کد خبر: 70190 A

قیمت بنزین| افزایش قیمت بنزین| قیمت بنزین سال 1402

قیمت بنزین در این شهر لیتری ۲۰ هزار تومان | افزایش قیمت بنزین صحت دارد؟

قیمت بنزین در این شهر لیتری ۲۰ هزار تومان | افزایش قیمت بنزین صحت دارد؟

قیمت یک دبه بیست لیتری بنزین آزاد در این شهر بیش از ۴۰۰هزار تومان شده است و این یعنی: بنزین لیتری ۲۰ هزار تومان!

ایران آرت: در ماه های اخیر بحث افزایش قیمت بنزین در رسانه ها مطرح بوده و شایعاتی نیز همواره در فضای مجازی منتشر شده است. قیمت بنزین برای آخرین بار در سال 1398 افزایش پیدا کرد. هم اکنون قیمت بنزین سهمیه ای به ازای هر لیتر 1500 تومان است. همچنین قیمت بنزین آزاد نیز به ازای هر لیتر 3000 تومان می باشد. تازه ترین خبر درباره قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

روزنامه هم میهن نوشت: همزمان با سهمیه‌بندی که در بنزین خودروهای سواری انجام شد، سیستان‌وبلوچستان هم با همان شکل سهمیه‌بندی شد، اما با یک تفاوت.

ماجرا از آن قرار بود که به دلیل قاچاق سوخت در این استان، دولت سیاستی متفاوت را از همان آغاز اعمال کرد و سقف سوخت‌گیری روزانه بنزین در این استان را به ۶۰ لیتر در روز محدود کرد و اجازه سوخت‌گیری با نرخ آزاد را نیز از مصرف‌کنندگان گرفت. به همین دلیل عجیب نبود که زیر هر تابلو در شهرهای این استان، «بنزین موجود است»، یک عبارت تکراری باشد.

یک منبع آگاه با اشاره به وسعت این استان و نامتناسب بودن چنین تصمیمی به «هم‌میهن» می‌گوید: «وسعت استان بسیار بیشتر از سایر استان‌هاست؛ شمال تا جنوب استان بیش از ۹۰۰ کیلومتر است و روزانه فقط ۶۰ لیتر امکان سوخت‌گیری (بنزین سهمیه‌ای) وجود دارد. در این حالت، بسیاری از افرادی که در استان قصد دارند فرضاً از شمال استان به چابهار بروند، مجبور هستند پس از تمام شدن سهمیه بنزین روزانه، متوقف شده و پس از ۱۲ شب سهمیه روز بعد را دریافت کرده و به مسیر خود ادامه دهند.»

او در ادامه یادآور می‌شود: «علاوه بر اینکه در استان سیستان‌وبلوچستان، خرید بنزین خارج از سهمیه وجود ندارد و این سبب شده تا هزینه خرید بنزین، با نرخ آزاد و به صورت دبه ۲۰لیتری، سرسام‌آور باشد، قیمت‌ها در شمال و جنوب استان متفاوت است. البته قیمت آن بستگی دارد که چه مقدار بنزین را افراد می‌توانند از مرز جابه‌جا کنند که همین مسئله بر قیمت بنزین خارج از جایگاه‌های بنزین تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان نمونه در زابل یک دبه ۲۰ لیتری، ۳۰۰هزار تومان و در چابهار بیش از ۴۰۰هزار تومان است و افراد برای اینکه بتوانند به مسیر خود ادامه دهند مجبور هستند که این ارقام را برای خرید بنزین خارج از سهمیه بپردازند.»

این منبع آگاه که به سیاستگذاری دولت منتقد است، ادامه می‌دهد: «قاچاق سوخت از مرز را بهانه قرار داده‌اند، اما اگر بخواهید به‌طور معمول نیز از بنزین موردنیاز خود استفاده کنید، امکان‌پذیر نیست و تنها استفاده‌ای که می‌توانید از بنزین دولتی داشته باشید، با کارت بنزین خودتان است و به‌هیچ‌وجه به پلاک‌های ثبتی خودرو در سایر استان‌ها در هیچ نقطه‌ای از جایگاه‌های سوخت سیستان‌وبلوچستان، حتی یک لیتر بنزین نمی‌دهند. از همان ابتدا سهمیه‌بندی سوخت در استان همزمان با کل کشور آغاز شد، مردم استان نارضایتی‌های خود را اعلام کردند و حتی این موضوع رسانه‌ای شد و دولتی‌ها وعده افزایش سهمیه سوخت استان را طرح کردند، اما تاکنون این وعده‌ها عملی نشده است.»

قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین و تعطیلی جایگاه‌ها صحت دارد؟

وزیر نفت گفت: افزایش قیمت بنزین کذب است و برنامه‌ای در این خصوص نداریم. مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز تاکید کرد که تمامی جایگاه‌های سوخت تهران فعال است و توزیع سوخت به‌صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، جواد اوجی وزیر نفت گفت:خوشبختانه تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور بدون وقفه در جریان است و هیچ کمبود سوختی در کشور وجود ندارد.

او گفت: با توجه به سفرهای تابستانی در کشور مصرف سوخت در این ایام افزایش یافته است، اما در شرایط کنونی ذخایر سوخت کشور به ۱۵۰ میلیون لیتر می‌رسد.

اوجی گفت: تا به امروز هیچ جایگاه سوختی در کشور تعطیل نیست و سوخت‌گیری طبق روال ادامه دارد، خوشبختانه ذخایر سوخت کشور مطلوب است و تمامی پالایشگاه با تمام توان در حال تولید سخت هستند.

وزیر نفت گفت: خواهشی که از هموطنان داریم این است که به شایعه افزایش قیمت بنزین توجه نکنند، ما هیچ برنامه و بخشنامه‌ای در این زمینه نداریم.

او گفت: توصیه ما این است که هموطنان از کارت سوخت خود استفاده کنند به طوری‌که ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر ۳ هزار تومانی در کارت سوخت است.

او گفت: خوشبختانه در گذشته کارت سوخت خودرو ۶ ماهه به دست متقاضیان می‌رسید، اما الان یک‌ماه این کارت به دست صاحب خودرو می‌رسد.

اوجی در خصوص استفاده از کارت سوخت شخصی گفت: توصیه ما این است که حتما از کارت سوخت شخصی استفاده شود چرا که این کار باعث جلوگیری از قاچاق سوخت خواهد شود

وزیر نفت گفت: کارت هیچ جایگاهی جمع نشده، بلکه محدود شده است.

قیمت بنزین

همچنین عرب عاملی، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص تعطیلی برخی از جایگاه‌های سوخت گفت: تمامی جایگاه‌های سوخت تهران فعال است و خبرهایی مبنی بر تعطیلی کذب است.

او گفت: احتمالا تعطیلی برخی از جایگاه‌ها بخاطر تعویض شیفت یا به‌روزرسانی جایگاه است که تعطیلی در حد چند دقیقه است و به سرعت برطرف می‌شود.

عرب عاملی گفت: عملیات توزیع سوخت در جایگاه‌ها مطابق معمول و به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز انجام می‌شود و هیچ‌گونه برنامه تعطیلی در روزهای آینده نخواهد داشت.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از مردم تقاضا می‌کنیم بدون هیچ‌گونه نگرانی و در کمال آرامش و طبق روال معمول در طول مدت شبانه‌روز اقدام به سوخت‌گیری کنند.

عرب عاملی در خصوص خبرهایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت سوخت گفت: این موضوع هم تکذیب می‌شود و بخشنامه‌هایی که در این زمینه در فضای مجازی پخش شده، دروغ محض است.

ماجرای سه نرخی شدن قیمت بنزین چیست؟

چندی پیش خبری مبنی بر سه نرخی شدن قیمت بنزین به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر شد. جزئیات خبر به شرح زیر بود: پس از ماه‌ها تایید و تکذیب بالاخره خبرگزاری تسنیم از طرح بنزینی دولت ابراهیم رئیسی با محوریت قیمت سوم بنزین رونمایی کرد. بر اساس این طرح مصرف هر باک تا ۳۰ لیتر به مبلغ لیتری ۳ هزار تومان، از ۳۰ لیتر تا ۶۰ لیتر به مبلغ لیتری ۷ هزار تومان و از ۶۰ لیتر به بالا به مبلغ هر لیتر ۱۸هزار تومان عرضه شود.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کانال جعلی تسنیم اقتصادی خبری درباره قیمت جدید بنزین منتشر کرده است و هیچ خبری درباره قیمت بنزین در سایت و فضای مجازی این خبرگزاری منتشر نشده است .

تسنیم نوشت: لازم به ذکر است که دولت در حال حاضر هیچ برنامه و تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین ندارد و قیمت‌های اعلامی کذب است.

eOLkGWsOJzRF

واکنش رسمی به شایعه سه نرخی شدن قیمت بنزین

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه تا پایان سال هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین نداریم، گفت: سوخت‌هایی را که بعضا از برخی کشورها به دلیل آنچه موضوع پایین بودن کیفیت مطرح می‌کنند تحویل نمی‌گیریم و حتی یک لیتر را هم در داخل کشور به مصرف نمی‌رسانیم.

علی زیار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره مباحثی در زمینه سه‌نرخی شدن بنزین اظهار داشت: مباحثی که در برخی محافل عنوان می‌شود ملاک نیست بلکه شاخص ما مصوبه‌ای است که دولت اعلام می‌کند که در این رابطه تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده است، این موضوع باید از سوی مراجع رسمی و مسئولین یعنی  رئیس‌جمهور و یا وزیر نفت مطرح شود.

وی تصریح کرد: ما برای کنترل مصرف یک سیاست قیمتی داریم که قیمت کالایی را که پرمصرف است بالا می‌بریم تا بهینه مصرف شده و حیف و میل نشود، سیاست غیرقیمتی هم داریم که پایش و رصد می‌کنیم و سامانه‌های جدید بکار می‌گیریم که در شبکه تامین و توزیع اتلاف نداشته باشیم. یک موضوع هم بحث قاچاق است برای اینکه مصرف را کنترل کنیم، زیرا قاچاق نیز خود را در میزان مصرف نشان می‌دهد.

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم بکارگیری کارت سوخت شخصی برای پایش و کنترل میزان مصرف گفت: اگر مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند هم می‌توانیم داده  برای تحلیل تولید و مصرف داشته باشیم و هم می‌توان روی مصرف و قاچاق کنترل و مراقبت بیشتری صورت گیرد، اینها سیاست‌های غیرقیمتی برای کنترل و برنامه‌ریزی و مدیریت مصرف هستند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه مطرح می‌شود الزامی شدن کارت سوخت شخصی مقدمه چند نرخی شدن است، صحت ندارد.

HrPbDisWG3Iu

وی ادامه داد: در بحث جلوگیری از قاچاق سوخت هم به ما کمک می‌کند، در واقع کارت سوخت هم سامانه نظارتی است و هم تولید داده می‌کند، اگر قرار باشد همه از کارت جایگاهدار استفاده کنند داده‌ای در اختیار ما قرار نمی‌گیرد در صورتی می‌توانیم از سامانه سوخت استفاده مطلوب کنیم که همه از کارت شخصی استفاده کنند که بتوانیم روی داده‌ها حساب کنیم و تحلیل و برنامه‌ریزی آینده را داشته باشیم.

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با یادآوری اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد، گفت: اگر سیاستی ابلاغ شد ما هم در راستای آن سیاست عمل می‌کنیم اما درکل طبق آنچه همه مطلعیم امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بنزین و گازوئیل اعمال نخواهد شد و تاکنون هم چیزی غیر از این گفته نشده است، ما فعلا برنامه داریم که همه از کارت سوخت شخصی استفاه کنند تا داده‌های درست داشته باشیم، همچنین برنامه‌های تولید را به جدیت پیگیری می‌کنیم و باضافه اینکه روی سیاست‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف کار می‌کنیم.

وی درباره صادرات نیز با اعلام اینکه دولت فعلا صادرات بنزین و گازوئیل ندارد، خاطرنشان کرد: غیر از بنزین و گازوئیل برخی فرآورده‌هایی را که مازاد مصرف داریم، صادر می‌کنیم، اما بعد از کرونا به خاطر مصرف شدید و غیرمتعارف اولویت تامین نیاز داخل است، بنابراین صادرات بنزین و نفتگاز نداریم.

زیار درباره برخی محموله‌های صادراتی که بعضا برگشت می‌خوردند، توضیح داد: صادرات از مسیر مینی‌ریفاینری‌ها و بخش خصوصی صورت می‌گیرد سوخت تولیدی زیر نظر شرکت پالایش و پخش با کیفیت و استاندارد جهانی است، ما قبلا ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر به تمام بازارهای بین‌المللی صادرات داشتیم و برگشتی در کار نبود، اکنون هم حتی می‌توانیم به اروپا صادرات داشته باشیم اما فعلا مازاد نداریم.

وی افزود: ما اکنون سوخت‌هایی را که بعضا از برخی کشورها به دلیل آنچه موضوع پایین بودن کیفیت مطرح می‌کنند تحویل نمی‌گیریم و حتی یک لیتر را هم در داخل کشور به مصرف نمی‌رسانیم، این صادرکنندگان به قیمت صادراتی خوراک تحویل می‌گیرند و سوخت تولیدی را صادر می‌کنند اینها تحت پوشش وزارت صمت صادرات دارند، سوخت تولیدی ما در سطح استاندارد حتی اروپا است و در آینده بهتر هم خواهد شد.

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ما در حال حاضر نفت کوره، ال‌پی‌جی، سوخت جت و نفت سفید صادر می‌کنیم اما در مورد بنزین و گازوئیل اولویت تامین نیاز داخل است. صادرات نفت کوره در تابستان ۶۰ میلیون لیتر در روز و در زمستان به ۴۰ میلیون لیتر می‌رسد، گاز مایع هم به صورت محموله‌های ۳۰ هزار ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار تن و بر اساس انبارش در بورس عرضه می‌شود. نفت سفید نیز بر اساس مازاد و نیازی که خریدار اعلام می‌کند، صادر می‌شود.

قیمت بنزین افزایش قیمت بنزین قیمت بنزین در ایران قیمت بنزین سهمیه ای قیمت بنزین سال 1402 قیمت بنزین 1402 قیمت بنزین آزاد قیمت بنزین در ایران 1402 قیمت بنزین در سال 1402 قیمت بنزین ایران قیمت بنزین امروز قیمت بنزین لیتری 20 هزار تومان قیمت بنزین افزایش یافت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین