کد خبر: 67953 A

قیمت نان| افزایش قیمت نان| کاهش قیمت نان

قیمت نان ۴۰ هزار تومان شد| افزایش قیمت نان قطعی شد

قیمت نان ۴۰ هزار تومان شد| افزایش قیمت نان قطعی شد

اتحادیه نانوایان سنتی تهران پیشنهاد داده افزایش قیمت نان سنتی باید متناسب با نرخ تورم انجام شود.

قیمت نان طی دو سال اخیر تغییر نکرده اما از ابتدای امسال زمزمه هایی مبنی بر افزایش آن شنیده می شود. قیمت نان لواش از سال 1400 تا به امروز 500 تومان و قیمت نان بربری 1800 تومان است. رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران می گوید عدم افزایش قیمت نان باعث کاهش کیفیت آن خواهد شد. اخیرا روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت که نانوایان از دولت درخواست کرده اند که قیمت نان دو برابر شود. تازه ترین خبر درباره افزایش قیمت نان را در ادامه بخوانید.

اتحادیه نانوایان سنتی تهران پیشنهاد داده قیمت نان سنتی باید متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند که این موضوع در حال بررسی بوده و تا پایان اردیبهشت تصمیم گیری و نهایی می شود.

به گزارش مهر، بنا بر تصمیم شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قرار است پیش از موعد مقرر (شهریور) نرخ گندم افزایش پیدا کند. قیمت پیشنهادی دولت ۱۵ هزار تومان است اما بخش خصوصی تاکید دارد اگر این عدد متر از ۱۷ هزار تومان باشد ناچار به واردات خواهیم بود زیرا کشاورزان حاضر به کشت نخواهند بود. یا در صورت کاشت گندم آن را با قیمت بالاتر در بازار آزاد به فرو خواهند رساند. آیا با تغییر نرخ گندم قیمت نان‌های سنتی هم تغییر خواهد کرد؟

بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران درباره تغییر قیمت گندم و نرخ آرد به مهر گفت: تعداد محدودی از نانوایی‌های فعال در تهران آرد آزاد تهیه می‌کنند. آمار آنها در تهران از ۱۰۰۰ نانوایی تجاوز نمی‌کند. سایر نانوایی‌ها سهمیه آرد دولتی دریافت می‌کنند.

وی افزود: ضمن آنکه نرخ آرد ۱۰ تا ۱۵ درصد نان را تشکیل می‌دهد و ۸۵ تا ۹۰ درصد هزینه تمام شده مربوط به بخش‌های دیگر است.

وی گفت: دولت برنامه‌ای برای تغییر قیمت آرد ندارد و در حال حاضر هر کیلو آرد از نوع اول گندم ۸۱۵ تومان و نوع دوم ۱,۲۵۰ تومان است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه نرخ تورم در دو سال گذشته بیشتر از ۴۰ درصد بود، گفت: به طور قطع این امر روی هزینه‌های تولید تأثیر مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: طبیعی است با شرایط موجود تغییر قیمت ضروری بوده تا نانوایان بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند.

نوروز مقدم اظهار کرد: اتحادیه نانوایان سنتی تهران پیشنهاد داده افزایش قیمت نان سنتی باید متناسب با نرخ تورم انجام شود.

اگر روحانی نبود| دولتی که در کنترل قیمت نان نیز ناموفق عمل کرد/ بی‌تدبیری موجب هرج و مرج در قیمت نان شد | خبرگزاری فارس

نوروز مقدم درباره قیمت فعلی نان‌های سنتی توضیح داد: نرخ نان از سال ۹۹ که قیمت جدید تعیین و سال ۱۴۰۰ ابلاغ و اجرایی شد تا امروز تغییر نکرده است. نان‌ها از آرد دو دسته گندم تهیه می‌شود. قیمت نان لواش از آرد نوع اول، هر نان ۵۰۰ تومان و از آرد نوع دوم ۶۵۰ تومان است. نان تافتون به دو بخش ماشینی و تنوری تقسیم شده و تافتون ماشینی با آرد نوع اول ۷۰۰ تومان و از نوع دوم ۱,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. تافتون تنوری از آرد نوع اول ۹۰۰ تومان و از آرد نوع دوم ۱,۲۰۰ تومان است. همچنین نان بربری از آرد نوع اول ۱,۸۰۰ تومان و از آرد نوع دوم ۲,۵۰۰ تومان در حال پخت و فروش است.

وی گفت: نرخ نان هر سال باید متناسب با تورم تغییر کند در غیر این صورت با انباشت قیمتی در سال‌های بعد مواجه خواهیم بود که تغییر قیمت فشار زیادی به خانوارها وارد خواهد کرد.

او گفت: دولت باید اردیبهشت هر سال متناسب با نرخ تورم قیمت‌ها را به روز رسانی کند در غیر این صورت نانوا برای تأمین هزینه‌های تولید ناچار است از کیفیت و وزن نان کم کند. معمولاً هنگامی که قیمت‌ها متناسب با تورم تغییر نکند کیفیت محصولات پایین آمده و نارضایتی مصرف کننده را به دنبال دارد.

قیمت نان سر به فلک کشید/ از 5 تا 40 هزار تومان

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت نان هم در کنار قیمت سایر اقلام اساسی خانوارها درحال افزایش است. رشدی که فعالان صنعت نان آن را ناگزیر می‌خوانند. درحال حاضر در نانوایی‌ها قیمت هر عدد نان سنگک بین ۵ هزار تومان تا ۳۵ و ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

اگر به نانوایی‌های مختلف سر زده باشید، قطعا با قیمت‌های متفاوتی مواجه خواهید شد، نان را از ۵ هزار تومان تا هر عدد ۴۰ هزار تومان می‌توانید، ببینید. این تفاوت قیمت را در بین قیمت نان سنگک و نان بربری بیشتر می‌توان دید. هرچند کیفیت آنها تغییری نکرده است.

در یک نانوایی نان بربری کنجدی ۱۰ هزار تومان در محله ۵ هزار تومان در یک محله ۱۲ هزار تومان است. اما قیمت نان سنگک خیلی بیشتر از اینهاست. کف نان سنگک در اغلب نانوایی های ۱۰هزار تومان است؛ در برخی نانوایی ها هنوز قیمت مصوب نان به دست مردم میرسد یعنی ۵ هزار تومان اما سقف قیمت این نان تا ۳۰ هزار تومان است. اگر نانوایی بروید هم می‌توانید نان ۳۰تومانی بخرید. اگر همین نان را آنلاین بخرید باید ۴۰ هزار تومان هزینه کنید.

افزایش قیمت نان به هفته آینده موکول شد | پایگاه خبری جماران

در مورد عرضه متنوع نان در مناطق مختلف تهران با اصغر پابرجا رئیس سابق اتحادیه نان سنگک گفتگو کردیم. او می‌گوید: سه سال است قیمت مصوب تغییر نکرده است. همه نانوایی‌ها با ضرر نان می‌فروشند. الان قیمت خمیر نان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. درحالی که ما ۳ سال قبل آن را حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومان می‌خریدیم. الان قیمت آب، برق، گاز گران شده است. نانوا باید مالیات، بیمه بدهد. گذشته از اینکه اجاره نانوایی ۶۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون شده است. هزینه کارگر نیز که رشد کرده است.

او ادامه می‌دهد: یک نانوایی چطور نان سنگک را ۳ هزار تومان آن هم به قیمت سال ۱۴۰۰ بدهد. هزینه آرد که دولت به ما می‌دهد نهایت ۱۵ الی ۲۰ درصد هزینه‌های ما را پوشش می‌دهد. ۸۰ درصد هزینه‌های ما مطابق با بازار آزاد حرکت می‌کند.

پابرجا می‌گوید: چرا دولت آب، برق، گاز ، مالیات و بیمه را افزایش می‌دهد، ما نباید قیمت نان را افزایش دهیم. پیشنهاد من به عنوان یک عضو خانواده نانوایان سنگگ این است که دولت آرد را به قیمت آزاد بدهد و اجازه بدهد، بازار خود را خود را پیدا کند.

او می‌افزاید: دولت می‌خواهد هزینه هیچ چیز را ندهد و نانوایان را در مقابل مردم قرار دهد. به همین دلیل هم هست که قیمت نان را تاکنون رسما گران نکرده است.

درخواست افزایش صد درصدی قیمت نان

به باور نانوایان باید قیمت مصوب نان تغییر کند. نرخ فعلی به گفته آنها سه سال قبل تعیین شده بود. این نرخ امروز با توجه به نرخ تورم غیر منصفانه است. فعالان صنعت از نیمه سال گذشته درحال زیان هستند. رییس اتحادیه نان سنگک در این باره می‌گوید: قیمت آردی که دولت می‌دهد، صرفا 15 تا 20 درصد هزینه‌های نانوایان را پوشش می‌دهد، بقیه هزینه نانوایان از جمله هزینه دستمزد کارگر، بیمه، مالیات، آب، برق و گاز 85 درصد است که سالانه درحال رشد است.

او می‌افزاید: دو سال گذشته قبض آب برای نانوایی‌ها حداکثر 500 هزار تومان تمام می‌شد. اما امروز گزارش‌هایی به ما می‌رسد که قبض آب 3 میلیون تومان است. کمترین قبض برق حدود یک میلیون تومان است.

قیمت نان را سریعا افزایش دهید!

به گزارش اعتماد، سلیمانی توضیح می‌دهد سال 1400 دولت به دلیل اینکه قیمت نان را زیاد افزایش نداد به ما 20 الی 30 درصد کمک‌هزینه داد. کمک‌هزینه هم از طریق کارت‌خوان هر شب به حساب نانوایی ریخته می‌شد. البته ما راضی نبودیم ولی بالاجبار باید موافقت می‌کردیم چون دولت حاضر به افزایش قیمت نان نبود. سال گذشته قرار شد نرخ سال 1400 رسما تمدید نشود. اما اگر نانوایی قیمت نان را گران‌تر از قیمت مصوب عرضه می‌کرد، تعزیرات نانوایان را جریمه می‌کرد. دولت آن سال به ما قول داد تا 80 درصد به ما کمک هزینه دهد؛ اما چون سال گذشته این بودجه تامین نشد، دولت نیز کمک‌هزینه وعده داده‌شده را پرداخت نکرد.

او می‌گوید: نانوایان شاکی و ما در اتحادیه نسبت به وضع موجود ناراضی هستیم. ما خواهان افزایش قیمت هستیم. بر همین اساس پیشنهاد داده‌ایم که قیمت نان 100 درصد رشد کند آن هم فقط به دلیل اینکه دستمزد کارگر در دو سال اخیر 100 درصد رشد کرده است ولی قیمت نان تغییر نکرده است. ما مجبوریم به کارگران حقوق دهیم. سلیمانی می‌افزاید: پیشنهاد بعدی ما این است که دولت قیمت نان را برمبنای نرخ تورم اعلامی سازمان‌های رسمی افزایش دهد. او تاکید می‌کند، این نظر آقای بیژن نوروز مقدم رییس اتحادیه نانوایان نان سنتی نیز هست.

قیمت نان افزایش قیمت نان کاهش قیمت نان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین