کد خبر: 25495 A

آخرین نمایشگاه پرتره‌ هنرمندان سینما / پیام ایرایی: خسته شده‌ام

آخرین نمایشگاه پرتره‌ هنرمندان سینما / پیام ایرایی: خسته شده‌ام

آخرین نمایشگاه از پرتره‌های سینمایی پیام ایرایی در گالری آریانا برپاست.

ایران آرت: پیام ایرایی از جمله عکاسانی است که بیشترین محبوبیتش به دلیل خلق عکس‌های پرتره‌ای است که از هنرمندان به ثبت رسانده و حالا آخرین پرتره‌هایش را به مدت سه روز در گالری آریانا به روی دیوار برده است.

او درباره نمایشگاه «پرتره بازیگران سینما» گفت: در این نمایشگاه 68 عکس در ابعاد 40 در 40 سانتی متر به روی دیوار رفته است که تعداد زیادی از آن‌ها سیاه و سفید هستند و برخی که روی شیشه چاپ شده‌اند، رنگی هستند.

ایرایی در ادامه درباره چرایی برگزاری این نمایشگاه و تفاوت آن با سایر آثاری که در این زمینه به نمایش درآمده‌اند بیان کرد:  15 سال است که عکاسی پرتره از بازیگران سینما را برعهده داشته‌ام. در این سال‌ها عده‌ای از این عزیزان از میان ما رفتند و عده‌ای هم هستند که دیگر کار و فعالیتی انجام نمی‌دهند. این آخرین نمایشگاه من از پرتره بازیگران سینماست و دیگر هرگز آن را تکرار نخواهم کرد. شاید نمایشگاهی از یک چهره برپا کنم، اما نمایشگاه عکس‌های پرتره قطعا به پایان رسیده است. در طی این سال‌ها نمایشگاه‌های زیادی رفتم و عکس‌های بسیاری دیدم که به این شیوه کار شده‌اند، اما اغلب آن‌ها عکس‌ها را روی شاسی می‌چسبانند و به روی دیوار می‌فرستند؛ اما نگاه من کاملا متفاوت است چرا که احساس می‌کنم درجامعه ما یادمان رفته است که آرتیست‌ها الگو هستند و به تنهایی هر کدام نماینده یک جامعه می‌شوند. نمایشگاه من از بازیگران است و به این ستاره‌ها احترام خاصی می‌گذارد.

او افزود: تمامی آثاری که در این نمایشگاه به روی دیوار رفته‌اند قاب شده هستند و این هم به شکل گروهی و با حمایت دوستانم به ثمررسیده است تا به بهترین شکل ممکن و در شان آن هنرمندان این کار انجام شود. من حتی در انتخاب کاغذ و طراحی‌ها نیز این کار را انجام داده‌ام و از بهترین وسایل و ابزار بهره گرفتم چرا که معتقدم هرچیزی یک بار اتفاق می‌افتد و سعی کردم این یک بار به بهترین شکل ممکن باشد.

ایرایی در پاسخ به این سوال که چرا این نمایشگاه آخر است، بیان کرد: سال‌هاست که عکاس هستم و برای رسیدن به این جایگاه بسیار زحمت کشیدم، اما احساس می‌کنم خسته شده‌ام. ما خیلی نمی‌توانیم از حدی بیشتر برویم و بیش از این چیزی نشان دهیم. بنابراین فکر می‌کنم همه آنچه  باید را در این سال‌ها به تصویر کشیدم و دیگر دوست ندارم آثار تکراری به مخاطب نشان دهم. به نظرم با تکرار این ماجرا، همه چیز لوث می‌شود بنابراین ترجیح می‌دهم پرونده این کار همین جا بسته شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره تفاوت و حسی که هنرمندان در مقابل دوربین او داشتند  توضیح داد: آنچه من حس کردم این بود که تمام این هنرمندان در مقابل دوربین من احساس آرامش می‌کنند و به من اعتماد دارند و این از نگاه تک تک آن‌ها مشخص است. تلاش کردم تا لحظه ثبت عکس لحظه‌ای باشد که از آن بعدا نیز به نیکی و با لذت یاد کنند و سعی کردم در طی این سال‌ها سوژه مقابل دوربینم این حس را داشته باشد. مخاطب هم با دیدن آثار متوجه می‌شود که حال همه این آدم‌ها در مقابل دوربین خوب بوده است و یک حس درونی در این آثار وجود دارد که نشان می‌دهد این افراد خود واقعیشان در مقابل دوربین قرار گرفته است.

ترجیح دادم از حاشیه‌ها دور باشم و خیلی کم کار کردم اما درست کارم را انجام دادم. کار بعدی من قطعا خاص‌تر است و از الان برنامه آن مشخص شده است. نمایشگاه بعدی من پرتره از حیوانات است و قصد دارم دنیای دیگری را به نمایش بگذارم.ایرایی در ادامه درباره موضوع نمایشگاه بعدی خود نیز گفت: در طی این سال‌ها تنها سه بار نمایشگاه گذاشتم و همیشه

این هنرمند عکاس در پاسخ به این سوال که با تغییر زمینه کاری آیا از سینما دور می‌شود یا نه اظهار کرد: سینما زندگی دوم من است و من از سن و سال کمی وارد این عرصه شدم و اتفاقات برای من رقم خورد. من دیوانه وار عاشق سینما و آدم‌های فعال در آن هستم و هرگز نمی‌توانم آن را رها کنم؛ بنابراین قطعا در سینما هستم و در کنار آن به فعالیت‌های دیگری نیز می‌پردازم.

گالری آریانا پیام ایرایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین