کد خبر: 67701 A

فیلترشکن قوی، فیلتر شکن پرسرعت، فیلترینگ اینستاگرام ،فیلترینگ واتس اپ

درگیری روزانه با فیلترشکن ها/ فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ علیه هنر و هنرمندان

درگیری روزانه با فیلترشکن ها/ فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ علیه هنر و هنرمندان

ابراهیم پشت‌کوهی که به زودی نمایش «مبکث زار» را روی صحنه می‌برد، با انتقاد از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ گفت: با این محدودیت‌ها تماشاگران داخلی را به سمت کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های برون مرزی سوق می‌دهیم.

ایران آرت: ابراهیم پشت‌کوهی که به زودی نمایش «مبکث زار» را روی صحنه می‌برد، با انتقاد از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ گفت: با این محدودیت‌ها تماشاگران داخلی را به سمت کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های برون مرزی سوق می‌دهیم.

این کارگردان تئاتر در آستانه اجرای نمایشش در گفتگو با ایسنا از ویژگی‌های این اثر نمایشی، اهمیت اجرای نمایشنامه‌های کلاسیک و وضعیت دشوار تبلیغات تئاتر بعد از محدویت فضای مجازی گفت.

پشتکوهی که قرار است نمایش «مکبث زار» را از ۲۷ فروردین در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببرد، در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی برای تبلیغات این نمایش دارد، گفت: طبیعتا با محدودیت فضای مجازی، تبلیغ و اطلاع‌رسانی در زمینه‌های گوناگون از جمله تئاتر بسیار دشوارتر از قبل شده است. بخصوص کشاندن تماشاگر به تالاری مانند تالار اصلی تئاترشهر که چند ماه تعطیلی ناخواسته داشته، اصلا کار ساده‌ای نیست.

وی ادامه داد: فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ به هنرهایی مانند تئاتر که از نظر مالی، امکان تبلیغات گسترده ندارند، آسیبی جدی زده و دستگاه‌هایی که این محدویت را ایجاد کرده‌اند، به پیامدهای این کار و تاثیر نامطلوب آن بر هنرهایی مانند تئاتر فکر نکرده‌اند. از طرف دیگر صدا و سیما نیز هرگز در کنار تئاتر و مدافع آن نبوده. هرچند تئاتر به مدافع نیازی ندارد بلکه رسانه‌ای مانند صدا و سیما با بهره‌گیری از امکانات تئاتر می‌تواند به غنای هر چه بیشتر آثار خود بیفزاید و آثار خود را ارتقا بدهد. به هر حال گروه ما همه تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند اطلاع‌رسانی مطلوبی داشته باشد و هر روز برای انتشار هر پستی درگیر یک فیلترشکن هستیم.

او با ابراز تاسف از محدودیت در اطلاع رسانی در عصر ارتباطات افزود: مایه تاسف است که در عصر ارتباطات که اطلاعات مانند هوا در حال چرخش است، هر روز با محدودیت‌های تازه‌ای رو به رو می‌شویم و تئاتری که برای اجرا از چندین فیلتر گذر کرده تا به صحنه برسد، نمی‌تواند اطلاع‌رسانی درستی داشته باشد.

پشتکوهی یکی از پیامدهای فیلترینگ را سوق دادن مخاطب به سمت کانال‌های ماهواره‌ای دانست و توضیح داد: مخاطب هنرهای نمایشی در کشور ما مشخص است. وقتی این مخاطب نتواند خوراک فرهنگی مورد نیاز خود را در داخل کشور به دست اورد، طبیعتا جذب شبکه‌های خارجی از کشور می‌شود. اگر نتوانیم این مخاطب را از اجراهای روی صحنه باخبر کنیم تا به سالن تئاتر جذب شود، طبیعی است که این نیاز را با رسانه‌های خارج از کشور تامین می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهیم مخاطب داخلی به سمت رسانه‌های خودمان جذب کنیم، باید فضا را بازتر کنیم.

این کارگردان که نمایش «مکبث زار» را با بهره‌گیری از شیوه‌های نمایش شرقی روی صحنه می اورد، درباره گروه مخاطبان این نمایش توضیح داد: این نمایش در قیاس با نمایش‌های قبلی‌ام مخاطبان گسترده‌تری را خواهد داشت، زیرا از نظر زیبایی‌شناسی و فرم و محتوا ابعاد گوناگونی دارد که هم تماشاگر تخصصی‌تر را جذب می‌کند و هم عموم مخاطبان را.

پشت‌کوهی درباره جذابیت نمایشنامه‌های کلاسیک همچون «مکبث» برای کارگردانان نسل‌های گوناگون در سراسر جهان توضیح داد: همه آثار کلاسیکی که در گذر زمان همچنان روی صحنه می‌روند، نقاط مشترکی دارند؛ مواجهه انسان با جهان پیرامون و نیز مواجهه انسان با خودش. از سوی دیگر نمایشنامه «مکبث» نقد قدرت و ساختار قدرت است. اینکه انسان چگونه در برابر وسوسه قدرت تغییر می‌کند. مثال به روزتر آن نمایشنامه «آدم آدم است» اثر برشت است که طی آن یک انسان ساده به ماشین آدم‌کشی تبدیل می‌شود. درواقع این نمایشنامه‌ها نشان می‌دهند انسان چگونه در مواجهه با قدرت از ماهیت انسانی خود خارج می‌شودو به همین دلیل در همه زمان‌ها و تمام جوامع کاربرد دارند.

نمایش «مکبث زار» که سال گذشته دو اجرای موفق در جشنواره تئاتر فجر داشت از روز ۲۷ فروردین ماه هر شب راس ساعت ۱۹ و سی دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود و پیش‌فروش بلیت ان در سایت تیوال آغاز شده است.

در این نمایش؛ بازیگرانی چون؛ شهروز دل‌افکار ، گاتا عابدی، محمدهادی عطایی، یاشار نادری، سعید برجعلی، فهیمه موسوی، رضا سلیمی، رضا جهانگیری، سحر عبدالملکی، صابر رضایی، متین مکاری‌مقدم، جواد امیرپور به ایفای نقش خواهند پرداخت.

همچنین «شبیر پرستار» مجری‌طرح و «سعیده اسمعیل‌نیا» به عنوان تهیه‌کننده، «ابراهیم پشت‌کوهی» را در این اثر همراهی می کنند.

نمایش «مکبث زار» اقتباسی آزاد و متفاوت از نمایشنامه مکبث شکسپیر است که این بار مکبث در جزیره هرمز بر سر تبدیل شدن به «بابای بزرگ زار» جدال می‌کند.

تعطیلی تئاتر ابراهیم پشت کوهی نمایش مکبث فیلترشکن قوی فیلترشکن پرسرعت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین