کد خبر: 64885 A

شهریار احمدی، مزدک فیض نیا ، نشر اسکیرا، مارکو مِنه گوتزو

شهریار احمدی با مزدک فیض نیا در فرهنگسرای نیاوران/شهریار احمدی به روایت نشر اسکیرا و کیوریتوری مارکو مِنه گوتزو در یک کتاب مونوگراف

شهریار احمدی با مزدک فیض نیا در فرهنگسرای نیاوران/شهریار احمدی به روایت نشر اسکیرا و کیوریتوری مارکو مِنه گوتزو در یک کتاب مونوگراف

در نمایشگاه مرور آثار احمدی که با کیوریتوری مزدک فیض نیا برپا خواهد شد، حدود ۹۰ اثر نقاشی روی دیوارهای فرهنگسرای نیاوران می‌رود؛ آثاری که انتخابی ست از مجموعه‌هایی که بین سال‌های ۱۳۷۴-۱۴۰۰ خلق شده‌اند.

ایران آرت: نمایشگاه مرورآثار شهریار احمدی نقاش معاصر در حالی از جمعه ششم خرداد در فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد که همزمان با این نمایشگاه یک رویداد مهم دیگر هم برگزار می‌شود: رونمایی از کتاب مونوگراف هنرمند که از سوی انتشارات بین المللی (SKIRA) چاپ شده و بسیاری از منتقدان و نویسندگان حرفه‌ای دنیا در آن قلم زده‌اند.

در نمایشگاه مرور آثار احمدی که با کیوریتوری مزدک فیض نیا  برپا خواهد شد، حدود ۹۰ اثر نقاشی روی دیوارهای فرهنگسرای نیاوران می‌رود؛ آثاری که انتخابی ست از مجموعه‌هایی که بین سال‌های ۱۳۷۴-۱۴۰۰ خلق شده‌اند.

بنا به این خبر رسیده به ایران آرت، قرار است بعد از تهران این نمایشگاه در مراکز معتبر هنری خارج از ایران نیز به صورت تور ادامه خواهد یابد. اما بهانه برگزاری این نمایشگاه، رونمایی از کتاب گزیده آثار این هنرمند است که توسط نشر بین المللی اسکیرا در میلان و با کیوریتوری مارکو مِنه گوتزو ، منتقد صاحب نام ایتالیایی و استاد تاریخ هنر دانشگاه هنرهای زیبای میلان ، در ایتالیا چاپ شده و در بردارنده بیست و پنج سال اولِ عمر کاری اوست.

این برای برای اولین بار است که دوره‌های مختلف  کاری این هنرمند، به این صورت، یکجا و در کنار هم قرار داده شده است تا مروری باشد بر آثار یکی از برجسته‌ترین نمایندگان هنر ایرانی که در فضای پس از جنگ و انقلاب بزرگ شد و در کشور زادگاهش ماند و در همان جا به کار حرفه‌ای پرداخت. این پروژه نمایشگاهی  و انتشار کتاب،  با همکاری بنیاد خانواده فیض نیا، استودیو شهریار احمدی و نشر اسکیرا برگزار انجام شده است.

آثار شهریار احمدی یک بیان هنری سرشار از اشارات معنا دار، چه برای تحلیل و فهم خود هنرمند به تنهایی و چه در جهت درک مرزهای تازه جغرافیای فرهنگی پس از دوران جهانی شدن است. به واقع احمدی، در مجموعه‌های متعدد آثارش زبان‌های نقاشانه ای را که از سوی سنت غرب اشاعه و انتشار یافته‌اند، به همزیستی با سمبل‌ها و روایات خاص فرهنگ خود وا می‌دارد، و آگاهانه و با توازن فرمی و مفهومی بسیار، جنبه‌های متنوع و متفاوت این رویارویی ناگزیر را با هم می‌آمیزد.

شهریار احمدی

شهریار احمدى متولد سال ١٣٥٨ در کرمانشاه است. او قبل از آنکه به صورت حرفه ای آموزش ببیند، به صورت خودآموخته خوشنویسى می‌کرد. فعالیت حرفه‌ای او از سال ١٣٧٢ با ورود به هنرستان هنرهای تجسمى پسران کرمانشاه آغاز شد و اولین نمایشگاه گروهی را درسال ١٣٧٥ برگزار کرد. لیسانس را سال ١٣٧٦ و فوق لیسانس نقاشی را سال ١٣٨٠ دریافت کرد و درسال ١٣٧٤ برنده جایزه اول محیط زیست در ژاپن شد. سال ١٣٨٦ نیز جایزه و تندیس دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام را بُرد. احمدی از آن زمان تا کنون بیش از ١٥ نمایشگاه انفرادی در تهران، زوریخ، لوسرن، دبی، استانبول، ماربلا.. داشته و بیش از ١٥٠ نمایشگاه گروهی در ایران، سویس، فرانسه، انگلستان، ایلات متحده آمریکا، ترکیه، امارات متحده، ژاپن، ونزوئلا، لبنان، کویت، آلمان، چین، ایتالیا، اسپانیا و.. برپا کرده است. او از سال ٨٣ به عنوان مدرس و رییس دپارتمان نقاشی دانشگاه علمى کاربردی کرج مشغول کار است واکنون در جهانشهر کرج زندگى و کار می‌کند. آثار او در مجموعه‌های خصوصى و دولتى معتبر و موزه‌ها نگهدارى می‌شود. او درسال ٢٠١٠ از طرف بنیاد آرت بریج به لوسرن سوییس دعوت شد و در سال ٢٠١٥ در بینال ونیز شرکت کرد. در سال ٢٠١٦ برند«والنتینو» دو پرده از نقاشی‌های شهریار احمدى را در نمایش زمستانی‌اش بر دیوار "runway “نصب کرد. نقاشی‌های او که معمولاً ابعادى بسیار بزرگ دارد در حراج خانه‌های معتبر دنیا مثل کریستى، ساتبی، تهران ، بونامز و ...خرید و فروش می‌شود. همین طور آثار او در آرتفرهاى معتبر بین المللی نمایش داده شده است. آثار او مورد توجه نشریات بین المللی و داخلی مثل نیویورک تایمز، کانواس، اسنشیال و ...   قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که نمایشگاه مرورآثار شهریار احمدی به همراه رونمایی از کتاب مونوگرافی این هنرمند، ساعت 17 روز جمعه ششم خرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و تا روز 21 خرداد  ادامه خواهد داشت.

بینال ونیز بازی تازه دلواپسی

گفتنی ست نام مزدک فیض نیا ( مدیر هنری بنیاد فیض‌نیا ) نخستین بار به عنوان کیوریتور ایرانی ( و البته حمایت کننده مالی ) پاویون رسمی ایران در پنجاه و ششمین دوسالانه هنر ونیز ۲۰۱۵ مطرح شد؛ جالب این که آنجا هم او در کنار مارکو منه گوتزو، دیگر کیوریتور پاویون ایران حضور داشت.

شهریار احمدی مارکو منگوتزو قیمت آثار شهریار احمدی مزدک فیض نیا بنیاد هنری فیض نیا مارکو منه گوتزو نشر اسکیرا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین