کد خبر: 66184 A

رضا کیانیان، اعتراضات خیابانی، سالن های تئاتر

بیشتر از یک ماه است که سالن‌های نمایشی نه اجرایی دارند نه تماشاگری/ رضا کیانیان آبان به صحنه برمی گردد؟

بیشتر از یک ماه است که سالن‌های نمایشی نه اجرایی دارند نه تماشاگری/ رضا کیانیان آبان به صحنه برمی گردد؟

رسانه اصولگرا: در میان سالن‌های نمایشی، تماشاخانه‌های خصوصی در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. برخی از مدیران تماشاخانه‌ها تصمیم بازگشایی سالن‌های نمایش را برعهده خود گروه‌ها گذاشته‌اند. برخی سالن‌ها نیز با کمترین گروه سعی در روشن نگه داشتن چراغ سالن خود دارند.

ایران آرت: روزنامه همشهری نوشت: بیش از یک ماه است که بیشتر سالن‌های نمایشی نه اجرایی دارند و نه تماشاگری. برخی از سالن‌ها که اجرا دارند هم کمترین تماشاگر را به خود اختصاص داده‌اند؛ موضوعی که باعث شده باز هم معشیت هنرمندان تئاتری در وضعیت اقتصادی امروز بار دیگر در تنگنایی سخت قرار بگیرد. گروه‌ها به واسطه عدم‌بلیت‌فروشی ترجیح داده‌اند اجرایی نداشته باشند، اما ادامه این تعطیلی‌ها به نوعی مشکل‌ساز شده است. در میان سالن‌های نمایشی، تماشاخانه‌های خصوصی در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. برخی از مدیران تماشاخانه‌ها تصمیم بازگشایی سالن‌های نمایش را برعهده خود گروه‌ها گذاشته‌اند. برخی سالن‌ها نیز با کمترین گروه سعی در روشن نگه داشتن چراغ سالن خود دارند. 

مجموعه تئاترشهر از نخستین سالن‌هایی بود که اجراهای خود را تعطیل کرد و حالا تصمیم دارد از هفته اول آبان فعالیتش را شروع کند که این شروع ریسکی بزرگ به‌حساب می‌آید. اینکه گروه‌ها آیا تمایلی به اجرا دارند یا خیر و اگر اجرا بروند چقدر از بلیت‌هایشان به فروش می‌رود؟ با این حال سیدجواد طاهری خبر از بازگشایی سالن‌های کوچک تئاترشهر می‌دهد.

مدیر مجموعه تئاترشهر درباره بازگشایی و از سرگیری اجراهای سالن‌های این مجموعه به همشهری می‌گوید: «براساس برنامه‌ریزی انجام شده، هفته آینده (هفته اول آبان‌ماه) اجرای نمایش‌های تئاتر شهر شروع می‌شود. گروه‌ها در سالن‌های کوچک روی صحنه می‌روند.»

وی درباره ادامه اجرای «پدر» و فعالیت سالن اصلی تئاترشهر هم توضیح می‌دهد: «یک‌سری کارهای بازسازی در این سالن درحال انجام است که به‌زودی به پایان می‌رسد. اگر گروه اجرایی نمایش پدر آمادگی داشته باشند، اجرای خود را از سر می‌گیرند و اگر نه مابقی گروه‌ها که در نوبت اجرای این سالن هستند درصورت آمادگی می‌توانند اجرا داشته باشند.»

طاهری همچنین از اجراهای دیگر گروه‌ها در طول سال می‌گوید و اینکه تمام تلاششان این است که گروه‌های نمایشی متضرر نشوند.

وی دراین باره می‌گوید: «وقتی که تئاترشهر تعطیل شد، گروه‌های نمایشی اجرایی نداشتند و این گروه‌ها متضرر شدند. تلاش می‌کنیم که دیگر گروه‌ها متضرر نشوند و برای چند نمایشی که آسیب دیدند زمانی مناسب برای اجرا درنظر خواهیم گرفت، اما مابقی گروه‌ها در زمان خودشان اجرا خواهند داشت.»

ایرانشهر همچنان تعطیل

 اما به‌نظر هنوز تماشاخانه ایرانشهر نتوانسته درهای سالن نمایشی خود را باز کند. مدیر این تماشاخانه عنوان کرده که «با توجه به شرایط موجود در زمینه تبلیغ و بلیت‌فروشی آثار نمایشی، تصمیم‌گیری درباره اجرای آثار به گروه‌های تئاتری سپرده شده است.»

حمید نیلی، مدیر تماشاخانه ایرانشهر می‌گوید: «پیش از تعطیلی‌های رخ داده، تصمیم داشتیم که فعال باشیم؟‌ ولی باید به این نکته نیز توجه می‌کردیم که باید گروه‌های نمایشی بتوانند از حضور مخاطبان بهره‌مند شوند .به‌دلیل شرایط پیش‌آمده، گروه‌های تئاتری با مشکل تبلیغ و بلیت‌فروشی مواجه شده‌اند.»

مدیر ایرانشهر درباره وضعیت دیگر تعهدات اجرایی تماشاخانه ایرانشهر تا پایان سال و احتمال اینکه آثار سال‌جاری در نوبت اجرایی سال آینده قرار خواهند گرفت یا نه؟ به مهر توضیح می‌دهد: «امسال به تعهدات دوره مدیریت جناب آقای حسین مسافرآستانه پایبند بودیم و سعی کردیم که به این امر توجه کنیم. با تمهیداتی که درنظر گرفته‌ایم امیدواریم اجراهای زیادی از امسال به نوبت اجرایی سال آینده منتقل نشوند.»

چراغی برای تماشاخانه‌های خصوصی

علاوه بر سالن‌های دولتی و به تعویق افتادن اجراهایشان، تماشاخانه‌های خصوصی بیشترین آسیب را در تعطیلی‌ها دارند، اما این سالن‌ها هم تصمیم گرفتند فعالیت خود را هر چند کم آغاز کنند.

در میان تماشاخانه‌ها تئاتر «شهرزاد» در روزهای پیش‌رو میزبان 7نمایش می‌شود. این مجموعه با همراهی و تعامل با گروه‌های نمایشی، اجراهای «من یک زنم»، «دوستان کمدی»، «کمدی اکتشافات»، «مبارک در ژاپن»، «شبی در تهران»، «نیم وجبی» و «فیلادلفیا» را در برنامه مهرماه خود قرار داده و برخی از نمایش‌ها که شرایط اجرا نداشتند، به تاریخ‌های دیگر موکول شده‌اند.

البته نمایش‌های «کیتسار، ویتسک» و «چای سرخالی» ازجمله این آثار هستند که قرار بود در بوتیک تئاتر ایران اجرا شوند و با صلاحدید سالن در زمان دیگری روی صحنه می‌روند. نمایش «من یک زنم» به نویسندگی و کارگردانی علی خودسیانی با بازی الهه خوش‌قامت روی صحنه می‌رود. این نمایش هرشب ساعت۱۹ در سالن شماره ۳ روی صحنه است. «دوستان کمدی» بابک توسلی اجرا می شود و سیما تیرانداز، بهنام تشکر، معصومه رحمانی و سینا رازانی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. «کمدی اکتشافات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی حامد وکیلی روایتی از داستان «کریستف کلمب» و کشف قاره آمریکا توسط اوست که در قالب طنز در تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. «شبی در تهران» نوشته محمد چرمشیر است که به کارگردانی شایان مستوفی در سالن ۳ تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. «مبارک در ژاپن» در فضای نمایش‌های ایرانی به کارگردانی علی فتحعلی است که از اول آبان ساعت ۱۹ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. در میان همین اجراها برخی از نمایش‌ها هم اجرایشان منتفی شده؛ «هفت خوان اسفندیار» یکی از این نمایش‌هاست که اجرایش در تالار وحدت منتفی شده و سعید پورصمیمی هم تصمیم گرفته اجرایش را به تعویق بیندازد.‌

 

رضا کیانیان تعطیلی تئاتر اعتراضات خیابانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین