کد خبر: 19110 A

مژده طباطبایی: شرایط اقتصادی فعلی ریسک فعالیت‌های گالری‌داران را بالا برده است / گالری مژده و رویکردهای بین‌المللی در سال جدید

مژده طباطبایی: شرایط اقتصادی فعلی ریسک فعالیت‌های گالری‌داران را بالا برده است / گالری مژده و رویکردهای بین‌المللی در سال جدید

مژده طباطبایی گفت: شرایط بحرانی اقتصاد که در آستانه سال جدید ایجاد شده است، فعالیت گالری‌ها را با ریسک روبرو کرده است.

ایران آرت: مژده طباطبایی مدیر گالری مژده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری در سال 96 گفت: سال گذشته فعالیت‌های گالری بر اساس برنامه‌های داخلی تعریف شده بود و بر همین اساس نمایشگاه‌های پر باری از آثار ایرانی برگزار کردیم. در عین حال تمرکز ما بر معرفی هنرمندان جوان بود چون وقت آن رسیده است که افرادی آینده‌دار را شناسایی کرده و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

طباطبایی ادامه داد: مانند سال‌های گذشته در حراج تهران نیز حضور مستمر داشتیم و از سوی دیگر فعالیت‌های فرهنگی پر باری را برگزار کردیم که می‌توان برپایی نمایشگاه "تنها نیستیم" برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه و حضور در نمایشگاه "هنر برای صلح" را نام برد. سال 96 از نظر اقتصادی چندان پربار نبود اما از نظر فرهنگی و عملی شدن ایده‌هایی که در ذهن داشتیم بسیار موفق عمل کردیم.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی ساکن خارج از کشور در گالری مژده گفت: سال گذشته چند نمایشگاه در این زمینه برگزار کردیم و فکر می‌کنم دلیل استقبال هنرمندان شاید این باشد که در ایران اتفاقاتی مانند نقد و بررسی نمایشگاه در مطبوعات انجام می‌شود که در کشورهای محل زندگی آنها اتفاق نمی‌افتد.

او درباره فعالیت‌های آینده گالری گفت: امسال قصد داریم بیشتر بر فعالیت‌های بین‌المللی تمرکز کنیم و علاوه بر حضور در آرت‌فرها، در مسابقات و جشنواره‌هایی که احساس می‌کنیم، مناسب شرایط گالری و هنرمندان ما است حضور پیدا کنیم. البته برنامه‌ریزی ما مربوط به پیش از شرایط اقتصادی بحرانی فعلی است و با شرایط جدیدی که پیش آمده است ریسک کار بسیار بالا می‌رود.

طباطبایی افزود: فعالیت‌های داخلی ما همچنان ادامه دارد اما به جای برگزاری تعداد زیاد نمایشگاه، قصد داریم نمایشگاه‌های کمتری با مدت طولانی‌تری برگزار کرده و در کنار هر کدام رویدادهایی مانند رونمایی از کتاب، جلسات نقد و بررسی و... را برگزار کنیم تا نمایشگاه‌هایی خاص و پر بار داشته باشیم.

مدیر گالری مژده ادامه داد: شرایط اقتصادی بر روی فروش آثار هنری تاثیر زیادی دارد اما فکر می‌کنم اگر کیفیت آثار هنری خوب باشد و هنرمندان خلاقیت داشته باشند همچنان آثار هنری مخاطبان خاص خود را دارند. اگرچه کار ما گالری‌داران بسیار مشکل می‌شود ولی ما همیشه از بحران‌ها عبور کرده‌ایم و امید دارم که شرایط بهتر خواهد شد.

طباطبایی درباره شرایط امروز هنر تجسمی در ایران گفت: تعداد افتتاحیه‌هایی که هر هفته در گالری‌ها برگزار می‌شود، تنوع آثار هنری و فرهنگ گالری‌گردی که ایجاد شده و مخاطبان را هر جمعه‌ به گالری‌‌ها می‌کشد، نشان می‌دهد علاقه‌مندان هنرهای تجسمی افزایش پیدا کرده است. در سال‌های اخیر تعداد گالری‌ها افزایش پیدا کرده و فعالیت‌های آنها باعث شده هنرمندان به شکل درستی معرفی شوند.

طباطبایی ادامه داد: برای خارجی‌هایی که وارد ایران می‌شوند حیرت‌انگیز است که هر هفته این تعداد افتتاحیه در تهران برگزار می‌شود و حتی نمایشگاه‌هایی مانند ویدئوآرت و چیدمان وجود دارد که هیچ بازده اقتصادی برای گالری‌ها ندارند.

طباطبایی افزود: به نظر من در شاخه تجسمی بسیار رشد کرده‌ایم و فعالیت‌ها برنامه‌ریزی شده و هدفمند دنبال می‌شوند. گالری‌هایی در سطوح مختلف و با سیاست‌گذاری‌های متفاوت وجود دارند و به همان نسبت هنرمندان متفاوتی هم هستند که با آنها همکاری می‌کنند. در بعضی از گالری‌ها آثار بسیار خوبی ارائه می‌شود که قابل رقابت با کارهای بین المللی است و در عین حال آثار بسیار بدی هم دیده می‌شود.

این گالری‌دار افزود: در چند سال اخیر کیوریتورها به گردآوری نمایشگاه‌های خاصی می‌پردازند که بسیار هدفمند و درست مسیر خود را طی می‌کنند. در حالی که تا چند سال پیش چنین فعالیت‌هایی وجود نداشت و حتی نمایشگاه‌ها عنوان و بیانیه نیز نداشتند. من نمایشگاه‌های خیلی خوبی در گالری‌های مختلف دیدم که خلاقیت و تفکر در آنها به چشم می‌آید و نشان می‌دهد مسیر هنر معاصر ما به سمت حرفه‌ای‌تر شدن پیش می‌رود و من به این شرایط بسیار خوشبین هستم.

 

حراج تهران مژده طباطبایی گالری مژده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین