کد خبر: 68160 A

یارانه| یارانه نقدی| یارانه کالایی

یارانه بگیران سورپرایز می شوند! | افزایش چند برابری مبلغ یارانه

یارانه بگیران سورپرایز می شوند! | افزایش چند برابری مبلغ یارانه

قرار است رقم یارانه نقدی ۱۴۰۲ برای ۵ دهک پایین جامعه افزایش پیدا کند. همچنین زمان برداشت یارانه این افراد نیز کاهش پیدا می‌کند.

طرح هدفمندسازی یارانه‌ها از سال 1389 آغاز شده و اولین مبلغ یارانه نقدی در آذرماه آن سال به حساب سرپرست خانواده ها واریز شد. رقم یارانه ابتدا 45 هزار و پانصد تومان بود. در اواخر دولت دوازدهم، در کنار یارانه نقدی، یارانه معیشتی نیز به مشمولان اهدا می شد که رقم آن نیز مشابه رقم یارانه نقدی بود. در دولت سیزدهم، یارانه نقدی برای برخی خانواده ها 300 هزار تومان و برای برخی دیگر 400 هزار تومان است. تازه ترین خبر درباره یارانه را در ادامه می خوانید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طرح کالابرگ الکترونیک از ۱۵ اسفندماه در سراسر کشور اجرا شد که طبق آمارهای رسمی مورد استقبال دهک‌های پایین جامعه قرار گرفته است، بنابراین وزارت کار، سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد تصمیم گرفتند طرح افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ را از طریق کالابرگ الکترونیک اجرا کنند.

مشمولان افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ چه کسانی هستند؟

طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارتخانه‌های یاد شده وظیفه دارند تا پایان اردیبهشت ماه آیین‌نامه مربوط به طرح‌های تشویقی یارانه که درحال حاضر مربوط به کالا برگ الکترونیکی است را تدوین کنند. طبق اعلام مسئولین ۵ دهک پایین درآمدی جامعه در الویت بهره‌مندی از این طرح‌های تشویقی هستند.

احتمال دارد همزمان با واریز یارانه نقدی اردیبهشت، فاز اول این طرح تشویقی که مربوط به افزایش رقم یارانه نقدی ۱۴۰۲ می‌شود اجرا شود. مطلق، معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا گفته است که هنوز رقم افزایش یارانه مشخص نشده و بر سر آن کش‌وقوس‌هایی وجود دارد. اما به عنوان مثال اگر فردی در دهک سوم یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گیرد علاوه براین ۴۰۰ هزار تومان دریافتی، مبلغی نیز مازاد در اختیار خواهد داشت تا بتواند از طریق کالابرگ الکترونیکی کالای بیشتری بخرد.

جزییات ثبت نام افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲

اگر جزو ۵ دهک پایین جامعه هستید، شرط افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ شما استفاده از کالا برگ الکترونیکی است. پس باید به نشانی اینترنتی https://shoma.sfara.ir/ مراجعه کنید و اپلیکیشن شما را نصب کنید و اطلاعات درخواستی که مربوط به سرپرست خانوار است را کامل کنید. همزمان با اجرای طرح‌های تشویقی، رقم یارانه‌تان از طریق شارژ مازاد کالا برگ افزایش پیدا می‌کند.

افزایش شگفت انگیز مبلغ یارانه قطعی شد | یارانه بگیران امشب حساب شان را چک کنند

متقاضیان که در طرح افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ از طریق کالا برگ شرکت‌ می‌کنند، می‌توانند با رقم یارانه خود یک ماه زودتر خرید کنند. برای مثال می‌توانید در اردیبهشت‌ماه تمام مبلغ یارانه خردادماه را (به شرط استفاده از کالابرگ الکترونیکی) کالاهای اساسی بخرند.

گفتنی است تمام افراد مشمول دریافت یارانه می‌توانند اپلیکیشن شما را نصب کنند و از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، اما قرار است تنها رقم اعتبار ۵ دهک پایین جامعه افزایش پیدا کند.

زمان واریز یارانه اردیبهشت ۱۴۰۲

یارانه اردیبهشت ۱۴۰۲ از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه قابل برداشت است.

سوالات خرید از طریق کالا برگ الکترونیکی

در ادامه به پرتکرارترین سوالات استفاده از کالا برگ الکترونیکی پاسخ خواهیم داد:

اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است، درصورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل می‌توانید به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی، آن را برداشت نمایید.

آیا از هر فروشگاهی امکان خرید در این طرح وجود دارد؟

خیر، تنها با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی "شما" (فارا) یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند، می‌توان خرید اعتباری را انجام داد.

کالاهایی که شامل اعتبار می شوند کدامند؟

۱۰ قلم کالای اساسی شامل شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید(مرغ)، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج می باشد. برای مشاهده جدول کالاهای اساسی می توانید به برنامه کاربردی "شما" (فارا) یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه نمایید.

چگونه از اعتبار استفاده کنم؟

با استفاده از کلیه کارت های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار بوده و با مراجعه به فروشگاه های مجاز می توانید از خرید اعتباری استفاده نمایید.

چگونه مانده اعتبار خود را استعلام بگیرم؟

میزان و مانده اعتبار از دو طریق قابل مشاهده است: از طریق شماره گیری کد دستوری #۲۸*۷۸۸* و با استفاده از برنامه اپلیکیشن شما (فارا).

اعلام زمان پرداخت یارانه اردیبهشت؛ نقدی است یا کالایی؟

یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۷ ،ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما یارانه اردیبهشت نقدی است یا کالایی؟

به گزارش تجارت‌نیوز، به نظر می‌رسد که این ماه هم مانند ماه‌های قبل، یارانه نقدی اردیبهشت ماه، در تاریخ بیستم به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر مبلغ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به جای یارانه نقدی منتشر شد. اما هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم‌گیری نشده است.

از سال گذشته، توزیع کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح است و بارها مساله حذف یارانه نقدی و جایگزینی آن با کوپن الکترونیک مطرح است. اما بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، قرار نیست کالابرگ جایگزین یارانه نقدی شود. بلکه خانوارها امکان انتخاب کنند که یارانه نقدی که به حساب آنها واریز شده را نقدی برداشت کنند و یا با اعتبار آن کالا بخرند.

چیزی که مشخص است این است که یارانه نقدی این ماه هم مانند ماه‌های قبل قابل برداشت است و از طرفی وعده داده شده که کالابرگ هم از امسال اجرا شود.

طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارتخانه‌های یاد شده وظیفه دارند تا پایان اردیبهشت ماه آیین‌نامه مربوط به طرح‌های تشویقی یارانه که درحال حاضر مربوط به کالا برگ الکترونیکی است را تدوین کنند. طبق اعلام مسئولین ۵ دهک پایین درآمدی جامعه در الویت بهره‌مندی از این طرح‌های تشویقی هستند.

خبر مهم برای یارانه بگیران

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به‌ همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه فروردین سال‌جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک شارژ شد و یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار ماه بعد خرید کنند.

بر اساس این اطلاعیه مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است.

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به‌ همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

با واریز یارانه فروردین‌ماه، یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد نیز در قالب کالابرگ الکترونیک، اقلام اساسی مورد نیاز خود را خرید کنند.

یادآور می‌شود طرح کالابرگ الکترونیک به صورت ملّی و در سراسر کشور اجرا می‌شود و در قالب این طرح بالغ بر ۳۵ هزار فروشگاه در تمام نقاط کشور به این سامانه متصل شده‌اند.

در این طرح، اعتبار همه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، با کارت بانکی سرپرست خانوار از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

یارانه این افراد امسال قطع می شود

آن‌طور که در گزارش‌ها و صحبت‌های درگوشی پیداست، به نظر می‌رسد دولت امسال درصدد است که یارانه خریداران ارز سهمیه‌ای را قطع کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گفته می‌شود این اقدام با توجه به افتتاح حساب ارزی و امکان احصای دقیق اطلاعات صورت می‌گیرد، به این شکل که خرید ارز سهمیه نیازمند افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از ۷۲ ساعت صورت می‌گیرد که همین موضوع، امکان رصد دقیق خریدارن ارز سهمیه‌ای و حدف یارانه آنها با توجه به تمکن مالی و گردش حساب بالای آنها را ایجاد می‌کند. بر همین اساس، اطلاعات این گروه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد.

بر اساس مصوبه دولت، هر شخص ایرانی می تواند یک بار در سال، 5000 یورو یا معادل، دلار سهمیه ای با کدملی دریافت کند که برای دریافت آن، لازم است، متقاضی از طریق ثبت نام دلار سهمیه ای در سایت برخط بازار متشکل ارزی، درخواست خود را ثبت کند. ارز سهمیه ای ۱۴۰۲، توسط صرافی های منتخب و با نرخ دلار توافقی عرضه می شود.

البته گفته می‌شود که قرار است ارز سهمیه ای با کارت ملی به معادل ۲۰۰۰ یورو کاهش یابد.

بنا به این گزارش، در حال حاضر هر گاه که بین ارز دولتی و ارز بازار آزاد فاصله قابل ملاحظه‌ای شکل می‌گیرد، سروکله سوء‌استفاده‌کنندگان در بازار پیدا می‌شود و یکی از شگردهای رایج نیز این است که در ازای پرداخت اندکی پول با جمع‌آوری کارت ملی اشخاص نیازمند از سهمیه ارزی ۲ هزار دلاری آن‌ها برای خرید ارز به نرخ دولتی و فروش آن در بازار آزاد استفاده می‌کنند.

دوازدهمین مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دولت سیزدهم طبق روال ماه‌های گذشته بیستم فروردین‌ماه احتمالا به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشد، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان آن‌هم به‌ازای هر نفر دریافت می‌کند. در صورتی‌که سرپرست جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به دستش می‌رسد. البته اگر این افراد اقدام به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا کرده باشند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنها کم می‌شود.

حذف یارانه یارانه یارانه نقدی یارانه کالابرگ یارانه جدید مبلغ یارانه افزایش مبلغ یارانه کاهش مبلغ یارانه یارانه معیشتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین