کد خبر: 57084 A

گالری ویستا سال ۱۴۰۰ با دست پر می‌آید/ پریسا پهلوان: هنرمندان بیشتر از سایر اقشار از کرونا متضرر شدند

گالری ویستا سال ۱۴۰۰ با دست پر می‌آید/ پریسا پهلوان: هنرمندان بیشتر از سایر اقشار از کرونا متضرر شدند

مدیر گالری ویستا از تأثیرات همه‌گیری کرونا بر هنرهای تجسمی و گالری‌داری در ایران سخن گفت و به تشریح برنامه‌های این گالری در سال ۱۴۰۰ پرداخت.

ایران آرت: پریسا پهلوان مدیر گالری ویستا بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ تمام دنیا دچار بحران کرونا بود و بالطبع این بحران اثرات خودش را در جامعه ما هم گذاشت. در این شرایط خیلی از کشورها فکر کردند که ممکن است کرونا تا مدت‌ها بماند و به همین منظور سعی کردند خودشان را با شرایط سازگار کنند. من هم به‌ عنوان فردی که در کنار هنرمندان هستم فکر کردم که شاید بتوانم تأثیرگذار باشم. از این رو گالری ویستا در طول سال ۹۹ فعال بود و به کار خودش ادامه داد.

وی افزود: هنرمندان هم به مرور خودشان را با شرایط سازگار کردند و با توجه به دغدغه‌هایشان سعی کردند آثار هنری خلق کنند. حتی برخی از هنرمندان تجسمی می‌گویند تنهایی و انزوایی که به واسطه کرونا برای آن‌ها به وجود آمده چندان اتفاق بدی برای‌شان نبوده است چرا که فرصت بیشتری برای خلق اثر هنری به دست آورده‌اند، اما از آن طرف مسئله کرونا برای همه افراد جامعه مشکلات اقتصادی را به وجود آورده و هنرمندان هم از این قضیه مستثنی نبوده‌اند.

پهلوان در پاسخ به این سؤال که کرونا به لحاظ اقتصادی چقدر به جامعه هنری آسیب وارد کرده است، بیان کرد: از آن‌جایی که در جامعه ما بسته‌های حمایتی به ویژه برای هنرمندان دیده نشده بود، هنرمندان ما خیلی بیشتر متضرر شدند و شاید من بر اساس همین احساس مسئولیتی که کردم مصمم شدم تا نمایشگاه‌هایمان را با حفظ پروتکل‌ها داشته باشیم و حتی برای فروش آثار کار کنیم. به همین خاطر از همان ابتدای ورود کرونا به ایران که امکان برگزاری نمایشگاه‌های حضوری از ما گرفته شد، گالری ویستا جزو اولین گالری‌هایی بود که شروع به برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین کرد و موفقیت‌های نسبی هم در این زمینه به دست آورد.

این گالری‌دار وضعیت گالری‌ها در سال ۹۹ را با سال‌های قبل مقایسه کرد و گفت: نمایشگاه‌هایی که در سال ۹۸ برگزار می‌شد طبیعتاً پرمخاطب‌تر بودند و از جنبه اقتصادی نیز در شرایط بهتری بودند. در سال ۹۹ حضور علاقه‌مندان هنر در گالری‌ها بسیار کاهش پیدا کرد اما من فکر می‌کنم نمایش و فروش آنلاین آثار به هنرمندان ما انگیزه داد تا کارشان را در سال ۹۹ ارائه دهند. به هر جهت اتفاقات سال ۹۹ روی گالری ویستا هم تأثیر اقتصادی گذاشته است ولی ما در این سال تمام برنامه‌هایمان را برگزار کردیم و سعی کردیم در کنار هنرمندان باشیم و هیچ یک از خدماتی که در سال‌های قبل به هنرمندان‌مان می‌دادیم را کم نکنیم.

پس از آغاز همه‌گیری کرونا در ایران، گالری ویستا از نخستین گالری‌هایی بود که نمایشگاه‌های آنلاین برگزار کرد، پهلوان در این‌باره گفت: ما برای اسفند سال ۹۸ نمایشگاه "از قاب بهار" را تدارک دیده بودیم که با آغاز قرنطینه در ایران دیگر امکان برگزاری آن نمایشگاه به صورت حضوری وجود نداشت و ما تصمیم گرفتیم آن نمایشگاه را به صورت آنلاین برگزار کنیم. من فکر می‌کنم گالری ویستا این ریسک را خیلی به موقع انجام داد. آن نمایشگاه از اسفند ۹۸ آغاز شد و تا اواخر فروردین ۹۹ ادامه پیدا کرد و اتفاق فروش هم برای آن رخ داد.

پریسا پهلوان درباره رویدادهایی که در طول سال ۹۹ در گالری ویستا برگزار شد اظهار داشت: ما در مجموع ۱۵ نمایشگاه را برگزار کردیم که ۱۲ تایش نمایشگاه‌های انفرادی بودند و ۷ مورد از این نمایشگاه‌های انفرادی هم برای هنرمندانی بود که دفعه اول بود نمایشگاه انفرادی می‌گذاشتند. ۳ نمایشگاه گروهی هم برگزار کردیم که یکی از آن‌ها با عنوان نمایشگاه گروهی سرامیک هم‌اکنون به‌ عنوان آخرین رویداد سال ۹۹ در گالری ویستا در حال برگزاری است. نکته‌ای که در مورد نمایشگاه‌های حضوری وجود داشت این بود که تقریباً همه این نمایشگاه‌ها بعد از خاتمه به صورت آنلاین هم برگزار شدند تا در فضای آنلاین هم دیده شوند.

وی ادامه داد: در طول سال ۹۹ سلسله نشست‌هایی با عنوان "گویش ویستا" در لایو اینستاگرام گالری ویستا برگزار کردیم که مخاطبان خیلی گسترده‌ای پیدا کرد و فیدبک‌های خیلی خوبی از کارشناسان، هنرمندان و علاقه‌مندان به ما رسید. این برنامه‌ها تا شهریور ۹۹ ادامه پیدا کرد و ما تا آن زمان ۲۲ برنامه برگزار کردیم.

پهلوان به برگزاری سومین جایزه هنر معاصر ویستا در سال ۹۹ به‌عنوان یکی از اتفاقات مهم این گالری اشاره کرد و درباره آن گفت: در فراخوان‌های قبلی جایزه ویستا به یک طرح جایزه تعلق می‌گرفت ولی در سومین فراخوان این جایزه، با نظر داوران به دو طرح برگزیده جایزه اهدا شد. ما در این جایزه هنرمند را حمایت می‌کنیم تا ایده‌اش را خلق کند و به نمایش بگذارد. بنابراین آقای حمیدرضا آزاد و خانم کلثوم صالحی به‌ عنوان برگزیدگان چهارمین جایزه ویستا توانستند نمایشگاه انفرادی آثارشان را در دو نمایشگاه جداگانه در گالری ویستا داشته باشند.

مدیر گالری ویستا در پایان درباره برنامه‌های این گالری در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: ما چهارمین فراخوان جایزه هنر معاصر ویستا را در بهمن ماه منتشر کردیم و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ این رویداد را برگزار خواهیم کرد. علاوه‌بر آن، در سال پیش رو مصمم هستیم که دو رویداد را در بخش بین‌الملل برگزار کنیم که فراخوان این رویدادها در آینده منتشر خواهد شد. همچنین برای برگزاری چند نمایشگاه‌ انفرادی و گروهی هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و انشاءالله مانند سابق نمایشگاه‌هایمان را نیز خواهیم داشت.

 

گالری ویستا پریسا پهلوان جایزه ویستا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین