کد خبر: 68052 A

قیمت خودرو| افزایش قیمت خودرو| کاهش قیمت خودرو

منتظر کاهش شدید قیمت خودرو باشید | ریزش قیمت‌ خودرو شنبه 16 اردیبهشت

منتظر کاهش شدید قیمت خودرو باشید | ریزش قیمت‌ خودرو شنبه 16 اردیبهشت

قیمت محصولات ایران خودرو امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت در بازار آزاد دستخوش تغییراتی شده و اغلب محصولات سایپا در اولین روز هفته با افت قیمت پنج تا ۳۰ میلیونی پا به بازار گذاشتند.

بنا بر برخی گزارش ها، قیمت خودرو طی یک و نیم سال گذشته حدود سه برابر شده است. برخی کارشناسان نسبت به قیمت خودرو در آینده ای نزدیک ابراز نگرانی کرده و حتی لطف‌الله سیاهکلی نماینده مجلس نسبت به پراید 600 میلیونی هشدار داده است. با این وجود روند کاهشی قیمت خودرو از هفته گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. برخی کاهش قیمت خودرو طی یک هفته اخیر را به استیضاح وزیر صمت نسبت داده اند و برخی دیگر کنار گذاشتن محدودیت عرضه را دلیل این اتفاق می دانند. تازه ترین خبر درباره قیمت خودرو را در ادامه بخوانید.

روند بازار خودرو حاکی از آن است که کاهش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار ادامه دارد به طوری که قیمت برخی از محصولات بین 5 تا 45 میلیون کاهش داشته اند.

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه امروز شنبه (۱۶ اردیبهشت) قیمت خودرو‌های مونتاژی اعلام خواهد شد. گفت: قرار بود اعلام قیمت‌ها زودتر انجام شود، اما به دلیل نوسانات نرخ ارز، این کار با تاخیر انجام شد، زیرا قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی، وابسته به نرخ ارز است.

او می گوید: تلاش می‌کنیم محاسبات قیمت خودرو دقیق انجام شود تا تولید کننده و مصرف کننده متضرر نشوند. قیمت گذاری، سیاست گذاری و تنظیم دستور العمل را باید به نحوی انجام دهیم تا بازار رقابتی داشته باشیم. تا زمانی که قیمت محاسبه نشود، نمی‌توانیم بگوییم قیمت‌ها کاهشی یا افزایشی خواهد بود.

قیمت محصولات ایران خودرو امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت در بازار آزاد دستخوش تغییراتی شده و اغلب مدل‌های این کارخانه بین پنج تا ۴۵ میلیون کمتر از پنجشنبه هفته قبل فروخته می‌شوند. دنا تیپ یک که بیشترین افت قیمت را تجربه کرده، امروز با قیمت ۶۶۰ میلیون تومان پا به بازار گذاشته و ۴۵ میلیون کمتر از هفته قبل دست به دست می‌شود. دنا پلاس اتوماتیک هم با افت قیمت ۳۰ میلیونی در جایگاه بعدی قرار دارد و امروز ۹۶۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

قیمت رانا پلاس با افت ۲۰ میلیونی به ۵۸۰ میلیون تومان تقلیل پیدا کرده و مدل‌هایی مثل سمند LX، دنا پلاس شش‌دنده و تارا اتوماتیک نسبت به پنجشنبه هفته قبل ۱۵ میلیون کمتر معامله می‌شوند. از طرفی ۲۰۷ دنده‌ای، ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای و ۲۰۶ تیپ ۲ هر کدام با افت قیمت ۱۰ میلیونی در بازار حضور دارند و قیمت سمند EF۷ بنزینی با کاهش پنج میلیونی به ۶۱۵ میلیون تومان تقلیل پیدا کرده است.

1

همچنین اغلب محصولات سایپا در اولین روز هفته با افت قیمت پنج تا ۳۰ میلیونی پا به بازار گذاشتند

قیمت شاهین در بازار آزاد امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت با ریزش ۳۰ میلیونی به ۶۸۰ میلیون تومان رسید. شاهین امروز یبشتر از سایر محصولات سایپا در بازار آزاد کاهش قیمت داشته و از این نظر ساینا دنده‌ای و کوییک دنده‌ای با افت قیمت ۱۰ میلیونی در جایگاه بعدی قرار دارند.

قیمت ساینا دنده‌ای در بازار آزاد امروز به ۳۷۰ میلیون تومان رسیده است و کوییک دنده‌ای را ۳۸۵ میلیون تومان می‌فروشند. کوییک R امروز ۴۰۰ میلیون تومان میلیون تومان قیمت دارد که این عدد پنج میلیون کمتر از پنجشنبه هفته قبل است. کوییک پلاس اتوماتیک هم ۴۹۵ میلیون یعنی پنج میلیون کمتر از هفته قبل دست به دست می‌شود. از طرفی قیمت تیبا ۲ صفرکیلومتر که دیگر تولید نمی‌شود، در بازار آزاد به ۳۸۰ میلیون تومان رسیده و این یکی هم با افت قیمت پنج میلیونی راهی بازار شده است.

2

راه حل کاهش قیمت خودرو چیست؟

هفته دوم اردیبهشت روند کاهشی قیمت خودرو ادامه داشت، به طوریکه خودروهای داخل ۱۰ تا ۷۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.

به گزارش خبرآنلاین، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران از تاثیر مثبت عرضه بدون محدودیت آن بر قیمت این محصول خبر داد.

سعید موتمنی افزود: اخر سال ۱۳۹۶ شرکت‌های خودروساز یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بودند و حدود ۲۰۰، ۳۰۰ هزار خودرو هم وارد شده بود.

وی با بیان این‌که در آن زمان فاصله قیمتی خودروهای وارداتی با مونتاژ ۵ تا ۱۰ درصد بود، افزود: این در حالی است که هم‌اکنون فاصله قیمتی خیلی زیاد شده است.

موتمنی همچنین واردات را عامل مهمی برای کاهش التهابات بازار خودرو دانست. وی عنوان کرد: اگر می‌خواهند التهاب بازار خودرو فروکش کند، باید اجازه دهند خودرو صفر و نو با تعرفه پایین وارد کشور شود. یک سال است که قرار است اجرایی شود، اما این اتفاق نیفتاده است.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با بیان این‌که تا زمانی که خودرو وارد نشود، مشکلات خودرویی حل نخواهد شد، تصریح کرد:اگر ۴ سال گذشته را بررسی کنیم که چقدر خودروسازان تولید داشتند، می‌بینیم ۵۰ درصد کمتر از نیاز بازار خودرو تولید و روانه بازار شده است. الان بازار تشنه خودرو است و زمانی مشکل بازار خودرو حل می‌شود که اجازه دهند خودرو نو و کارکرده وارد بازار شود.

2 عامل ریزش قیمت خودرو /افت 20 میلیونی «207 پاناراما اتومات»

چاره کاهش قیمت خودرو در واردات خودروهای دست دوم است

به گزارش دنیای اقتصاد، اخبار رسیده از بازار نشان می‌دهد طی دو هفته گذشته و به‌خصوص در چند روز اخیر، قیمت انواع خودرو اعم از داخلی، خارجی و مونتاژی پایین آمده است.

نکته مهم در مورد بازه زمانی موردنظر (دو هفته گذشته) این است که در این مدت ماجرای واردات خودروی کارکرده بسیار جدی شد و از همین رو، خیلی‌ها افت قیمت رخ‌داده در بازار آزاد (به‌ویژه در مورد مونتاژی‌ها و وارداتی‌ها) را ناشی از همین موضوع می‌دانند.

منحنی قیمت بازار خودرو با دریافت این سیگنال قوی که قرار است در کنار واردات خودروهای صفرکیلومتر، مدل‌های دست‌دوم خارجی نیز وارد کشور شوند، تغییر مسیر داده و رو به افت رفته. البته مسائل دیگری مانند خبر تشدید همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (نصب دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای) و همچنین عقب‌نشینی ارز نیز در نزولی شدن قیمت خودرو تاثیر داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد عامل اصلی، ماجرای «کارکرده‌ها» بوده است.

کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دارد

حالا با توجه به جدی شدن ورود خودروهای کارکرده، دو سناریوی کلی برای آینده بازار خودروی کشور مطرح است:

یکی اینکه واردات خودروهای کارکرده به‌سرعت از مراحل تصویب در صحن علنی مجلس و تایید در شورای نگهبان می‌گذرد و دولت نیز آیین‌نامه مربوطه را در مدت‌زمانی کوتاه تدوین و ابلاغ می‌کند و واردات وارد فاز اجرا می‌شود.

در صورت وقوع این سناریو (و البته اگر عواملی مانند انتظارات تورمی و قیمت ارز جهش نکنند) می‌توان شاهد کنترل و حتی کاهش قیمت خودرو در بازار (تحت تاثیر اجرایی شدن واردات خودروهای خارجی کارکرده) بود.

سناریوی دیگر این است که مانند ماجرای واردات خودروهای صفرکیلومتر، این بار نیز پروسه مربوط به کارکرده‌ها کند و سخت پیش خواهد رفت و در نتیجه، اثر آن بر منحنی قیمت کمرنگ خواهد بود.

اگر سناریوی نخست را در نظر بگیریم، مجلس شورای اسلامی به‌زودی بررسی لایحه واردات خودروی کارکرده را آغاز کرده و آن را در صحن علنی به رای خواهد گذاشت.

با توجه به نگاه مثبت نمایندگان به واردات خودرو، احتمال رای آوردن آن بالاست، تنها می‌ماند نظر شورای نگهبان. با توجه به اینکه شورای نگهبان پیش‌تر موضع مثبتی در قبال واردات صفرکیلومترها داشته و از طرفی، هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مخالفتی با ورود کارکرده‌ها ندارد، به نظر می‌رسد مصوبه احتمالی از فیلتر شورای نگهبان نیز عبور خواهد کرد.

مرحله بعد اما تدوین آیین‌نامه است، که دولت باید آن را انجام دهد. اگر این آیین‌نامه به شکلی منطقی و تا حد امکان سهل نوشته شود و در مدت‌زمانی کوتاه به مرحله ابلاغ برسد، ورود خودروهای کارکرده به کشور وارد فاز اجرا خواهد شد. در آن زمان باید منتظر ماند و دید چه تعداد مجوز برای واردات خودروهای کارکرده صادر خواهد شد، چه آنکه هر چه تعداد خودروی بیشتری وارد شود، اثرگذاری آن بر منحنی قیمت بیشتر خواهد بود. در این سناریو افت قیمت خودروهای وارداتی حاضر در بازار بیشتر خواهد بود.

اما طبق سناریوی دوم، نه‌تنها اجرایی شدن واردات خودرو طول خواهد کشید، بلکه عواملی مانند رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز، اجازه نخواهند داد واردات کارکرده‌ها اثر تمام و کمال خود را بر منحنی قیمت بگذارد. به عبارت بهتر، رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز، از تاثیر واردات کارکرده‌ها بر منحنی قیمت خواهند کاست، مخصوصا اگر شرایط برای واردات کارکرده‌ها در تعداد بالا (مثلا همان عدد ۲۰۰هزار دستگاهی که برای صفر‌کیلومترها در نظر گرفته شده) فراهم نشود. بنابراین اینکه چه تعداد خودروی کارکرده خارجی وارد کشور شود، در میزان اثرگذاری آن بر بازار خودرو تاثیر زیادی دارد و در کنار آن، البته مسائلی مانند تعرفه و عوارض کارکرده‌ها (به عنوان عامل تاثیرگذار مهم بر قیمت تمام‌شده) نیز نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا +جدول - مشرق نیوز

یک پیش بینی عجیب از آینده قیمت خودرو

امیرحسین کاکایی با اشاره به اینکه سال گذشته، وکلای مردم در مجلس دو طرح عجیب و غریب را ارائه کردند؛ گفت: «یکی از این طرح‌ها "جوانی جمعیت" نام گرفت و به صورت اتوماتیک ۵۰ درصد تولید خودرو جداسازی شد و به یک عده خاص تعلق گرفت و طرح دوم "خودروهای فرسوده" بود که ۲۰ درصد تولید را به خودروهای فرسوده تعلق داد و در نهایت ۷۰ درصد خودروهای تولید شده از مسیر عادی و رقابتی خارج شد.»

وی در ادامه با اشاره به این که این مسیر در سال جدید نیز ادامه داشته‌است؛ گفت: « ۴۰۰ هزار از دستگاه‌های تولیدی امسال، در سال گذشته پیش‌فروش شده‌است و از تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو که ادعای آقای فاطمی امین است، ۲۰۰ هزار دستگاه آن به بخش خصوصی تعلق گرفت، ۶۰۰ هزار دستگاه آن نیز متعلق به طرح جوانی جمعیت است و به صورت حداقلی ۱۰۰ هزار دستگاه آن نیز به طرح خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد و ۴۰۰ هزار دستگاه آن نیز پیش فروش شده‌است و ۹۰۰ هزار دستگاه آن نیز اخیرا پیش فروش شده‌است و در نهایت ۲۰۰ هزار دستگاه بیشتر از ظرفیت تولید پیش فروش شده‌است و در صورتی که امسال تنشی در بازار خودرو ایجاد شود هیچ خودرو اضافه‌ای وجود ندارد تا خودروساز برای کنترل بازار، آن را به فروش بگذارد.»

وی در واکنش به طرح فروش قسطی خودرو گفت: «این طرح تنها برای جمع‌آوری پول مطرح شده‌است، چراکه کل تولید و حتی بیشتر از آن پیش فروش شده‌ و خودرویی برای فروش قسطی باقی نمانده‌است.»

قیمت خودرو کاهش قیمت خودرو افزایش قیمت خودرو قیمت خودرو بازار قیمت خودرو کارخانه قیمت خودرو داخلی قیمت خودرو سایپا قیمت خودرو ایران خودرو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین