کد خبر: 67384 A

تشخیص اصالت آثار هنری ، نقاشی های فیک ، نقاشی های کپی

تشخیص اصالت آثار هنری پیچیده تر از همیشه/ ۱۷ سال کشمکش بر سر اصالت یک نقاشی همچنان بی نتیجه

تشخیص اصالت آثار هنری پیچیده تر از همیشه/ ۱۷ سال کشمکش بر سر اصالت یک نقاشی همچنان بی نتیجه

یکی از سرمایه‌گذاران این نقاشی مهم اصلی ۲۸ سال پیش برای تعیین اصالت ۱۰۰۰ دلار داد اما این ماجرا در ۱۷ سال اخیر در اوج کشمکش بی نتیجه مانده است.

ایران آرت: چندین سال از زمان کشف یک تابلوی نقاشی قدیمی گذشته است و هنوز مورخان هنری و نتایج بررسی‌های پیشرفته بر سر تایید اصالت آن به عنوان یکی از نقاشی‌های «رافائل‌» به توافق نرسیده‌اند. این تابلوی نقاشی مریم مقدس را در حالی به تصویر می‌کشد که مسیح در آغوش او و یک زن بالغ به همراه کودکی نوپا در کنار آن‌ها قرار دارد.

در این نقاشی همچنین یک سهره به تصویر کشیده شده که رنگ سرخ آن مدت‌ها به عنوان نمادی از خون مسیح روی صلیب در نظر گرفته شده است.

گروهی از سرمایه‌گذاران از «art recognition»،‌ شرکتی که با استفاده از فناوری برای بررسی ضربات قلم‌مو هنرمندان استفاده می‌کنند خواستند گزارشی درباره این نقاشی تهیه کند.

در جریان این تحقیق مشخص شد چهره‌های مسیح و مریم مقدس به احتمال ۹۷درصد توسط «رافائل»‌ نقاشی شده‌اند و همان‌طور که در آن دوره رایج بود سایر بخش‌های نقاشی را نیز دستیار او تکمیل کرده است. اما مورخان هنری مخالفند که تابلوی نقاشی عتیقه‌فروشی یک نقاشی اصل از «رافائل»‌ باشد.

در عین حال «art recognition» از الگوریتم‌هایی استفاده کرد که این نقاشی را با بیش از ۱۰۰ عکس دیجیتالی کلوزآپ از آثار هنری اصل رافائل و همچنین نقاشی‌های تقلبی او مقایسه می‌کند تا بتوانند تفاوت نحوه ضربات قلم‌مو «رافائل»‌ را شناسایی کنند.

نرم‌افزار هوش مصنوعی این شرکت قابلیت این را دارد که شیوه نقاشی ۳۰۰ هنرمند را از همین طریق شناسایی کند و تاکنون کمتر از ۱۰درصد آثار مشتری‌های او بیش از ۹۵درصد مطابقت داشته‌اند. با این حال سایر بخش‌های جهان هنر هنوز برای تایید اصالت این نقاشی متقاعد نشده‌اند. پیش از آنکه هر موزه یا حراجی قصد داشته باشد این نقاشی را به نمایشگاه بگذارد یا بفروشد،‌ متخصصان برجسته باید نتایج هوش مصنوعی را  به رسمیت بشناسند.

موزه‌ها اغلب مدیران و متولیان را از درگیر شدن در مباحث مربوط به اصالت یک اثر هنری بازمی‌دارند. همچنین ممکن است کارشناسان بیم آن را داشته باشند که با اظهارنظر درباره اصالت یک اثر هنری درگیر پرونده‌های حقوقی با مالکان این نقاشی‌ها شوند.

«دیوید پولاک» متخصص آثار هنری استادان قدیم نقاشی در حراجی ساتبیز اعلام کرد تحقیقات او نشان می‌دهند این نقاشی توسط «آنتونیو دل سرایولو»‌، هنرمند کمترشناخته‌شده و معاصر «رافائل»‌ خلق شده است که تلاش داشت از سبک «رافائل»‌ تقلید کند.

یکی از سرمایه‌گذاران اصلی «آری کوهن»‌ وقتی در سال ۱۹۹۵ به «آیرز»‌ ۱۰۰۰ دلار داد،‌ خوش‌بین بود. حتی نام یکی از فرزندانش را «رافائل» گذاشت. این پسر اکنون ۱۷ساله است.

«کوهن»‌ می‌گوید فقط درصورتی تمایل دارد این نقاشی را بفروشد که به عنوان یکی از نقاشی‌های «رافائل»‌ پذیرفته شده باشد.

 

بازار هنر بازار هنر ایران تشخیص اصالت آثار هنری نقاشی های فیک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین