کد خبر: 36909 A

فرهاد آئیش: دو سه کار خار قلبم شده‌اند

فرهاد آئیش: دو سه کار خار قلبم شده‌اند

فرهاد آئیش از علاقه خود برای کارگردانی دو نمایشنامه از شکسپیر و اجرای یک متن به نویسندگی خودش خبر داد.

ایران آرت: فرهاد آییش بازیگر و کارگردان برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون که در سال‌های اخیر مخاطبان تئاتر او را به خوبی با نمایش "سقراط" در تالار وحدت می‌شناسند، درباره فعالیت‌هایش در تئاتر گفت: امسال هم تصمیم داشتم کار تئاتر داشته باشم منتها فعلا سر چند کار تصویری هستم. دو یا سه نمایشنامه است که خیلی تمایل دارم آنها را اجرا کنم و خاری در قلبم شده‌اند منتها هنوز موفق نشدم آنها را بازی و اجرا کنم، دو تا از آنها دو کار  از شکسپیر است.

آییش در گفتگو با فارس اظهار داشت: نمایشنامه دیگری هم پنج  شش سال است که در حال نگارش هستم و اکنون در شرف اتمام است. برای اجرای این کار خیلی هیجان دارم امیدوارم که بتوانم آن را سال آینده به صحنه برسانم.

وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها تنبلی کرده و کارهای خودش را اجرا نکرده است، گفت: مدتی بود که انگیزه کار شخصی برایم کم شده بود، الان خوشحال هستم که این انگیزه را پیدا کرده‌ام و امیدوارم کارم نیز سال دیگر به اجرا برسد.

آییش درباره محتوای این نمایشنامه توضیح داد: کار بیشتر یک پرفورمنس است تا اینکه صِرف تئاتر باشد و نمی‌توانم بگویم که ایرانی است یا خیر. بهرحال همان اندازه که من ایرانی هستم این کار هم به نظرم ایرانی باشد.

وی درباره حضورش در نمایش سقراط به عنوان نقش اصلی کار و اینکه آیا امکان دارد مجدد این کار به صحنه برود، گفت: کارگردان این نمایش ادعا کرده که دیگر کار برای اجرا نمی‌رود، هر چند من هم خیلی نقش سقراط را دوست داشتم اما بهرحال آن نقش سختی‌های خود را هم داشت. به خصوص اینکه بر من به لحاظ فیزیکی و حسی فشار زیادی می‌آرود اما بالاترین شعف ممکن در بازیگری را در این کار احساس کردم.

آییش درباره یکی از دیالوگ‌های تأثیرگذار نمایش سقراط گفت: سقراط معتقد بود که یک چیز می‌داند و آن یک چیز نیز این است که هیچ چیز نمی‌داند. من هم با این جمله موافق هستم و به نظرم در برابر هستی مات و مبهوتم و با تردید به همه چیز نگاه می‌کنم. سقراط همچنین در زندگی یک گمگشتگی نیز داشت، بسیار حیرت زده و سیار بود.

وی که در جشن سالگرد تماشاخانه ایرانشهر حضور پیدا کرده بود، گفت: سالن ایرانشهر به تعبیر من بعد از تئاتر شهر قلب تماشاخانه‌های تهران است. خیلی مکان خوبی برای اجراهای تأثیرگذار بوده و هست و من می‌توانم ادعا کنم که باعث رشد تئاتر ما نیز شده است، چه خوب بود که در دیگر شهرها هم نمونه این سالن وجود داشت.

وی در پایان گفت: بخش اعظم پیشرفت تئاترمان را مدیون همین تئاتر شهر و ایرانشهر هستیم و باعث رشد تساعدی مخاطبان تئاتر شده‌اند.

 

تئاتر تالار وحدت فرهاد آئیش شکسپیر نمایش سقراط
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین