کد خبر: 11476 A

درخواست بازآفرینی یادمان دکتر مصدق در گورستان ابن بابویه با هزینه شخصی تا نام برگزیدگان/ خواندنی های اختتامیه دوسالانه مجسمه‌سازی

درخواست بازآفرینی یادمان دکتر مصدق در گورستان ابن بابویه با هزینه شخصی تا نام برگزیدگان/ خواندنی های اختتامیه دوسالانه مجسمه‌سازی

هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران پس از نمایش ۷۸ اثر در بخش مسابقه و ۱۸ اثر در بخش مدعو به کار خود در موزه هنرهای معاصر تهران پایان داد.

ایران آرت: هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران شامگاه گذشته ۲۱ مهرماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، بهرام کلهر نیا، بهروز دارش، حمید شانس، حمید سوری، بهداد لاهوتی، هلیا دارابی، بهرام شیردل و... در موزه هنرهای معاصر تهران در حالی برگزار شد که علاوه بر اعلام برگزیدگان این دوسالانه، تقدیر از فعالیت های هنری ویکتور دارش و اهدای نشان یادبود این دوسالانه به وی در برنامه گنجانده شده بود.

بهروز دارش که در این مراسم به نمایندگی از برادرش این نشان یادبود را تحویل گرفت، گفت: برادرم به دلیل بیماری نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد. به توصیه پزشکان مراسمی که هیجان در آن باشد برای وی مناسب نیست. من از همه کسانی که برای این دوسالانه تلاش کردند از طرف خودم و برادرم تشکر می کنم.

این مجسمه ساز با بیان اینکه برادرش پیامی برای این مراسم فرستاده است، بیان کرد: برادرم از همه تشکر کرد و افسوس خورد که امکان حضور در مراسم را ندارد. ویکتور به من گفت «که در این سال ها تنها به وظیفه اش عمل کرده و کار ویژه ای انجام نداده است. بدا به حال آدم هایی که وظیفه خود را درست انجام نمی دهند و به جای آن در کار دیگران خلل وارد می کنند.»

وی در پایان اظهار کرد: سال ها قبل برادرم از شاگردانش حمایت کرد تا امروز تبدیل به استادان برجسته ای شوند و امروز همان استادان از او حمایت می کنند.

کوروش گلناری، دبیر جشنواره نیز  گفت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در این دوره مبنای کار نظری را سرلوحه خود قرار دهیم. در شورای سیاستگذاری مبنا را بر این گذاشتیم تا آثاری پذیرفته شوند که در تفکر امروزی دنیای هنر قرار می گیرند. آثاری که در برخورد با مخاطب بتوانند با وی تعامل ایجاد کنند. در این دوره از دوسالانه از هنرمندانی دعوت شد کار ارایه دهند که در بیان اثر هنری خود دارای دیدگاه هستند و در عموم کارها شاهد یک ارجاع تاریخی، هنری، انتقادی، فلسفی، سیاسی، اجتماعی و... بودیم. این شکل فعلی «وضعیت» بخشی از هنرهای تجسمی ماست که موضوع دوسالانه هم «وضعیت» تعیین شده بود.

در این مراسم علاوه بر ارایه کتاب هفتمین دوسالانه مجسمه سازی از کتاب های دوره پنجم و ششم هم رونمایی شد. به گفته گلناری از ۱۰ سال مجسمه سازی ایران مستنداتی در قالب این کتاب ها ارایه شده است.

در ادامه مراسم حمید سوری به نمایندگی از جمع داوران بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و برگزیدگان دوسالانه هفتم مجسمه سازی نیز به شرح زیر اعلام شدند:

مهسا الف برای اثر «مقدمه ای بر کتابخانه الف»، مرضیه سرسریان برای اثر «قابلیت بی پایان» و پیمان شفیعی زاده برای اثر «واگیره» به عنوان سه نفر نخست انتخاب شدند و هیات داوران باربد گلشیری را برای اثر «سیرت الموت» شایسه دریافت جایزه ویژه دانست.

همچنین فرزانه طاهری، مترجم پیشکسوت و مادر باربد گلشیری در این مراسم به خوانش متن این هنرمند پرداخت. باربد گلشیری در این مراسم از شهرداری و مسئولان خواست که اجازه دهند تا بتواند با هزینه شخصی یادمان فرو افتاده دکتر مصدق را در گورستان ابن بابویه مرمت کند. او در متن خود آورده بود: من این یادمان را با هزینه شخصی مرمت می‌کنم اما تکه شکسته آن را باقی می‌گذارم تا همگان بدانی که هر که خاموش است / از چه معنی چنین سیه پوش است.

 

 

موزه هنرهای معاصر تهران هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران بهروز دارش باربد گلشیری ویکتور دارش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین