کد خبر: 21939 A

«ساکنان دل» تمدید شد / سعید صادقی: اگر جنگ نمی‌شد عکاس پرتره می‌شدم

«ساکنان دل» تمدید شد / سعید صادقی: اگر جنگ نمی‌شد عکاس پرتره می‌شدم

نمایشگاه نقاشی «ساکنان دل» با موضوع جنگ تحمیلی که در روزهای نخست خردادماه گشایش یافته بود تا ۳۰ خرداد تمدید شد.

ایران‌آرت: نمایشگاه عکس سعید صادقی با عنوان «ساکنان دل» تا پایان خردادماه تمدید شد. این نمایشگاه به مناسبت سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر در گالری فرشته برپا شده بود. سعید صادقی درباره عکس‌های جنگ که در این نمایشگاه پیش روی علاقه‌مندان است گفت: استقبال از نمایشگاه بیش از حد تصورم بود. بیشت از دویست مطلب درباره آن نوشته شد و چند دانشجوی هنر، تز دانشگاهشان را به بررسی این عکس‌ها اختصاص دادند.

این هنرمند گفت: ارتباطی که نسل جوان با نمایشگاه برقرار کردند برایم بسیار جالب بود. درواقع بیشتر جوان‌ها هستند که این روزها به گالری می‌آیند. ۳۲ سال است که جنگ تمام شده است و جالب است که اکثر مخاطبان عکس‌های جنگی بنده جوانان زیر سی سال هستند. یعنی کسانی که اصلا جنگ را ندیده‌اند اما از طریق عکس، با سرزمین مادری خودشان ارتباط برقرار می‌کنند.

سعید صادقی اعتبار چنین عکس‌هایی را قبل از هرچیز به سندیت آن دانست و سپس گفت: جهان‌بینی عکس در بدنه آن قابل رویت است و از همین رو آثار به موضوع و درواقع واقعیت موضوع نزدیک است. من فکر می‌کنم عامل ارتباط سریع مخاطب با اثرم، صداقت است. افراد در عکس‌ها کاملا بدون نقاب هستند.

او گفت: جنگ تلخ است. اما صداقتی که چهره و به‌خصوص چشمان رزمندگان هست فراتر از باور جوان‌هاست و آنها را به حیرت وامی‌دارد. درواقع ماجرا از عکاسی خارج می‌شود و نوعی همبستگی مخاطب با موضوع ایجاد می‌شود. نفس‌های گمشده صاحبان پرتره‌ها، چیزی میان زشتی جنگ و زیبایی دفاع را به نمایش می‌گذاردو

این عکاس صاحب‌نام جنگ تحمیلی همچنین گفت: وقتی عکس‌‌ها را می‌گرفتم به آینده فکر نمی‌کردم. در همان لحظه بودم و فقط می‌خواستم صداقتی را که در آن حل شده‌ام به تصویر بکشم. دوربین عکاسی من هم در میان آن اخلاص حل شده بود زیرا هدف آنقدر زیبا بود که دوربین تبدیل شده بود به بخشی از صحنه. در مقابل ثبت این چهره‌ها و اتفاق‌ها احساس مسئولیت می‌کردم.

صادقی در پاسخ به این پرسش که اگر جنگ نمی‌شد از چه چیزی عکاسی می‌کرد گفت: علاقه‌ اصلی‌ام پرتره بوده و هست. اگر جنگ نمی‌شد حتما به عکاسی از چهره‌ها ادامه می‌دادم. هرچند رویکردم در عکاسی جنگ هم همین چهره‌ها و عکاسی پرتره بود.

این هنرمند از ادامه این نمایشگاه در شهرهای دیگر به همت شهر کتاب فرشته خبر داد و گفت: تا کنون نمایشگاه آبادان و اصفهان نهایی شده است. کارها را بعد از سی‌ام که نمایشگاه در تهران به پایان می‌رسد بسته‌بندی می‌کنیم و برای برگزاری نمایشگاه در شهرهای دیگر آماده می‌شوند. اولین مقصد آبادان است و نمایشگاه در مهر ماه برگزار می‌شود.

سعید صادقی گفت: عکس‌هایی را به نمایش می‌گذاریم که داستان دارند. این عکس‌ها ۱۴ تا است. رایزنی‌هایی برای برگزاری نمایشگاه در زاهدان، مشهد، تبریز و یزد هم انجام شده است.

نمایشگاه عکس «ساکنان دل» تا ۳۰ خرداد در گالری شهر کتاب فرشته به نشانی شریعتى، پایین تر از پل صدر، پلاک ١٦٧١ برپاست.

شهر کتاب فرشته سعید صادقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین