کد خبر: 11367 A

فرش‌هایی که بوم نقاشی شدند/ نمایشگاه آثار میرمولا ثریا برگزار می‌شود

فرش‌هایی که بوم نقاشی شدند/ نمایشگاه آثار میرمولا ثریا برگزار می‌شود

نمایشگاه آثار میرمولا ثریا با عنوان «صوف» با آثار نقاشی و طراحی با فرش معاصر ایرانی، جمعه 21 مهرماه در گالری خاک افتتاح می‌شود.

ایران آرت: نمایشگاهی از آثار متفاوت میرمولا ثریا با عنوان «صوف» که شامل نقاشی و طراحی با فرش معاصر ایرانی است جمعه 21 مهرماه در گالری خاک افتتاح می‌شود.

این نخستین بار است که یک هنرمند، فرش را به‌مثابه بوم نقاشی در نظر گرفته و آثاری خلق کرده است که گرچه می‌توان آن‌ها را دستبافته در نظر گرفت، اما درواقع این آثار برخوردی معاصر و هنری با فرش ایرانی است. از همین رو آثار را می‌توان نقاشی‌هایی در نظر گرفت که می‌توانند به دیوار آویزان شوند و یا به‌عنوان حجم روی زمین قرار بگیرند.  تحولی که وی در فرش انجام داده هم در طراحی و هم ترکیب‌بندی و برش فرش قابل‌مشاهده است.

نمایشگاه میرمولا ثریا

در این نمایشگاه قریب به 30 اثر بافته‌شده در ابعاد 120 در 160 تا 200 در 300 سانتیمتر وجود دارد و همچنین بالغ‌بر 15 اثر طراحی به نمایش درمی‌آید.

میرمولا ثریا در استیتمنت نمایشگاه خود آورده است: در ابتدا این‌چنین بوده است که دستبافت‌هاى عشایرى و نقوش روى آن، منعکس‌کننده نحوه زندگى، طبیعت پیرامون و آرزوهای آن روزهاى بافنده بوده است. بعدها آن‌چنان می‌شود که شهرنشینی و تجارت، خیال کوچ‌نشین را آلوده می‌کند و خیال رهاى هنرمند بافنده، اسیر کسب و صنعت شهرى می‌شود. خیال سیال بافنده از دست می‌رود و تصورات و نیازهاى اشراف نقش‌بند بافته‌ها می‌شود. نقوش ساده، هندسى و ابتدایى از گیاهان و حیوانات که تجلى تعابیر فردى انسان کوچ‌نشین از پیرامونش بوده کم‌کم به نقوش پرگو، پیچیده، غیرواقع بدل می‌شود و دیگر هرگز آن رویکرد بی‌واسطه بافنده پدیدار نمی‌گردد. آنچه بعدها می‌بینیم البته صنعتى است والا که خیال سفارش‌دهنده را به شکوه و تمامیت اجرا می‌کند.

نمایشگاه میرمولا ثریا

این روزها بیشتر بر فی‌البداهگی تصویر و طرح تمایل دارم. از تکرار مکررات و آذین کلیشه‌های سنتى که وام‌دار فرهنگ ایستا است، پرهیزدارم. به امروزم نگاه می‌کنم، به اطرافم و آنچه بر من می‌گذرد. نقوش در بافته‌هایم، گاهى ریشه در قصه‌ای دور دارد که تا امروز به دنبالم است و گاهى حادثه‌ای است که در کمینم است و بی‌خبرم. به آن، به بافته، آن‌گونه نگاه می‌کنم که زمینى است که می‌بایست خیال را درآن کاشت.

سال‌های زیادى بر آن رفت تا از سنت گذشته بدانم و باز بدانم که چگونه این هنر آزاده و پویا به صنعتى اسیر، جامد و تکرارپذیر بدل گشت. بر این باورم که خیال را باید آزاد کرد و آن موقع است که بافته، به هرگونه که باشد گستره و جولانگاهى خواهد بود براى تجلى اندیشه هنرمند امروز.

نمایشگاه میرمولا ثریا

میرمولا ثریا متولد 1357 رامسر است. وی کارشناسی ارشد خود را در رشته صنایع‌دستی از دانشگاه میراث فرهنگی تهران و   کارشناسی ارشد طراحی فرش دست‌بافت را از دانشگاه آزاد اصفهان دریافت کرده است. وی تاکنون بیش از 8 نمایشگاه انفرادی در آمریکا، لبنان، کویت، دبی، ایران برگزار کرده است و در نمایشگاه‌های گروهی متعددی حضورداشته است.

افتتاحیه نمایشگاه «صوف» جمعه 21 مهرماه از ساعت 17 تا 21 در گالری خاک واقع در خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، گلاک 1 برگزار می‌شود.

این نمایشگاه تا 8 آبان هرروز از ساعت 16 تا 20 پذیرای عموم است. گالری خاک شنبه‌ها تعطیل است.

 

میرمولا ثریا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین