کد خبر: 3493 A

شهر کوه‌های رنگی و لاله‌های واژگون

ایران آرت: کوهرنگ را باید به‌عنوان سرزمین کوه‌های رنگی، سرزمین چشمه‌سارها و آب‌های معدنی، بهشت سفید چهارمحال و بختیاری معرفی کرد.

شهرستان کوهرنگ یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری است، مرکز این شهرستان شهر چلگرد است.شهرستان کوهرنگ به‌علت داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشمه‌های جوشان، یک شهرستان توریستی، سیاحتی، عشایری و ورزشی محسوب می‌شود که ماه اردیبهشت یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به این منطقه است.

شهرستان کوهرنگ از شمال همسایه فریدن و الیگودرز، از جنوب همسایه شهرستان اردل، از غرب همسایه اندیکا و مسجدسلیمان و از شرق همسایه شهرستان‌های شهرکرد و فارسان است.

کوهرنگ

 

طبیعت بکر و دست نخورده منطقه به همراه جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر سالیانه گردشگران بسیاری را از سراسر کشور و حتی دنیا به سوی این شهرستان هدایت می‌کنند، به طوری‌که در هر فصل جذابیت و گردشگر خاص خود را دارد.

در فصل بهار علاقه‌مندان به طبیعت از دشت لاله‌های واژگون، فصل تابستان علاقه‌مندان به داروهای گیاهی، سیاحت و اسکی تابستانه در قلل مرتفع و پوشیده از برف زردکوه بختیاری، فصل پاییز علاقه‌مندان به کوچ و شیوه زیست بوم عشایر بختیاری است

نام کوهرنگ به‌علت رنگ‌های مختلف کوهستان در فصل بهار در گذشته بر این منطقه گذاشته شده است، با وارد شدن به منطقه کوهرنگ در قسمتی کوه‌ها به‌علت پوشش برف سفید رنگ هستند، در طرف دیگر منطقه کوه‌ها به‌علت رویش گیاهان رنگ سبز را بر خود دارند و در قسمتی دیگر رنگ‌های قهوه‌ای دیده می‌شود.

دشت لاله‌های واژگون، آبشار شیخ علیخان، آبشار تونل اول کوهرنگ و سد کوهرنگ، چشمه کوهرنگ، چشمه دیمه، چشمه دزداران صمصامی، چشمه پرک و سرداب غلام آباد، حاشیه رودخانه بازفت و چشمه مورز بازفت از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهرستان است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به پیست اسکی کوهرنگ، اسکی تابستانه ارتفاعات چال میشان زردکوه، ارتفاعات و یخچال‌های دائمی زردکوه بختیاری، حاشیه رودخانه زاینده‌رود(تنگ گزی)، غار یخی چما، مناطق زیبای توف سفید و بازفت، روستای پلکانی و شگفت سر آقاسید اشاره کرد.

از ایلراه پلکانی پل خدا آفرین(بازفت)، نقوش برجسته الگی و شیرین بازفت، امامزاده شاهزاده ابراهیم روستای گردوعلیا، امامزاده شاه عبدالعظیم بیرگان، بقایای قلعه دهناش وبقایای قلعه تبرک بازفت، امامزاده سید سعید چلگرد، امامزاده سید عیسی روستای سرآقاسید، بردگوری‌های بازفت و شیرسنگی می‌توان به‌عنوان اماکن تاریخی و مذهبی این شهرستان نام برد.

این شهرستان سرچشمه سه رودخانه بزرگ و حیاتی یعنی زاینده‌رود، کارون و دز در این شهرستان و از قلل سر به فلک کشیده زردکوه بختیاری سر چشمه می‌گیرند.

این شهرستان بزرگترین جامعه ایلی کشور یعنی ایل هفت لنگ بختیاری را در خود جا داده است، مردم کوهرنگ از نژاد اصیل ایرانی و از ایل بختیاری هستند و با گویش بختیاری که یکی از زیرشاخه‌های زبان سانسکریت است، تکلم دارند.

انواع بافته‌های داری و عشایری نظیر گلیم، جاجیم ، خورجین و البسه محلی و سرمه‌دوزی صنایع‌دستی رایج در این شهرستان است.

از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به گیاهان و سبزیجات طبیعی، انواع لبنیات، عسل طبیعی، گیاهان دارویی (کرفس، تره، چویل، بن سرخ ) اشاره کرد.

ایسنا

 

اسکی چهارمحال و بختیاری سوغات کوهستان لبنیات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین