کد خبر: 65761 A

ونسان ونگوگ، ونگوگ

ببینید: آفتاب‌گردا‌ن‌هایی که میلیون‌ها دلار می‌ارزند/ ونگوگ شیفته‌ گل‌های طلایی

ببینید: آفتاب‌گردا‌ن‌هایی که میلیون‌ها دلار می‌ارزند/ ونگوگ شیفته‌ گل‌های طلایی

ون‌گوگ شیفته این گل‌های طلایی بود و بارها آن‌ها را نقاشی کرد. حتی دوستانش برای مراسم ترحیم او گل‌های آفتاب‌گردان آوردند.

ایران آرت: آفتاب‌گردان‌های «ون‌گوگ» احتمالا جزو مشهورترین نقاشی‌های تاریخ به شمار می‌روند. «ون‌گوگ» شیفته این گل‌های طلایی بود و بارها آن‌ها را نقاشی کرد. حتی دوستانش برای مراسم ترحیم او گل‌های آفتاب‌گردان آوردند.

به گزارش ایسنا، تابلوهای نقاشی گل‌های «آفتاب‌گردان» که امروزه مشهور شده‌اند، درحقیقت دومین مجموعه از نقاشی‌های گل‌های آفتاب‌گردان «وینسنت ون‌گوگ» هستند. او پیش از این نقاشی‌های مشهور، چهار تابلو نقاشی با این سوژه را در دوران اقامتش در پاریس خلق کرده بود که گل‌ها را درحالی که روی زمین قرار داشتند به تصویر می‌کشیدند.

آفتاب‌گردان‌هایی که مشهور و ابَرقیمت شدند
«آفتاب‌گردان‌های پژمرده» اثر «ون‌گوگ» ۱۸۸۷

«پل گوگن» نقاش مشهور فرانسوی زمانی که تابلوهای «آفتاب‌گردانِ» پاریسی «ون‌گوگ» را دید، آن‌ها را تحسین کرد و دو مورد از آن‌ها را بالای تختش در آپارتمانش نصب کرد.

آفتاب‌گردان‌هایی که مشهور و ابَرقیمت شدند
«آفتاب‌گردان» اثر «ون‌گوگ» ۱۸۸۹ (موزه ون‌گوگ در آمستردام)

اما مجموعه مشهور تابلوهای نقاشی گل‌های آفتاب‌گردان در گلدان در ابتدا به عنوان آثار تزئینی اتاق «پل گوگن» در «آرل» خلق شدند. «ون‌گوگ» در مجموع ۷ تابلو نقاشی برای این مجموعه خلق کرد که پنج مورد از آن‌ها اکنون در موزه‌های مختلف سراسر جهان نگهداری می‌شوند (موزه هنر در مونیخ، گالری ملی در لندن و موزه ون‌گوگ در آمستردام، موزه هنر فیلادلفیا و موزه هنر در توکیو). یک مورد از سایر نقاشی‌های این مجموعه نیز در یک مجموعه خصوصی نگهداری می‌شود و یک مورد دیگر در طول جنگ جهانی دوم گم شدند.

آفتاب‌گردان‌هایی که مشهور و ابَرقیمت شدند
«وینسنت ون‌گوگ در حال نقاشی کردن آفتاب‌گردان‌ها» اثر «پل گوگن» ۱۸۸۸

زمانی که «ون‌گوگ» و «پل گوگن» در «آرل» واقع در فرانسه زندگی می‌کردند، «گوگن» پرتره‌ای از «ون‌گوگ» کشید که او را حین خلق یکی از این تابلوهای معروف گل‌های آفتاب‌گردان نشان می‌داد. با اینکه ما چهره «ون‌گوگ» را از خودنگاره‌های زیادی که به جای مانده می‌شناسیم، اما این نقاشی تصویری از چهره این هنرمند از نگاه فرد دیگری را ارائه می‌کند.

خلق تابلوهای نقاشی طبیعت بی‌جان با موضوع گل، در آن زمان بسیار بین هنرمندان رایج بود. «ون‌گوگ» در ابتدا از روش سنتی‌تری برای خلق نقاشی‌های طبیعت بی‌جان استفاده می‌کرد، اما با گذشت زمان او به خلق نقاشی‌هایی با تضاد رنگی بارزتری روی آورد. نقاشی‌های «آفتاب‌گردان» یکی از نمونه‌های استفاده از این روش جدیدتر است. او در این مجموعه نقاشی‌ها از طیف‌های مختلف رنگ زرد و سبز استفاده کرد.

آفتاب‌گردان‌هایی که مشهور و ابَرقیمت شدند
«آفتاب‌گردان» اثر «ون‌گوگ» ۱۸۸۸ (گالری ملی لندن)

نقاشی‌های «آفتاب‌گردان» به عنوان نمادی برای خوشحالی نقاشی شدند. این گل‌های زرد در ادبیات هلند استعاره‌ای از وفاداری و از خودگذشتی بودند و اینبار «ون‌گوگ» از آن‌ها به عنوان نمادی برای قدردانی استفاده کرد. «ون‌گوگ» همچنین دوست داشت یه نقاشی سه‌گانه با ترکیب دو تابلو «آفتابگردان» و تابلو نقاشی «زنی که گهواره را تکان می‌دهد» خلق کند.

این نقاش هلندی گل‌های زرد آفتاب‌گردان را نقاشی کرد و آن‌ها را به آثار مشهور دنیای هنر بدل کرد.

این تابلوها اکنون در زمره گرانقیمت‌ترین آثار هنری جهان به‌شمار می‌روند.

ونگوگ ونسان ون گوگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین