کد خبر: 64023 A

فوری: مجلس معافیت مالیاتی هنرمندان را پس گرفت/ در این یک هفته چه اتفاقی افتاد؟! / واکنش جامعه هنری چه خواهد بود؟!/ نظر وزارت ارشاد و دولت چیست؟

فوری: مجلس معافیت مالیاتی هنرمندان را پس گرفت/ در این یک هفته چه اتفاقی افتاد؟! / واکنش جامعه هنری چه خواهد بود؟!/ نظر وزارت ارشاد و دولت چیست؟

در اتفاقی عجیب، در حالی که نمایندگان مجلس ابقاء معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری را تصویب کرده بودند و از این موضوع به عنوان عیدی مجلس به هنرمندان یاد می‌شد، با لغو این مصوبه، حذف معافیت مالیاتی هنرمندان را برگرداندند.

ایران آرت: از این پس فعالان شاخه‌های هنری مکلف به پرداخت مالیات هستند. بر اساس طرحی که اکنون در کمیسیون تلفیق مطرح است هر هنرمندی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در سال درآمد دارد موظف به پرداخت مالیات آن هم با ضریب ۲۵درصد است.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های گذشته پس از انتشار مصوبه کمیسیون تلفیق درباره حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در رشته‌های مختلف، کارزاری به راه افتاد و بیش از ۱۰ هزار نفر با امضا نامه‌ای که خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نوشته شده بود، به این مصوبه اعتراض کردند.

چهارم اسفند نمایندگان به ابقاء معافیت مالیاتی هنرمندان رأی دادند. در  این مورد  حتی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی (عباس مقتدایی) با اشاره به گلایه هنرمندان از لایحه بودجه برای پرداخت مالیات هنرمندان گفته بود که با مصوبه چهارم اسفند مجلس هنرمندان مشمول پرداخت مالیات در سال آینده نمی‌شوند.

اما حالا پس از گذشت کمتر از ۱۰ روز نمایندگان مجلس نظر خود را عوض کردند و طبق اعلام رحیم زارع - سخنگوی کمیسیون تلفیق- معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفاً تا سقف دو میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) در سال قابل اعمال است و بیشتر از آن حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم (ضریب ۲۵ درصد) مشمول مالیات می‌شود.

پیش‌تر بر اساس بند «ل» ماده ۱۳۹ مالیات‌های مستقیم، مشاغل هنری از پرداخت مالیات معاف می‌شدند. این مشاغل در چند دسته تولید، تکثیر، توزیع و نمایش فیلم اعم از سینمایی و خانگی/ تولید، تکثیر و توزیع اجرای صحنه‌ای موسیقی، پخش و فروش آثار صوتی و تصویری اعم از خانگی و تلویزیونی/ تئاتر و نمایش صحنه‌ای/ هنرهای تجسمی و سنتی تعریف می‌شوند.

اگرچه وضعیت معیشتی هنرمندان و نداشتن بیمه بیکاری یکی از دغدغه‌های حل نشده آن‌ها در سال‌های گذشته بوده که بارها در مورد آن بحث شده است، اما سوال اساسی درباره تصمیم جدید مجلس این است که چه اتفاقی سبب شده نماینده‌ها نظر خود را برگردانند و چرا نظر هنرمندان درباره اصلاح قانون مالیاتی اجرایی نمی‌شود؟ همچنین باید پرسید آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این موضوع اطلاع داشته و چه اقدامی برای آن انجام داده است؟ 

مالیات هنرمندان معافیت مالیاتی هنرمندان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین