کد خبر: 67330 A

آرش امینی ، ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما

چاره ای جز رفتن نداشتم / ماجرای یک استعفای جنجالی

چاره ای جز رفتن نداشتم / ماجرای یک استعفای جنجالی

متأسفانه شرایطی که در زمینه مدیریت ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما شاهد هستیم، دربرگیرنده لطماتی است که قطعاً دیر یا زود فعالیت حرفه‌ای این ارکستر ارزشمند را از مسیر حرفه‌ای خود خارج می‌کند.»

ایران آرت: روزنامه همشهری نوشت: آرش امینی، موزیسین و رهبر ارکستر که از سال ۱۳۹۸ رهبری ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما را برعهده داشته است، از سمت خود کناره‌گیری کرده است. امینی در 4سال گذشته، برنامه‌های متعددی از ارکستر سمفونیک صداوسیما را با همراهی نوازندگان مجموعه، روی صحنه برده و ازجمله هنرمندانی است که تاکنون ارکسترهای مختلفی را در ایران و سایر کشورها رهبری کرده است. اجراهای وی شامل آثار مهم موسیقی کلاسیک مانند کنسرتو ویلن و تریپل کنسرتو بتهوون، کنسرتو ویلن چایکوفسکی، فوگ بزرگ باخ، اپرای کارمن و سمفونی‌های مختلف در کنار آثار آهنگسازان ایرانی همچون لوریس چکناواریان، فرهاد فخرالدینی، حسین دهلوی، حسن ریاحی، شاهین فرهت و حسین علیزاده در داخل و خارج از کشور ازجمله با ارکستر سمفونیک صداوسیما، ارکستر رودکی، ارکستر سمفونیک، ارکستر اپرای دولتی تاجیکستان، ارکستر‌های سمفونیک قزاقستان، بغداد و  اورلئان بوده است.

چاره ای جز کناره گیری نداشتم

امینی درباره کناره‌گیری از سمتش می‌گوید: «کمی صبر کردم تا جشنواره موسیقی فجر به پایان برسد تا تصمیم خود را اعلام کنم.»

امینی در گفت‌وگویی کوتاه با همشهری آنلاین دلیل اصلی را دخالت‌های نابجای مسئول اداری جدیدالانتصاب ارکستر در مسائل حرفه‌ای و هنری مانند تعیین و انتصاب نوازنده، نحوه تمرین کردن با ارکستر، چیدن نت و قطعات در پوشه تمرینی نوازندگان بدون‌مشورت با رهبر و ... عنوان کرد.

وی همچنین در توضیح بیشتر می‌گوید: «متأسفانه طی ماه‌های اخیر و قبل از برگزاری کنسرت ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر که ما در کنار تمرین‌ها برای اجرا، مشغول تولیدات جدیدی هم بودیم با دخالت‌هایی در جزئی‌ترین امور ارکستر مواجه شدیم که به اعتقاد من این روند لطمات جبران‌ناپذیری را برای ادامه کار ایجاد کرده است. موضوعی که باعث شده من کناره‌گیری خود را فقط به همین علت اعلام کنم. متأسفانه شرایطی که در زمینه مدیریت ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما شاهد هستیم، دربرگیرنده لطماتی است که قطعاً دیر یا زود فعالیت حرفه‌ای این ارکستر ارزشمند را از مسیر حرفه‌ای خود خارج می‌کند.»

این استعفا درحالی صورت گرفته که آرش امینی در چارچوب برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، علاوه بر رهبری ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما، چوب رهبری ارکستر «پیامبر مهربانی» را نیز به‌دست گرفته بود.

شرط بازگشت به ارکستر

‌با اینکه آرش امینی شرط بازگشت به ارکستر را، رفتن آن مدیر میانی از ارکستر سمفونیک عنوان کرده، علیرضا قزوه امیدوار است که امینی باز هم به ارکستر بازگردد. قزوه،  مدیر دفتر شعر و موسیقی صدا و سیما درباره صحبت‌هایی که با امینی داشته به همشهری می‌گوید:آقای امینی 4سال است که در ارکستر سمفونیک سازمان حضور دارد و امیدواریم ایشان کمی بیشتر در این‌باره تامل کنند. در حال صحبت با ایشان هستیم و استعفا را  تا‌کنون قبول نکرده‌ایم. در تلاش هستیم که آقای امینی راضی به بازگشت شود. قزوه در پاسخ به این سؤال که درصورت عدم‌حضور وی در ارکستر چه تصمیماتی گرفته‌اید، می‌گوید:خیلی زود است که از رفتن و جایگزینی صحبت کنیم و هنوز امیدوار به بازگشت وی هستیم و درنهایت باید به فکر گزینه‌های دیگر باشیم.‌

 

ارکستر سمفونیک صداوسیما آرش امینی ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین