کد خبر: 58414 A

فناوری جدیدی که به نقاشی‌‌ها صدا می‌بخشد/ تبدیل شدن شاهکار کاندینسکی به یک اثر موسیقی

فناوری جدیدی که به نقاشی‌‌ها صدا می‌بخشد/ تبدیل شدن شاهکار کاندینسکی به یک اثر موسیقی

در بخشی از یک نمایشگاه جدید، فناوری با فرهنگ تلاقی پیدا می‌کند و به هنر واسیلی کاندینسکی هنرمند معروف انتزاعی صدا می‌بخشد.

ایران آرت: واسیلی کاندینسکی به اختلال حس‌آمیزی یا سینستزی مبتلا بود و به هر رنگ و شکلی که نگاه می‌کرد صداهای مرتبط با هرکدام را می‌شنید. حالا گوگل با همکاری مرکز هنرهای معاصر پمپیدو در پاریس، با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی ابزاری ابداع کرده تا بازدیدکنندگان مجازی از نمایشگاه Sounds Like Kandinsky بتوانند تجربه‌ای شنیداری از هنر این نقاش روس داشته باشند.

به نقل از راهنمای این نمایشگاه، بیماری حس‌آمیزی کاندینسکی تاثیر قابل توجهی بر نقاشی‌های وی داشت؛ رنگ زرد صدای ترمپت، رنگ قرمز صدای ویولن و رنگ آبی صدای ارگ را برای وی تداعی می‌کرد.

به گزارش ایرنا، شاهکار "زرد، قرمز، آبی" از این هنرمند روس در سال ۱۹۲۵ در دنیای هنر انتزاعی جریان جدیدی به راه انداخت و چشمان بیننده را از چپ به راست با طیفی از اشکال و سایه‌های مختلف به دنبال خود می‌کشید. با گذشت تقریبا یک قرن از آن تاریخ، ابزار تعاملی گوگل به کاربران اجازه می‌دهد با کلیک کردن روی بخش‌های مختلف این نقاشی، در دل توضیحات نقاش درباره رنگ‌ها، صداهای مربوط به هر کدام و روحیاتی که الهام‌بخش خلق این اثر بودند، سفر کنند.

اما گوگل در تلاش‌ها برای ابداع ابزاری که تجربه هنری را ارتقا می‌بخشد، تنها نیست. نیل هاربیسون هنرمند انگلیسی اسپانیایی تبار روشی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تبدیل رنگ‌ها به صدا ابداع کرده است. این هنرمند به گونه نادری از کور رنگی مبتلاست و جهان را در طیف خاکستری می‌بیند. وی با استفاده از آنتن هوشمندی که به پیشانی‌اش متصل می‌شود، رنگ‌های غالب را به نت‌های موسیقی ترجمه می‌کند و به این ترتیب از آن چیزی که روبه رویش است یک قطعه موسیقی می‌سازد. این اختراع می‌تواند درهای دنیایی جدید را به روی افراد مبتلا به کوررنگی باز کند.

 

نقاشی واسیلی کاندینسکی نقاش کاندینسکی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین