کد خبر: 25085 A

حراج تابستانی عکس گالری مژده با فروش 12 عکس آغاز شد/ مژده طباطبایی: تلنگری به مارکت عکس

حراج تابستانی عکس گالری مژده با فروش 12 عکس آغاز شد/ مژده طباطبایی: تلنگری به مارکت عکس

مژده طباطبایی: ادای دین به جامعه عکس ایران دلیل اصلی این رویداد است.

ایران آرت : حراج تابستانی عکس گالری مژده با استقبال شایان توجه مردم و فروش 12 عکس کار خود را آغاز کرد. 

 در این رویداد عکس‌هایی از ۷۸ عکاس از چهار نسل هنر کشور به نمایش و فروش است.

قیمت‌گذاری آثار از سیصدهزار تومان آغاز شده و اکثریت عکس ها زیر دو میلیون تومان عرضه شده اند، همین استراتژی نشان می دهد برگزارکنندگان در پی تشویق مردم به خرید عکس هستند؛ 

البته جای نام های بزرگ و عکس های گران قیمت تر هم فراموش نشده است؛ اما حتی برای آثار اینچنینی هم قیمتی پایین تر از بازار هنر در نظر گرفته شده؛ بالاترین قیمت این نمایشگاه عکسی از باران و شیشه عباس کیارستمی ست، که گران ترین عکاس خاورمیانه به شمار می رود و این کارش ۲۸ میلیون تومان قیمت خورده است.

در همین زمره اثری از شادی قدیریان بیست میلیون تومان، مجید کورنگ بهشتی  ۱۵میلیون تومان، اثری از بابک کاظمی ۸میلیون تومان و سروش میلانی زاده ۷میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. 

گالری مژده

مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده در سخنان کوتاهی ادای دین به جامعه عکس ایران را دلیل اصلی برپایی چنین رویدادی خواند و گفت:" عکس ایران با وجود توانمندی های هنری والای هنرمندانش نتوانسته به بازار پر رونقی دست یابد که البته این پدیده ای جهانی ست، اما شاید هر یک از ما هم، آن سان که باید برای بهتر شدن اوضاع تلاش نکردیم تا زاویه نگاه مجموعه داران و مردم نسبت به خرید این مدیوم هنری تغییر کند."

او افزود:" قصد داشتم نمایشگاه عکس متفاوتی از عکاسان ایران در آرت فر تفلیس برگزار کنم که به جهت مشکلات ارزی پیش آمده میسر نشد، اکنون این حراج تابستانی توسعه یافته آن رویداد است تا شاید در داخل کشور تلنگری به مارکت عکس باشد. "

بابک حقی کیوریتور این نمایشگاه گفت: "جمع‌آوری این مجموعه سه تا چهار ماه طول کشید. براساس شناختی که از هنرمندان داشتم و کارهایی که دیده بودم آثار را جمع و سعی کردم از ژانرها و ایده‌های مختلف در این نمایشگاه بهره ببرم."

او درباره شیوه قیمت‌گذاری آثار گفت:" هدف این بود که قیمت‌ها از جاهای دیگری که روی این آثار گذاشته می‌شود کمتر باشد تا علاقه‌مندان به هنر با هر قدرت خریدی بتوانند مطابق سلیقه و توان شان اثر خریداری کنند. 

این هنرمند درباره نحوه انتخاب آثار گفت: "تعدادی از آثار را خودم انتخاب کردم و تعدادی را با توجه به شناختی که داشتم از هنرمندان خواستم که اثر به حراج بدهند. برخی از هنرمندان پیشکسوت را از مجموعه‌داران گرفتیم و برخی از آنها با همکاری گالری‌داران به گالری مژده آمد." 

حقی گفت: گالری های آتبین و امروز در اصفهان در این زمینه با ما همکاری زیادی داشتند، من امیدوارم این اتفاق تداوم داشته باشد چون هدف اصلی مان این است که عکس به سبد خرید مردم اضافه شود."

آثار این نمایشگاه با محوریت فروش علاوه بر سالن اصلی در لابی گالری مژده هم به دیوار آویخته شده‌اند، از منظر موضوعی بسیاری از این آثار در فضاهای آتلیه‌ای توسط عکاس خلق‌ شده‌اند که خلاقیت هنرمند در این میان نقش پررنگی دارد. به خصوص در میان آثاری که رنگ و بوی کولاژ دارند.

همچنین، اگر بخواهیم رد پای طبیعت را در این مجموعه جست‌وجو کنیم، علاقه کیوریتور بیشتر به سمت طبیعت بی‌جان و فضاهای داخلی است. هرچند آثار عباس کیارستمی با موضوع باران و شیشه خلاف این قاعده هست.

جسارت عکاسان در نمایش زنانگی نیز قابل توجه است. چه وقتی به مسائل زنان نگاه شده و چه وقتی زنان خود سوژه عکاسی هستند. 

همچنین میل به نمایش لوکیشن‌های خارجی با نگاه ویژه به معماری سنتی و کم و بیش فقیرانه شهری هم سوژه ای پرطرفدار در این مجموعه متنوع است. اما به حتم جای خالی عکاسی مستند و اجتماعی را در این حراج می توان حس کرد؛ هر چند که شاید دلیلش تلخی چنین آثاری و کم اقبال بودن شان برای فروش است. 

گالری مژده

حراج تابستانی عکس گالری مژده، دوم شهریور ماه آغاز شده و تا نهم شهریور در سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک 27، زنگ اول برپاست. علاقه‌مندان از ساعت ۱۶ می‌توانند برای مشاهده آثار و خرید به این گالری مراجعه‌ کنند.

 

مژده طباطبایی گالری مژده حراج عکس فروش عکس حراج تابستانی عکس گالری مژده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین