کد خبر: 61435 A

روایت گلاره گودرزی و سارا قاضی اسداللهی از ایده برگزیده "اشباح هزارتو"/ جایزه ویستا باعث بروز ایده‌های جاه‌طلبانه می‌شود

روایت گلاره گودرزی و سارا قاضی اسداللهی از ایده برگزیده "اشباح هزارتو"/ جایزه ویستا باعث بروز ایده‌های جاه‌طلبانه می‌شود

این دو هنرمند درباره ایده "اشباح هزارتو" می‌گویند: این پروژه پیچیدگی‌های موجود در کنش‌های جمعی و فردی را نشانه گرفته و به تاثیرات متقابل فرد و سیستم می‌پردازد.

ایران آرت: ایده سارا قاضی اسدالهی و گلاره گودرزی در میان یازده ایده منتخب چهارمین جایزه هنر ویستا قرار گرفت.

سارا قاضی اسداللهی متولد ۱۳۶۳/۵/۲۷ است و لیسانس و فوق لیسانس نقاشی دانشگاه هنر تهران و فوق لیسانس MFA از دانشگاه واشنگتون سنت لوییز و هم اکنون دانشجوی دکترا فیلم و مدیا دانشگاه جورجیا است.

گلاره گودرزی، متولد ۱۳۶۳ در بروجرد، دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنر و معماری تهران مرکز است و در بیش از ۱۵ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از ایران شرکت کرده است.

این دو هنرمند ایده‌ای تحت عنوان "اشباح هزارتو" را به جایزه هنر معاصر ویستا ارائه داده‌اند که استیتمنت آن را در ادامه می‌خوانید: "این پروژه پیچیدگی‌های موجود در کنش‌های جمعی و فردی را نشانه گرفته و به تاثیرات متقابل فرد و سیستم می‌پردازد. به این منظور مدیوم "بازی" که رسانه‌یی کنش محور است انتخاب شده که مخاطب را دعوت می‌کند در فضایی فانتزی، با مشارکت خود، بخشی از فرآیند تولید اثر شود. مخاطب با وارد شدن به فضای بازی به عنصری تاثیرگذار تبدیل می‌شود که هم در پیشبرد روایت بازی نقش دارد و هم در شکل‌گیری نهایی اثر. در این بازی که موفقیت فردی در خروج از یک سیستم معیوب را به چالش می‌کشد، مفهوم متداول واژه‌ها‌یی چون "برد" و "باخت" نیز به هم می‌ریزد.

انتخاب لوکیشنی که بازی در آن اتفاق می‌افتد نیز استعاره‌هایی است از سیستمی ناپایدار، فضای بازی شبیه-سازی ساختمانی نیمه متروکه است که بخش‌هایی از آن بلا استفاده و رو به زوال و بخش‌هایی دیگر بستر خرده فعالیت‌هایی است که حیاتی زیرزمینی را شکل داده‌اند. حیاتی که بقایشان با بلاتکلیفی و متروکه بودن ساختمان گره خورده است."


02a22747-73eb-4e62-8da3-d0453dddd651

اسداللهی و گودرزی در خصوص جایزه هنر معاصر ویستا معتقدند: به نظر ما این نوع جایزه (با اولویت ایده) که جنبه حمایتی از کانسپت اثر را دارد بسیار ارزشمند و مفید است. اولویت دادن به ایده محدودیت‌های مالی و اجرایی کار را از ذهن هنرمند کنار می‌زند و باعث بروز خلاقیت بیشتر و طرح ایده‌های جاه‌طلبانه می‌شود؛ که معمولا ایده‌هایی هستند که در شرایط بدون پشتوانه مالی و بیرونی برای هنرمند، به شکل خواسته یا ناخواسته حذف و یا به شکل بسیار محافظه کارانه‌ای اجرا می‌شوند. برداشتن این محدودیت، پتانسیل‌هایی را برای هنرمند آزاد می‌کند و باعث بروز ایده‌های نو و متفاوت می‌شود که چه این ایده‌ها به مرحله اجرا برسد چه در حد ایده باقی بماند، فصل جدیدی را در کار هنرمند باز می‌کند که در شرایطی غیر از این امکان بروز کمتری داشتند.

47a84933-482b-402e-82df-c52c86e5c106
گلاره گودرزی


این دو هنرمند می‌گویند: مبلغ جایزه ویستا در شروع (۴ سال قبل) مبلغ نسبتا قابل توجهی محسوب میشد که از یک جهت هنرمندان بیشتری را ترغیب به شرکت در این فراخوان میکرد،  جنبه رقابتی آنرا بالاتر میبرد و امکان انتخاب تکنیکهای پیچیده تر را برای هنرمند فراهم میکرد. اما همان طور که شاهدیم، این مبلغ به تناسب تورم و افزایش هزینه ها تغییر نکرده است و این ممکن است در آینده تاثیرات متفاوتی را بر روند و نوع شرکت کننده ها بگذارد. پیشنهاد ما البته لزوما بالا بردن ارزش مادی جایزه نیست، بلکه فراهم آوردن امکانی برای هنرمندان از طرف گالری است که بتوانند  برای تولید اثرشان به اسپانسرهای علاقه مند در این زمینه معرفی شوند.


8eb6c932-5a1c-477c-88b8-bcacea529102
سارا قاضی اسداللهی

 

ایده‌های منتخب چهارمین جایزه ویستا در نمایشگاهی که تا 9 مهرماه 1400 در گالری ویستا دایر است از ساعت 16 تا 20 قابل تماشاست.

آیین اختتامیه و معرفی برنده جایزه 30 میلیون تومانی با روشن شدن وضعیت بحرانی این روزهای کرونایی اطلاع رسانی خواهد شد.

گالری ویستا جایزه ویستا گلاره گودرزی سارا قاضی اسداللهی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین