از ۱۰ برابر شدن قیمت این کالاها طی سه سال اخیر و کمبود ساز است، تا جایی که محدوده قیمت پیانوی آکوستیک به ۱۷۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان رسیده است؛ البته این ساز به دلیل قیمت بالا، تقاضای خیلی کمی هم دارد.

به گزارش ایسنا، واردات کالاهای گروه چهار از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده و امکان ترخیص ندارند و طی سال‌های اخیر هم محموله‌هایی از این گروه از جمله خودرو، لوازم خانگی و غیره در گمرکات دپو شده است. بر اساس گزارش‌های گمرک، حدود ۸۰ میلیون دلار کالای گروه چهار از زمان ممنوعیت دپو شده است. آلات موسیقی نیز یکی از کالاهای گروه چهار در بین اقلام دپو شده است.

اما اخیرا گزارش‌های مبنی بر پیگیری ترخیص محموله ۱۱ کانتینری ابزار و آلات موسیقی  برند "یاماها" در گمرک بوشهر منتشر شد. در نهایت اعلام شد که این محموله از سال ۱۳۹۸ وارد گمرک شده ولی به دلیل ممنوعیت واردات اقلام گروه چهار و مغایرت کدتعرفه و شرح کالا در ثبت سفارش، گمرک مانع از ترخیص آن شده است.

در فروشگاه‌های ساز چه خبر است؟

برای بررسی وضعیت بازار سازهای موسیقی بعد از سه سال ممنوعیت، سری به بازار این کالا زدیم. مغازه‌دار اول که بیشتر پیانو می‌فروشد، می‌گوید ساز در بازار کم است. البته وضعیت گیتار بهتر است چراکه در داخل از سوی شرکت‌های ایرانی، تولید می‌شود، اما درباره پیانو که فقط چند کشور در جهان قابلیت تولید آن را دارند، وضعیت فرق می‌کند و قیمت آن هم طی سه سال اخیر تقریبا ۱۰ برابر شده است.

البته طبق گفته‌های این فروشنده تا یک سال اخیر هم پیانو به کشور وارد شده، اما ساز جدیدتر از آن در بازار نیست.

در ویترین مغازه بعدی ترکیبی از سازهای پیانو، گیتار، هنگ درام و گیتار برقی  به چشم می‌خورد. این فروشنده درباره مشکلات بازار ساز در زمان ممنوعیت واردات می‌گوید: شبیه برخی از سازها به ویژه گیتار در کشور تولید می‌شود و در مواردی هم کالاهایی غیرقانونی وارد شده است. البته همچنان سه شرکت پیانوی دیجیتال به کشور وارد می‌کنند. اما پیانوی آکوستیک از بارهای قدیمی است و طی سال‌های اخیر وارد نشده است. البته این نوع پیانو به دلیل قیمت بالا مشتری زیادی هم ندارد.

اظهارات ضد و نقیض درباره واردات پیانو

این فروشنده همچنان می‌گوید که در این مدت برای واردات ادوات موسیقی ارز به اشخاص داده نمی‌شده، اما دست شرکت‌ها برای واردات باز است. بنابراین بیشتر سازها در بازار در دسترس است. البته این صحبت‌ها از سوی یک فروشنده دیگر نیز تکرار شد.

اما مغازه‌دار بعدی که علاوه بر پیانو، گیتار، هنگ درام و گیتار برقی، بعضی سازهای داخلی از جمله تار و تنبک هم عرضه می‌کند، حرف‌هایی خلاف فروشندگان قبلی می‌زند: پیانوهای موجو دربازار همه تولید قبل از سال ۲۰۱۸ هستند و در این مدت وارداتی صورت نگرفته است. اما با توجه به تولید سازهای ایرانی در گذشته و شباهت گیتار به این سازها، تولید این محصول با کیفیت کمتر از کالای خارجی انجام می‌شود و در این شرایط هم فروش داخلی‌ها بیشتر شده است. در مواردی هم ممکن است کالا به صورت غیرقانونی وارد شود.

فروشنده بعدی اما از مشکلات تامین متعلقات ساز می‌گوید: مشکل فقط کمبود سازهای پیانو، گیتار ویالن نیست، بلکه تامین کالای با کیفیت و همچنین متعلقات ساز مثل سیم و کیف‌های محکم برای محافظت از ساز هم با مشکل مواجه است. چراکه این اقلام وارداتی هستند. قیمت‌ها هم از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۰ برابر شده است.

این مغازه‌دار هم می‌گوید بخشی از کالا قبل از سال ۱۳۹۷ وارد شده‌اند، اما به طور کلی امکان واردات با هزینه بسیار بالا وجود دارد. به طوری که در موارد زیادی قیمت سازها بیش از قیمت دلاری آن‌ها  در داخل فروخته می‌شود، چون مغازه‌دار هم آن را گران خریده است. درباره کالای قاچاق هم مطمئن نیستم چون فروشندگان درباره جزئیات واردات اطلاعات زیادی ندارند.

قیمت سازهای مختلف

بر اساس گفته‌های فروشندگان در این بازار، سازهای پرطرفدار پیانو، گیتار و هنگ درام هستند که گیتار و هنگ درام در داخل هم تولید می‌شوند. محدوده قیمت پیانوی دیجیتال ۳۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان، پیانوی آکوستیک ۱۷۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان، گیتار ۷۰۰ هزار تومان تا ۶۰ میلیون تومان و هنگ درام هفت تا ۱۶ میلیون تومان است.

شائبه‌های درباره واردات ساز

با اظهارات ضد و نقیض مغازه‌داران درباره واردات، پرسش اساسی که مطرح می‌شود این است که با وجود ممنوع‌الورود بودن ادوات موسیقی از سال ۱۳۹۷ تاکنون، آیا شرکت‌های واردکننده به طریقی امکان واردات داشته‌اند یا کالاهای جدید به طور غیرقانونی به کشور وارد شده است؟

 

ساز قیمت ساز قیمت پیانو کلاسیک قیمت گیتار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین