کد خبر: 61473 A

هنر مفهومی یا کلاهبرداری؟ دو تابلوی خالی به نمایش درآمد/ پیام عجیب هنرمند: پول را بگیر و فرار کن!

هنر مفهومی یا کلاهبرداری؟ دو تابلوی خالی به نمایش درآمد/ پیام عجیب هنرمند: پول را بگیر و فرار کن!

موزه کونستن مبلغ ۸۴ هزار دلار را از پیش در اختیار هانینگ گذاشته بود تا دو اثر هنری برای آنها خلق کند اما هانینگ دو قاب خالی به موزه تحویل داد و نام آنها را گذاشت: پول را بگیر و فرار کن.

ایران آرت: جمعه هفته گذشته قرار بود نمایشگاهی در موزه کونستن دانمارک، با موضوع آینده کار افتتاح شود. قرار بود بازدیدکنندگان، دو تابلوی بزرگ را مشاهده کنند که اسکناس‌هایی به ارزش ۸۴ هزار دلار را در خود قاب کرده‌اند.

در واقع این دو اثر هنری قرار بود بازتولید دو اثر قبلی هنرمند دانمارکی، ینس هانینگ باشند، که پیش از این متوسط دستمزد سالیانه شهروندان دانمارکی و اتریشی را با چسباندن یورو و کرون دانمارک نشان داده بود.

برای خلق آثار جدید، موزه کونستن کل مبلغ ۸۴ هزار دلار را از پیش در اختیار هانینگ گذاشته بود و در واقع با این پول سفارش کار جدید داده بود.

اما این بار کارکنان موزه بعد از تحویل و باز کردن بسته‌بندی تابلوها، با دو قاب خالی روبرو شدند. هانینگ نام اثر جدید خود را گذاشته بود: پول را بگیر و فرار کن.

1

به گزارش بی‌بی‌سی، او در ایمیلی که برای مسئولان موزه فرستاد و اکنون در کنار دو قاب خالی در موزه به نمایش گذاشته شده نوشت: این اثر بر اساس مفهومی خلق شده که قرار است در نمایشگاه شما عرضه شود، و با آنچه که از ابتدا قرار بود به نمایش درآید تطبیق دارد.

به نظر می‌رسد این مساله که اکنون موضوع اختلاف‌نظر بین مسئولان موزه و این هنرمند بر سر مفهوم کار، تعهدهای قراردادی و ارزش کار شده است، در واقع با مضمون اصلی نمایشگاه هم همخوانی دارد.

ینس هانینگ در گفتگو با سی‌ان‌ان در این باره گفته: «از دیدگاه هنری احساس کردم می‌توانم اثری به مراتب با ارزش‌تر از آنچه که خواسته بودند برایشان خلق کنم. من تصور نمی‌کنم که پول را دزدیده‌ام. من در واقع اثری خلق کرده‌ام که احتمالا ۱۰ یا ۱۰۰ برابر بهتر از چیزی است که برنامه‌ریزی کرده بودیم. مشکل چیست؟»


2

هنر اثر هنری موزه کونستن ینس هانینگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین