کد خبر: 68658 A

سربازی| خدمت سربازی ۱۴۰۲| حقوق سربازی ۱۴۰۲| معافیت سربازی

۵ ماه کسری خدمت سربازی و افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ | خبر خوش برای سربازان غایب و اعلام مدت سربازی ۱۴۰۲

۵ ماه کسری خدمت سربازی و افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ | خبر خوش برای سربازان غایب و اعلام مدت سربازی ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲ خبرهای خوشی برای سربازان اعلام شده که مهمترین آن افزایش قابل توجه حقوق سربازی و بعد کسری خدمت هایی است که برای برخی از سربازان در نظر گرفته شده است.

ایران آرت: در ایران پسران بالای 18 سال مشمول خدمت سربازی می شوند و باید بین 17 تا 24 ماه خدمت کنند. مدت خدمت سربازی در طول دهه های گذشته همواره تغییر کرده و اکنون سربازان در مناطق عادی 21 تا 24 ماه و در مناطق عملیاتی 17 ماه خدمت می کنند. پیش از این طرحی به نام خرید خدمت سربازی وجود داشت که در سال های اخیر این طرح از دستور کار دولت و مجلس خارج شده است. دولت برای تشویق جوانان به رفتن سربازی تمهیداتی اندیشیده و برای گروهی از آنان کسری خدمت در نظر گرفته است که از جمله کسری خدمت می توان به کسری خدمت رزمندگی پدر، کسری خدمت بسیج و کسری خدمت متاهلی اشاره کرد. دختران در ایران از خدمت سربازی معاف هستند. 

به تازگی رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا از اعمال کسر خدمت برای گروهی از سربازان وظیفه حین خدمت کنونی تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داده است.

سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا درخصوص کسر خدمت سربازان وظیفه دارای فرزند اظهار کرد: از اول خرداد ماه سربازان وظیفه متاهل  علیرغم دریافت ۲ ماه کسر خدمت تاهل تا پایان سال ۱۴۰۴ به ازای تعداد فرزندان از تسهیلات کسر خدمت جدید بهره‌مند می‌شوند. 

سربازی حرفه‌ای می‌شود؟

وی گفت: سربازان وظیفه حین خدمت می‌توانند از ۳ ماه کسر خدمت برای فرزند اول ،۴ ماه کسر خدمت برای فرزند دوم و ۵ ماه کسر خدمت برای فرزند سوم بهره‌مند شوند.

سردار مهری در ادامه افزود: این تسهیلات صرفا به سربازان وظیفه حین خدمت اعطاء می شود و این  افراد می‌توانند با ارائه مدارک لازم به یگان خدمتی از کسر خدمت سربازی استفاده کنند

میزان حقوق سربازان در سال 1402 

سازمان وظیفه عمومی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با مساعدت مجلس شورای اسلامی و دولت، میانگین حقوق کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۵ درصد رشد یافته و از مبلغ یک میلیون و۴۹۰ هزار تومان در فروردین سال گذشته به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته که بر این اساس:

۱- حقوق سربازان وظیفه مجرد که در مناطق عادی خدمت می‌کنند با رشد ۱۴۰ درصدی و حداکثر به مبلغ ۳ میلیون و۷۸۰ هزار تومان تعیین شد.

۲- حداقل حقوق سربازان وظیفه متأهل با افزودن هزینه عائله‌مندی با رشد ۱۴۵ درصدی به مبلغ ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت که هزینه مربوط به فرزند یا ایاب و ذهاب به این مبلغ افزوده خواهد شد.

۳- سربازان وظیفه‌ای که در مناطق عملیاتی خدمت می‌کنند (اعم از مجرد و متأهل) علاوه بر حقوق ذکر شده به تناسب مدرک تحصیلی و تأهل از مبلغ حدود یک میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از فوق‌العاده عملیاتی بهره مند خواهند شد.

خبر خوش برای سربازان ؛ جزئیات معافیت‌های جدید سربازی اعلام شد | پایگاه خبری تحلیلی فرتاک نیوز

سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد: امیدواریم با افزایش حقوق و مزایا در سال جاری دیگر هیچ هزینه‌ای بابت انجام خدمت سربازی به خانواده محترم کارکنان وظیفه تحمیل نشود و ان‌شاءالله با ادامه این روند، در راستای تأمین معیشت سربازان گام‌های بیشتری برداشته شود تا ضمن تأمین حداکثری معیشت سربازان و اجرای قوانین و مقررات مغفول مانده در سال‌های گذشته که مربوط به رفاه سربازان است، شاهد رضایتمندی هرچه بیشتر سربازان و خانواده‌های محترم آنان باشیم.

مدت سربازی در سال 1402 چقدر است؟

مدت زمان خدمت سربازی بسته به محل گذراندن خدمت سربازی در مناطق مختلف، متفاوت است.

سربازی مهمترین بخش زندگی فرزندان ذکور ایرانی است چرا که بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی تمام، باید وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین تکلیف کنند یا ادامه تحصیل داده و از معافیت تحصیلی استفاده کنند یا به خدمت سربازی رفته و خدمت خود را انجام دهند.

در سال های اخیر در راستای خوشایندسازی خدمت سربازی اقدامات مهمی صورت گرفته است که از جمله مهمترین آنها، افزایش حقوق سربازان و در ادامه کاهش مدت زمان سربازی با توجه به وضعیت بومی و غیربومی بودن فرد مشمول و همچنین حضور در مناطق درگیر و بد آب و هواست.

در حال حاضر مدت خدمت سربازی در مناطق :عادی» برای سرباز بومی ۲۴ ماه و برای مشمول غیر بومی ۲۱ ماه در نظر گرفته شده است.

اگر سرباز در مناطق «امنیتی غیر درگیر یا بد آب و هوا« دوره خدمت سربازی خود را بگذراند اگر سرباز بومی آن منطقه باشد ۲۱ ماه و اگر سرباز غیر بومی باشد به میزان ۱۸ ماه خدمت سربازی دارد؛ همچنین برای سربازان بومی و غیربومی که در مناطق« درگیر عملیاتی» خدمت سربازی خود را بگذرانند هفده ماه دوره سربازی در نظر گرفته شده است.

البته باید گفت سربازانی که در مناطق امنیتی، بد آب و هوا و درگیر عملیاتی خدمت می‌کنند نسبت به سربازانی که در مناطق عادی خدمت سربازی خود را سپری می کنند حقوق بیشتری هم دریافت می کنند.

مدت خدمت سربازی در حال حاضر چند ماه است؟

خبر خوش برای افرادی که سربازی نرفته اند

سه روز پیش بانک مرکزی بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری را مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد و طبق این بخشنامه، امسال به سربازی نرفته‌ها، علاوه بر وام ازدواج، وام فرزندآوری هم تعلق می گیرد.

مطابق با قانون بودجه امسال (۱۴۰۲)، تسهیلات موضوع تبصره ۱۶ این قانون که شامل وام ازدواج و فرزندآوری هم می شود از حکم موضوع ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی است.

بر اساس ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی دریافت هرگونه وام مستلزم ارائه مدرک دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت وظیفه عمومی مردان است. اما چند سالی هست که دیگر وضعیت نظام وظیفه به عنوان شرط پرداخت وام ازدواج مطرح نیست و پرداخت وام ازدواج به مردان از این شرط مستثنی شده است.

با این حال در یک سال و نیم گذشته و پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و مکلف شدن بانک ها به پرداخت تسهیلات فرزندآوری، چالش وضعیت نظام وظیفه مردان برای بانکها و دریافت کننده این تسهیلات پررنگ شد.

مدت خدمت سربازی مشمولان نظام وظیفه اعلام شد | خبرگزاری بین المللی شفقنا

گرچه در سال گذشته هم بانک مرکزی خواستار مستثنی شدن این وام از شرط مذکور شده بود اما نهایتا به نتیجه‌ای نرسید و مردان سربازی نرفته نتوانستند در یک سال و نیم گذشته وام فرزندآوری دریافت کنند.

حالا اما مطابق با قانون بودجه امسال (۱۴۰۲) چهار نوع تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن و نیز تسهیلات مربوط به تامین جهیزیه کالای ایرانی که همگی جزو مواد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند؛ از حکم موضوع ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی شده‌اند و مردان سربازی نرفته می‌توانند تسهیلات یاد شده را امسال دریافت کنند.

سربازی خدمت سربازی معافیت سربازان خدمت سربازی 1402 حقوق سربازی 1402 معافیت سربازی 1402 معافیت سربازی خرید سربازی 1402 مدت سربازی مدت سربازی 1402
نظرات خوانندگان
  • رضا سوری
    پاسخ

    درود، حقوق منطقه عملیاتی بین ۴۵۰۰ تا ۶ میلیون تومان است. چرا ما ک منطقه نفت شهریم ۳ میلیون تومان دریافت می کنیم؟ علت چیست؟

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین