کد خبر: 64392 A

افطار با طعم تئاتر در تهران/ چهره ها و نمایش ها تماشاخانه ها را تماشایی کرده اند

افطار با طعم تئاتر در تهران/ چهره ها و نمایش ها تماشاخانه ها را تماشایی کرده اند

این روزها باران تئاتر در پایتخت می بارد. از این فهرستگان بلند بالا انتخاب کنید

ایران آرت: فهیمه پناه آذر در همشهری نوشت:  سالن‌های تئاتر پایتخت میزبان نمایش‌های بهاری شده اند.


جشن تئاتری‌ها در اردیبهشت
بزرگداشت روز جهانی تئاتر به‌خاطر تعطیلات نوروزی در اردیبهشت برگزار می‌شود. جشن اردیبهشت تئاتری‌ها در سال‌های گذشته هر روزش به هنر نمایش در شاخه‌های تخصصی اختصاص داشت. حالا ایرج راد، رئیس هیأت‌مدیره خانه تئاتر خبر داد که جشن‌ها بعد از پایان ماه رمضان برگزار می‌شود. وی درباره تصمیم‌گیری هیأت‌مدیره خانه تئاتر برای برگزاری جشن‌های انجمن‌های خانه به مناسبت روز جهانی تئاتر در اردیبهشت، طبق روالی که در سال‌های گذشته به‌غیر از ۲سال کرونایی اخیر داشته، توضیح می‌دهد:«در جلسه اخیر هیأت‌مدیره درباره برگزاری جشن‌های انجمن‌ها صحبت شد. هرکدام انجمن‌های خانه تئاتر که تمایل به برگزاری جشن داشته باشند، با پایان ماه رمضان و در اواخر اردیبهشت می‌توانند مراسم خود را برگزار کنند.»

باز شدن سالن‌های نمایش برای کودکان
اهالی تئاتر کودک و نوجوان از گروه‌هایی بودند که در 2 سال گذشته کمترین اجرا را برای نمایش‌های خود داشتند، به واسطه شیوع کرونا و تعطیلی سالن‌ها و به‌دنبال آن خطر حضور کودکان در سالن‌های نمایش، سالن‌های تخصصی تئاتر برای کودکان و نوجوانان تعطیل بود. اما رفته رفته، چراغ سالن‌های کودک هم روشن شده و نمایش‌های جدید در بهار روی صحنه رفته‌اند.

یکی از این اجراها «نینا و جادوی ماه‌ها» به نویسندگی ماندانا عبقری و کارگردانی علیرضا دهقانی است که مدتی ست ساعت ۱۸:۳۰ در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

نمایش «عمونوروز و ننه‌سرما در بهار نوروزخوانان» به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساعت 17روی صحنه می‌رود.

تغییر ساعت اجرا برای ماه رمضان
برخی از سالن‌ها که اجرایشان را از هفته دوم بهار شروع کردند به‌خاطر آغاز ماه مبارک رمضان ساعت اجرای خود را تغییر دادند.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، ساعت اجرای نمایش «دکترنون، زنش را دوست دارد» به کارگردانی هادی مرزبان در تالار اصلی از ساعت ۱۹:۳۰ به ساعت ۲۰:۳۰ تغییر کرد.

«خماری» به کارگردانی امین بهروزی در تالار قشقایی از ساعت ۱۹:۴۵ به ساعت ۲۰:۱۵ تغییر پیداکرده است.

در تالار سایه نیز «بی خوابی» به کارگردانی سعید هاشمی‌پور هم به جای اجرا در ساعت ۱۹، در ساعت ۱۸:۳۰ پذیرای مخاطبان خواهد بود.

«هملت پشتکوهی» به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی در تالار چهارسو هم طبق ساعت اعلام شده قبلی در ساعت ۲۰:۱۵ میزبان تماشاگران است. از نمایش‌هایی که 23فروردین اجرایش شروع می‌شود، «فریاد خاموش» محمدهادی عطایی است. این نمایش در تالار چهارسو اجرا می‌شود.

خونین زاد در شهرزاد
برخی از گروه‌های نمایشی هم به‌خاطر ماه رمضان و زنده‌بودن پایتخت در این شب‌ها، ترجیح داده‌اند که اجراهای خود را در ساعت پایانی شب داشته باشند. سهراب حسینی «خونین‌زار» را برای چندمین بار و این بار در ماه رمضان روی صحنه می‌برد، او پیش از این همین نمایش را در چند مقطع زمانی گوناگون اجرا کرده و حالا قصد دارد اجرا در ماه رمضان را هم تجربه کند. اجرای نمایش شب گذشته در تئاتر شهرزاد شروع شده و ساعت اجرایش 23 است. تنها بازیگر آن نسیم ادبی است. رضا بهرامی هم «کریم لوژی» را همچنان در شهرزاد ادامه می‌دهد؛ نمایشی به تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده و بازی مجید رحمتی که ساعت 20:15 اجرا می‌شود.

5 اجرا در ایرانشهر
دوازدهم فروردین اجرای نمایش «بچه» با بازی فاطمه معتمدآریا به پایان رسید اما نمایش‌های دیگر همچنان اجرای خود را دارند. در سالن سمندریان «صامت» به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور ی ساعت 18روی صحنه می‌رود.«فرایند» به کارگردانی علی کرسی‌زر ساعت 19:45به‌مدت 70دقیقه به روی صحنه می‌رود.«داغ ننگ» به کارگردانی فرهاد شنتایی ساعت 21:45دقیقه و به‌مدت 70دقیقه میزبان مخاطبان است. در سالن ناظرزاده‌کرمانی هم «بودن» به کارگردانی مرتضا جلیلی‌دوست ساعت 18:15و «موضوع چیه؟» کاری از کمپانی ویرگول ساعت 20:15به‌مدت 80دقیقه روی صحنه می‌روند.

تعزیه‌خوانی در پردیس تئاتر تهران
به مناسبت ایام مبارک رمضان روزهای 17تا 25فروردین مراسم تعزیه‌خوانی با مشارکت پردیس تئاتر تهران، مجمع تعزیه آل طاها و پایگاه مقاومت بسیج ناحیه مالک‌اشتر در فضای باز مجموعه برگزار می‌شود. تعزیه‌های امام علی(ع)، حضرت مسلم(ع)، طفلان مسلم، تجارت پیامبر، حضرت علی‌اکبر(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، جناب حر(ع)، حضرت عباس(ع) و حضرت زهرا(س) به‌ترتیب از شب چهارم ماه مبارک رمضان در پردیس تئاتر تهران اجرا می‌شود.

آئورا و دورهمی در حافظ
«آئورا» براساس 2 داستان ربکا و آئورا نوشته و کار مهدی محبعلی از 16فروردین ماه ساعت 19در تالار حافظ اجرایش را شروع کرده، همچنین «دورهمی» به کارگردانی ندا ‌تمیمی از 18فروردین ماه ساعت 21در تالار حافظ اجرا خواهد شد. رامین سیاردشتی و وحید نفر در پروژه جدید تئاتر مستقل تهران که از ۱۵ فروردین اجرایش شروع شده به‌مدت 2 هفته نمایش «توفان» را در شهرزاد اجرا می‌کنند. جلال‌الدین دری هم «ترانه‌های شرقی» را تا 25فروردین روی صحنه دارد. رحیم نوروزی و شبنم قلی‌خانی از بازیگران اصلی نمایش هستند؛ کنسرت‌نمایشی که حجت اشرف‌زاده هم روی صحنه حضور دارد. حضور خوانندگان شناخته شده در برخی از نمایش‌ها همیشه منتقدانی دارد اما توانسته به فروش بلیت و حضور تماشاگر کمک کند.

آن سوی آینه در تالار وحدت
علی سرابی هم نمایش پرفروش «آن سوی آینه» را روی صحنه می‌آورد، نمایشی که اجرایش تا اردیبهشت ادامه دارد. ریما رامین‌فر، الناز حبیبی، پژمان جمشیدی، مارال بنی‌آدم و خودش در این نمایش بازی می‌کنند. این نمایش در اجراهای گذشته جزو نمایش‌های پرمخاطب بود.
ساعت اجرای نمایش 18:30است. در تماشاخانه سنگلج هم کمدی سیاه‌بازی شهرآشوب اجرای خود را تا پایان فروردین دارد.‌

پژمان جمشیدی هادی مرزبان علی سرابی تئاتر های روی صحنه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین