کد خبر: 70652 A

حقوق بازنشستگان| افزایش حقوق بازنشستگان| حقوق بازنشستگان 1402

افزایش حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ | خبرهای نگران کننده درباره حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ | خبرهای نگران کننده درباره حقوق بازنشستگان

انتشار خبری درباره حقوق بازنشستگان باعث نگرانی جامعه وسیع بازنشستگان در کشور شده است.

ایران آرت: افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402 در فیش حقوق آنها اعمال شده اما این میزان افزایش حقوق مورد رضایت بازنشستگان قرار نگرفته است. همسازی سازی حقوق بازنشستگان همچنان مهمترین خواسته آنهاست. دولت وعده های متعددی درباره افزایش حقوق بازنشستگان داده اما با توجه به تورم موجود در کشور انتظار بازنشستگان چیز دیگری است. پیش از این گفته شده بود که حقوق بازنشستگان تنها کفاف حدود ۹ روز زندگی آنها در ماه را می دهد پس ۲۱ روز دیگر چه می شود؟ بله، حقوق حقوق بازنشستگان افزایش یافته اما تورم ثابت مانده است؟! خبرهای تازه درباره حقوق بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

درحالیکه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گویند مخالف حذف همسان‌سازی از برنامه هفتم هستند، بازنشستگان کارگری معتقدند بود یا نبود همسان‌سازی چندان فرقی به حالشان‌ نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای اخیر مناقشه بر سر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و گنجاندن آن در متن برنامه هفتم توسعه بالا گرفته است؛ این در حالیست که این مقوله در متن برنامه‌های پنجم و ششم توسعه هم وجود داشت اما هیچ زمان برای بازنشستگان کارگری آورده‌ی خاصی به همراه نیاورد.

مروتی (بازنشسته‌ی کارگری) با اشاره به مناقشه‌ی اخیر همسان‌سازی می‌کند: حتی اگر همسان‌سازی را در برنامه هفتم بگنجانند، چون برنامه توسعه راهبرد است نه تکلیف، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ باید اعتبار همسان‌سازی برای همه‌ی صندوق‌ها و به طور مشخص تامین اجتماعی در بودجه‌های سنواتی منظور شود وگرنه قراردادن همسان‌سازی در برنامه‌ی هفتم هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

به گفته وی، تا پیش از این نیز دولت به تکالیف برنامه‌های توسعه در مورد بازنشستگان عمل نکرده است؛ بعد از بحثهای زیاد در سال 99 حاضر به اجرای همسان‌سازی شدند اما آنچه نصیب کارگران بازنشسته شد، یک متناسب‌سازی پر از ایراد بود.

مروتی تاکید می‌کند: به جای همسان‌سازی، بدهی دولت به تامین اجتماعی را بپردازند؛ به جای آن، به قانون و به طور مشخص مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی عمل کنند؛ قانون رعایت شود، نیازی به همسان‌سازی و جنجال بر سر آن نیست.

در روزهای اخیر، کیومرث سرمدی یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر اهمیت تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه، از مخالفت کمیسیون اجتماعی با حذف آن از این برنامه خبر داد

صحبت های نگران کننده درباره حقوق بازنشستگان

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره احکام برنامه هفتم درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی گفت: در ارتباط با همسان‌سازی بخش عمده‌ای از آنچه که تکلیف بود در ۲ سال گذشته به ویژه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام گرفته است اگر بنا باشد همسان‌سازی مجددی انجام گیرد باید منتظر باشیم و ببینیم چه حکمی در برنامه هفتم تصویب خواهد شد.

منظور افزود: در مورد صندوق‌های بازنشستگی هم فرقی نمی‌کند، در واقع تعدیل مستمری‌های بازنشستگان در ۲ سال گذشته به خوبی انجام گرفته است اگر موارد جدیدی هم بنا شود که صورت گیرد باید ببینیم مصوبات نهایی برنامه هفتم چه می‌شود.

حقوق بازنشستگان

حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم توسعه؟

در حالیکه گفته شده بود همسان سازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم توسعه حذف شده است حالا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید موضوع همسان سازی در برنامه هفتم وجود دارد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای قانون همسان سازی حقوق معلمان بازنشسته با شاغلین جزو برنامه‌های مهمی است که در برنامه هفتم توسعه پیگیری می‌شود.

حمیدرضا حاجی بابایی چهارشنبه شب در یادواره ۱۲۴ شهید فرهنگی استان یزد افزود: اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان در قالب برنامه هفتم توسعه جزو خواست نمایندگان مجلس است.

وی به اهمیت ارتقای بیشتر جایگاه فرهنگیان در جامعه اسلامی با همکاری و همراهی دولت و مجلس در عرصه‌های مختلف با تحقق مطالبات آنها و همکاری و پیگیری سایر مسئولان به عنوان یک ضرورت تاکید کرد.

عضو فراکسیون انقلاب مجلس یازدهم بیان کرد: توجه به معیشت فرهنگیان در کنار سایر امور از دیگر مسائل مهمی است که تاکنون اقداماتی توسط مجلس انجام شده و برای تقویت آن تلاش به عمل می‌آید.

حاجی بابایی بیان کرد: جایگاه فرهنگیان در جامعه اسلامی باید به نحوی ارتقا یابد که اقبال برای قرار گرفتن در این منصب مهم روز به روز افزایش یابد.

وی گفت: طرح رتبه بندی معلمان جزو برنامه‌های مهمی است که در دولت و مجلس محقق شد و برای تحقق مطالبات بازنشتگان اقدامات مورد نیاز پیگیری می‌شود.

پیشتر نماینده مردم مهریز در مجلس با بیان اینکه انتظار داشتیم دولت عدالت محور آقای رئیسی برنامه ای ارائه کند که از آن عدالت تراوش کند، گفته بود: همسان سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم وجود داشت در برنامه هفتم حذف شد.

به گزارش جماران، محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۳ مهرماه) مجلس ضمن یک تذکر آئین نامه‌ای، از حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان خبر داد. او با استناد به ماده ۱۸۰ آئین نامه داخلی مجلس عنوان کرد: طبق این ماده قانون برنامه هفتم باید دو سال قبل به مجلس ارائه می‌شد که این نشان می دهد دولت و حتی مجلس اعتقاد چندانی به قانون برنامه ندارند. به همین دلیل شاهدیم که قانون برنامه با اجرای ۹ درصدی یا بعضا تا ۲۵ درصد همراه است.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس افزود: همه انتظار داشتیم دولت عدالت محور آقای رئیسی برنامه‌ای را ارائه کند که عدالت از آن تراوش کند، اما همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم وجود داشت در برنامه هفتم حذف شد.

حقوق بازنشستگان

وی یادآورشد: انتظار جامعه، شعار دولت و همچنین مبانی اسلامی و وضعیت بازنشستگان را در نظر بگیرید، چرا این موضوع در برنامه هفتم دیده نشده است. یا موضوع تجمیع و شفاف سازی حقوق دریافتی مسئولین و مقامات که در برنامه هفتم نیامده است به همین دلیل معاون یک مجموعه بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان اضافه کاری در یک سال دریافت می کند.

صباغیان تصریح کرد: حداقل انتظار ما این بود که اگر این قوانین اجرا نمی شود در برنامه هفتم وجود داشته باشد. دولت دائما دم از مردمی سازی اقتصاد و کشور می زند اما مدیریت واحد شهری که الفبای مردمی سازی است هم در برنامه هفتم دیده نشده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: این موارد نشان می دهد که برنامه، برنامه کاملی نیست و حتی تشکل های صنفی و مردمی نیز در برنامه دیده نشده است لذا انتظار داریم لایحه به دولت بازگردد و با ۹ هزار پیشنهادی که ثبت شده در تدوین برنامه تجدیدنظر کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، عنوان کرد: باید این نکته را بگویم که در صورت رأی منفی مجلس به کلیات، لایحه به کمیسیون بازمی گردد نه دولت؛ ضمن اینکه برخی موارد مطرح شده در کمیسیون مورد توجه قرار گرفت.

منتفی شدن طرحی که باعث کاهش حقوق بازنشستگان می‌شد

پیشنهاد دولت برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت که باعث می‌شد حقوق آنها به طرز محسوسی کاهش پیدا کند توسط مجلس رد شد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور توضیحاتی درباره آخرین مصوبات اعضای این کمیسیون درباره سنوات و حقوق بازنشستگان ارائه کرد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در توضیح مصوبه این کمیسیون درباره محاسبه سنوات و حقوق بازنشستگی، گفت: در ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم به تغییر در نحوه محاسبه سنوات حقوق بازنشستگی اشاره شده بود که در جلسات کمیسیون به صورت کامل به آن پرداخته شد.

کریم حسینی درباره این بند از لایحه برنامه گفت: پیشنهاد دولت برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت بود که اعضای کمیسیون ماده واحده مذکور را حذف کردند بنابراین وضعیت فعلی درباره محاسبه حقوق بازنشستگی براساس میانگین دو سال آخر برقرار خواهد بود.

حقوق بازنشستگان

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه همچنین بیان کرد: دولت در بندی سهم خود از پرداخت حق بیمه را کاهش و سهم بیمه شده را افزایش داده بود که اعضای کمیسیون با اکثریت آرا این بند را نیز حذف کردند.

حسینی اضافه کرد: موضوع دیگر که در کمیسیون لایحه برنامه به آن توجه و درباره آن بحث و تبادل نظر شد موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان است که با توجه به اینکه اعضا نظرات مختلفی داشتند و اینکه ظرف چند روز آینده هم سایر نمایندگان می‌توانند نظرات خود را درباره گزارش کمسیون تلفیق و همچنین موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان، مطرح کنند لذا تصمیم گیری و جمع بندی نهایی در این باره در جلسه علنی و زمان بررسی جزئیات لایحه صورت خواهد گرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس تلاش می‌کند مصوبات را به نفع مردم و به ویژه اقشار ضعیف و کم درآمد اصلاح کند، تاکید کرد: مفادی که در کمیسیون در حوزه مربوط به بازنشستگان تصویب شده بسیاری از نگرانی‌های این قشر را برطرف خواهد کرد.

حقوق بازنشستگان افزایش حقوق بازنشستگان کاهش حقوق بازنشستگان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان 1402 حقوق بازنشستگان جدید حقوق بازنشستگان واریز شد حقوق بازنشستگان امروز حقوق بازنشستگان مهر
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین