کد خبر: 69120 A

قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

قیمت دلار با این خبر سه هزار تومان می‌ریزد | قیمت دلار امروز سه‌ شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

قیمت دلار با این خبر سه هزار تومان می‌ریزد | قیمت دلار امروز سه‌ شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

«سه میلیارد دلار از طلب ایران آزاد شد»؛ این خبری بود که ظهر روز شنبه رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اعلام کرد و همین خبر تاثیرش را روی قیمت دلار می گذارد.

ایران آرت: علیرغم تاکیدات دولت سیزدهم بر حذف دلار از مبادلات ارزی، قیمت دلار همچنان برای بازار ارز ایران مهم است زیرا همچنان معاملات ایران با اکثر کشورهای خارجی با دلار انجام می شود. قیمت دلار در سال های اخیر افزایشی بوده و زمستان سال گذشته حتی به 60 هزار تومان هم رسید. قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای سال ۱۴۰۲ با نوسان همراه بوده و طی هفته های اخیر روندی کاهشی را طی کرده است. اخبار مثبت مربوط به مذاکرات احیای برجام و بازگشایی سفارت ایران در عربستان از جمله تحولات اثرگذار بر قیمت دلار بوده‌اند. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه می خوانید.

به گزارش مردم سالاری آنلاین: اخبار سیاسی در حالی بازار دلار و ارز تهران را به محاصره خود درآورده که تایید و تکذیب توافق موقت از سوی طرف‌های ایرانی و آمریکایی از یک سو و کاهش تنش ایران با کشور‌های منطقه به ویژه عربستان، قیمت دلار را وارد کانال ۴۸ هزار تومان کردند.

حمایت خریداران دلار از مرز روانی

دلار در آغاز بازگشایی بازار روز شنبه تا میانه کانال ۵۹ هزار تومانی پیشروی کرد تا نشان دهد می‌تواند به راحتی راه رفته را به سرعت برگردد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، در این میان شاهد افزایش تقاضا و ورود خریداران جدید به بازار بودیم؛ اما به یک باره بازار ارز تحت الشعاع خبر جدیدی قرار گرفت که خریداران دلار را وارد فاز احتیاطی کرد.

قیمت دلار

شوک جدید به بازار دلار؟

«سه میلیارد دلار از طلب ایران آزاد شد»؛ این خبری بود که ظهر روز شنبه رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق داد و اعلام کرد: مقداری از منابع بلوکه شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته و بخشی از پول‌ها نیز برای تامین کالا‌های اساسی پرداخت شد.

سوال اصلی این است که با اعلام این خبر باید منتظر ریزش سنگین قیمت دلار باشیم یا خیر؟

دلاربازان عقب نشستند

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در همین رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: دلار‌های آزادشده در قبال خرید کالا‌های اساسی و نیاز‌های ارزی حجاج است؛ بنابراین دلاری از این ارز وارد بازار نخواهد شد.

وی افزود: هرچند این دلار‌ها فشار تقاضا در بازار ارز را کاهش می‌دهد، ولی شوک ریزشی شدیدی به قیمت دلار و ارز وارد نمی‌کند.

قیمت تعادلی دلار در بازار

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه خبر آزادسازی دلار‌های بلوکه شده قیمت دلار را تا چه کانالی پایین می‌آورد؟ گفت: این خبر در بهترین حالت پتانسیل کاهش ۲ تا ۳ هزار تومانی قیمت دلار را در بازار غیررسمی دارد.

به گفته افقه، قیمت تعادلی دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان است.

قیمت دلار

بازار دلار «سِر» شد

این اقتصاددان با اشاره به اینکه بازار ارز در محاصره اخبار مختلف سیاسی قرار گرفته است، به اقتصاد ۲۴ گفت: تایید و تکذیب اخبار سیاسی در مورد احیای برجام و سپس توافق موقت موجب شده بازار دلار و ارز نسبت به بسیاری از اخبار به اصطلاح «سِر» شود.

افقه ادامه داد: انتظار می‌رفت قیمت دلار و ارز با سفر پادشان عمان به تهران و خبر آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران شاهد ریزش گسترده باشد؛ اما ریزش محدود قیمت‌ها در بازار دلار و ارز نشان داد بازار نسبت به این اخبار سر شده است.

شرط ماندگاری دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد اینکه کف قیمت دلار کجاست؟ گفت: هرچند تا چند روز انتظار می‌رود شاهد کاهش جزئی قیمت دلار در بازار به دلیل خبر آزادسازی ۳ میلیارد دلار عراقی باشیم؛ اما دوباره دلار در میان مدت به محدوده ۵۲ و ۷۰۰ تا ۵۳ هزار تومان برخواهد گشت.

افقه معتقد است: تنها در صورتی شاهد ریزش قیمت دلار تا محدوده ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خواهیم بود که بخش بزرگی از دلار‌های بلوکه شده آن هم به صورت نقدی به ایران برگردد؛ هرچند توقف دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی منوط به رفع مشکل تحریم هاست.

قیمت دلار بعد از توافق موقت ایران و آمریکا

به گفته این اقتصاددان، امید چندانی به احیای برجام نیست و توافق موقت جایگزین برجام شده است.

افقه خاطرنشان کرد: بررسی‌ها و اخبار درز شده در مورد توافق جدید ایران و آمریکا نشان می‌دهد توافق موقت انرژی این را نخواهد داشت که بتواند قیمت دلار را به زیر ۴۰ هزار تومان برساند حتی در میان مدت.

قیمت دلار

قیمت دلار امروز سه‌ شنبه ۲۳ خرداد چند؟

قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا با افت قابل توجهی همراه شد و به پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر خود رسیده است.

و قیمت دلار امروز دو‌‌شنبه 22 خرداد ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کاهش 475 تومانی نسبت به روز قبل در سطح 41 هزار و 514 تومان قرار گرفته است.

همچنین قیمت یورو در این مرکز رقم 44 هزار و 610 تومان را نشان می‌دهد که نسبت به روز قبل کاهش 550 تومانی داشته است.

قیمت درهم امارات نیز در سطح 11 هزار و 304 تومان اعلام شده است.

نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب 37 هزار و 740 تومان، 40 هزار و 555 تومان و 10 هزار و 276 تومان درج شده است.

همچنین قیمت هر گرم طلا 18 عیار امروز 22 خرداد 1402 در مرکز مبادله ارز و طلا در سطح 2 میلیون و 223 هزار تومان قرار دارد.

قیمت ارز توافقی

قیمت انواع ارز در سایت کانون صرافان امروز نیز مسیر کاهشی را در پیش گرفته است.

قیمت دلار امروز دوشنبه 22 خرداد ۱۴۰۲ به صورت توافقی در سایت کانون صرافان ایرانیان (تا حوالی ساعت 13:00) بطور میانگین 41 هزار و 149 تومان اعلام شده که نسبت به روز قبل کاهش قابل توجه تقریبا 420 تومانی داشته است.

در همین سایت قیمت یورو توافقی نیز با کاهش 463 تومانی، رقم میانگین 44 هزار و 252 تومان برای آن درج شده است.

قیمت درهم امارات به صورت توافقی هم یک کانال افت کرده و بطور میانگین معادل 12 هزار و 645 تومان اعلام شده است.

این نرخ‌ها در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد یعنی قیمتی که بانک مرکزی آن را غیررسمی می‌خواند در سطح بالاتری قرار دارد؛ قیمت دلار در بازار آزاد با اختلاف تقریبا 6 هزار تومانی در کانال 47 هزار تومان قرار دارد.

کاهش قیمت دلار موقتی است؟

برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور به تجارت‌نیوز گفت: «امید به خبرهای مساعد در حوزه برجام افزایش پیدا کرده است. اما صرفا سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت.»

وی ارزش ذاتی دلار را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: «به نظر می‌آید سیاست‌گذار نیز تمایل ندارد که دلار از ارزش ذاتی خود فاصله چندانی بگیرد. این اسکناس حباب منفی زیادی دارد و باید در نظر داشته باشیم که سیاست‌گذار نیز با مسائلی مانند کسری بودجه مواجه است. این در حالی است که سال گذشته کسری ۸۶۰ میلیارد دلاری داشتیم و مشخص است که دولت تمایل چندانی نداشته باشد که قیمت دلار را از بازه ۵۰ هزار تومان پایین بیاورد.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: «با توجه به اخباری که روانه بازار می‌شود اگر در حوزه برجام اتفاق خاصی بیفتد ممکن است قیمت دلار به طور موقتی به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی نیز برود اما با توجه به شرایط کلان اقتصادی ماندگاری چندانی در این محدوده نخواهد داشت.»

حق‌شناس تاکید کرد: «باید در نظر داشته باشیم که فاصله زیاد دلار با ارزش ذاتی آن و حباب منفی زیاد، خروج سرمایه را از کشور تشدید کرده و سیاست‌گذار باید این موضوعات را نیز لحاظ کند. بازار چشم‌انتظار خبرهای بعدی در حوزه برجام است.»

قیمت دلار

قیمت دلار به روند افزایشی برمی‌گردد؟

سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی درباره رفت و برگشت قیمت دلار با هر سیگنال سیاسی به تجارت نیوز گفت: «حرکات رفت و برگشتی قیمت دلار را نمی‌توان به مثابه یک روند در نظر گرفت. کاهش قیمت در بازار ارز نوسان محدودی است که دوام زیادی نیز ندارد.»

وی با اشاره به افزایش تورم و رشد انتظارات تورمی خاطرنشان کرد: «نسبت سپرده‌های بلندمدت کاهش پیدا کرده و پول به سمت سپرده‌های دیداری در حرکت است. باید توجه داشت اگر قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد، فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا هجوم می‌آورند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهند.»

این کارشناس اقتصادی روند دلار را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: «بالا و پایین‌های فعلی قیمت دلار نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجهی کنند. چشم‌انداز قیمت دلار با توجه به مولفه‌های موثر بر آن صعودی است و حرکت‌های کاهشی فعلی استراحت در مسیر افزایشی است.»

اما همچنان این سوال مطرح است که آیا روند صعودی دلار مهار می‌شود؟ بوربور در پاسخ به این سوال گفت: «غیر از سرکوب دلار، هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید. توجه داشته باشید ما باید دلار را به مثابه کالا در نظر بگیریم. مگر تورم روی همه کالاها و خدمات تاثیر نمی‌گذارد؟»

قیمت دلار قیمت دلار و سکه امروز افزایش قیمت دلار کاهش قیمت دلار قیمت دلار امروز قیمت دلار صرافی ملی قیمت دلار صرافی پیش بینی قیمت دلار قیمت دلار توافقی امروز قیمت دلار توافقی قیمت دلار آزاد قیمت دلار لحظه ای قیمت دلار طلا پیشبینی قیمت دلار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین