کد خبر: 67100 A

قیمت آثار صادق تبریزی ، حراج بونامز، قیمت آثار منیر فرمانفرمائیان

صدمین حضور آثار صادق تبریزی در حراج‌های بین المللی/ فروش آثار ۶ هنرمند ایرانی در بونامز

صدمین حضور آثار صادق تبریزی در حراج‌های بین المللی/ فروش آثار ۶ هنرمند ایرانی در بونامز

در یکصدمین حضور آثار صادق تبریزی در حراجی بین المللی ،اثری از مجموعه عشاق او با اقبال روبرو شد؛ این حراجی با فروش آثار پنج هنرمند دیگر ایرانی نیز همراه بود.

ایران آرت: تازه ترین حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز در سال 2023 میلادی در حالی 31 ژانویه (11 بهمن) به کار خود پایان داد که آثاری از شش هنرمند ایرانی از جمله صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه،سیراک ملکونیان،اردشیر محصص،منیر فرمانفرمائیان،لیلی متین دفتری و حسین زنده رودی با استقبال خوب خریداران روبه رو شد؛ این در حالی بود که برای بیش از نیمی از آثار هنرمندان عربِ حاضر در این حراج که هنر کشورهایی چون مصر، لبنان و عراق را نمایندگی می‌کردند خریداری پیدا نشد.

در این حراج که اثری کوچک از مجموعه «عشاقِ» صادق تبریزی مربوط به دهه هفتاد میلادی که با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد 45 در 35 سانتی متر اجرا شده بود، با بر آورد اولیه 4 تا 6 هزار پوند به قیمت 6120 پوند به فروش رفت.

تابلویی بدون عنوان (مربوط به 1969 میلادی) از سیراک ملکونیان هنرمند بنام ایرانی نیز که دارای ابعاد 69 در 97 سانتی متر و متعلق به مجموعه‌ای خصوصی در آمریکا بود؛ به رقم 15300 پوند فروش رفت و جزء گران‌ترین آثار ایرانی این حراج بود.

همچنین حسین زنده رودی (3187 پوند)، لیلی متین دفتری/ دو اثر (2550 و 2825 پوند) منیر فرمانفرمایان (2550 پوند) و اردشیر محصص / دو اثر (510 پوند)؛ از دیگر هنرمندان ایرانی این حراج بودند که آثار آنها با اقبال خریداران مواجه شد.

در این حراج که به طریق آنلاین برگزار شد، یکصد و یک اثر از هنرمندان صاحب نام منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله کشورهای ایران، ترکیه، مصر، عراق، لبنان،، سوریه، فلسطین، مراکش و... عرضه شده بود. گران‌ترین اثر فروخته شده این حراج، تابلوی «فیگور نشسته» از عمر النّجدی هنرمند فقید مصری به ابعاد 85 در 57 سانتی متر مربوط به سال 1991 میلادی بود که به مبلغ 25500 پوند فروخته شد.

این حراج در حالی برگزار شد که یکصدمین حضور اثری از زنده یاد صادق تبریزی در یک حراج بین المللی محسوب می‌شد.

اول بار ، پیش از انقلاب و در سال 1352, در اولین حراج تهران دو اثر از صادق تبریزی توانست نظر خریداران را جلب کند و پس از آن، به مدت پنج دهه، آثار او در حراج‌های کریستیز، ساتبیز، بونامز، حراج تهران و سایر حراج‌های ایرانی و بین المللی با استقبال و علاقه خریداران رو به رو گشت.

دو ویژگی مهم اثر تبریزی در حراج امسال بونامز، کوچک بودن اثر وی و تعلق آن به مجموعه «عشّاق» است؛ این در حالی است که معمولاً سوارهای تبریزی در حراج‌ها ارائه شده‌اند.

صادق تبریزی

آثار صادق تبریزی به لحاظ موضوعی شامل نقاشی‌هایی است که ذیل موضوع «سواران» و «عشاق» جای می‌گیرند؛ نقاشی‌هایی با موضوع خسرو و شیرین، مجموعه مینیاتورها و مجموعه نقاشیخط‌ها. به لحاظ تکنیکی نیز تبریزی طیف وسیعی از انواع مدیاهای هنری را در طول دوران پرکار خود تجربه کرد و در استفاده از آن‌ها چنان تبحر یافت که غالباً بسیاری از تکنیک‌ها را در نقاشی‌های خود به صورت ترکیبی به‌کار می‌برد. آبرنگ، گواش، آکریلیک، رنگ‌روغن، مرکب روی پوست، نقاشی پشت‌شیشه تنها بخشی از انواع تکنیک‌هایی است که در آثار او با استادی تمام بر روی مقوا و یا بوم و شیشه کار شده و آثار بدیعی را موجب شده است.

گفتنی است صادق تبریزی از پیشگامان نقاشی خط و مکتب «سقاخانه» زمستان سال 96 در سن 78 سالگی در لندن درگذشت.

 

حراج بونامز صادق تبریزی قیمت آثار صادق تبریزی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین