کد خبر: 67680 A

پیکاسو، نقاشی

وقتی پیکاسو آثارش را برای تماشای فوتبال فروخت!/ حقایق جالب درباره نابغه نقاشی جهان

وقتی پیکاسو آثارش را برای تماشای فوتبال فروخت!/ حقایق جالب درباره نابغه نقاشی جهان

پابلو پیکاسو به چند رشته ورزشی علاقه فراوانی داشت. این هنرمند بارها و بارها فوتبال و بوکس را در آثارش به تصویر کشید. او تا اندازه زیادی مجذوب گاوبازی شده بود و به طور مداوم در مسابقات گاوبازی به عنوان تماشاگر حضور داشت.

ایران آرت: نقاش و مجسمه‌ساز برجسته اسپانیایی در آثارش توجه خاصی به ورزش داشت و حتی تعدادی از آنها را نیز برای خرید بلیت رویدادهای ورزشی فروخت!

به گزارش ایسنا، پابلو روئیز پیکاسو درست نیم‌قرن پیش در مُوژَن فرانسه درگذشت. چگونه یک هنرمند بزرگ آثارش را برای خرید بلیت یک مسابقه گاوبازی فروخت و چگونه ورزش روی کار او تأثیر گذاشت.

علاقه به بارسلونا

پابلو پیکاسو به چند رشته ورزشی علاقه فراوانی داشت. این هنرمند بارها و بارها فوتبال و بوکس را در آثارش به تصویر کشید. او تا اندازه زیادی مجذوب گاوبازی شده بود و به طور مداوم در مسابقات گاوبازی به عنوان تماشاگر حضور داشت.

به گفته دکتر مایک اوماهونی، مورخ هنر، «سرگرمی‌های اصلی پیکاسو بوکس و گاوبازی بودند ولی در ادامه به سمت فوتبال کشیده شد. فوتبال برای او در دهه ۱۹۶۰ به سرگرمی اصلی تبدیل شد. به نظر می‌رسد علاقه او به فوتبال به خاطر بارسلونا بوده است؛ شهری که او قبل از نقل مکان به پاریس، چند سال را در آنجا گذراند.

نقاشی که دیوانه فوتبال و گاوبازی بود فوتبالیست - ۱۹۶۵

پیکاسو بارها به موضوع فوتبال در گرافیک و مجسمه‌سازی پرداخت. یکی از آثارش در مجسمه‌سازی اثری به نام «فوتبالیست» بود که سال ۱۹۶۵، هفت سال پیش از مرگش، ساخت. این مجسمه فوتبالیستی را نشان می‌دهد که پایش در هوا و آماده ضربه‌زدن به توپ است.

سال ۲۰۱۲ این مجسمه به قیمت ۴۰۰۰۰ پوند در حراجی کریستی لندن از سوی کلکسیونری فرانسوی خریداری شد.

جام جهانی روسیه به خاطر نقاشی پیکاسو

نقاشی که دیوانه فوتبال و گاوبازی بود فوتبال - ۱۹۶۱

اثر دیگری از پیکاسو با همین موضوع، نقاشی «فوتبال» است که سال ۱۹۶۱ کشیده شد. در مرکز یک توپ زرد قرار دارد که بازیکنان به دنبالش می‌دوند. بازیکنان هیچ ویژگی مشخصی به جز لباس‌های آبی و قرمز ندارند.

سال ۲۰۱۴ شایعاتی مبنی بر اینکه تابلوی پیکاسو توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به میشل پلاتینی، رئیس برکنارشده پیشین یوفا، تحویل داده شده، وجود داشت؛ چرا که در جریان انتخاب روسیه به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۱۸، پلاتینی به روسیه رای داد. با این حال پلاتینی این اخبار را تکذیب کرد و تلاش پلیس برای یافتن نقاشی پابلو پیکاسو از او را کاملا مزخرف خواند: «پلیس فرانسه مطمئن بود که من یک تابلوی پیکاسو دارم، زیرا در روزنامه انگلیسی مطالبی وجود داشت که آن را از پوتین دریافت کرده‌ام. آنها به دنبال این بودند که ببینند آیا من نقاشی پیکاسو دارم یا خیر. این حرف کالا مزخرف است.»

فروش نقاشی‌ها برای خرید بلیت یک مسابقه گاوبازی

نقاشی که دیوانه فوتبال و گاوبازی بود پابلو پیکاسو با همسرش فرانسوا ژیلو و پسرش کلود در یک رویداد گاوبازی، ۱۹۵۵

پیکاسو اغلب در مسابقات گاوبازی به عنوان تماشاگر حضور داشت. این هنرمند عاشق این نمایش محبوب در اسپانیا بود. او در دَه سالگی با گاوبازی آشنا شد؛ زمانی که پدرش برای اولین بار او را به محل برگزاری یک رویداد گاوبازی برد.

پیکاسو ماتادورها را تحسین می‌کرد و میان آنها دوستان زیادی هم داشت. او کارهای زیادی را به گاوبازی اختصاص داد. در ابتدای جوانی، پیکاسو نقاشی‌های خود را در نزدیکی میدان رقابت گاوبازی می‌فروخت و با درآمد حاصل از آن، بلیت‌های گاوبازی را خریداری می‌کرد.

نقاشی که دیوانه فوتبال و گاوبازی بود پیکادور زرد، ۱۸۸۹

تابلوی «پیکادور زرد» سال ۱۸۹۰ یکی از اولین نقاشی‌هایی است که پیکاسو تحت تأثیر گاوبازی کشید.

پیکاسو لباس هم طراحی می‌کرد. سال ۲۰۱۴ چندین ماتادور با لباس‌های این هنرمند وارد عرصه رقابت‌ها شدند. یکی توسط خود پیکاسو طراحی شده بود و  بقیه بر اساس نقاشی‌های این هنرمند دوخته شدند.

بوکسورها را به اندازه دلقک‌ها دوست داشتم

نورمن میلر، نویسنده، در کتابش با عنوان «پرتره‌ای از پیکاسو در جوانی» نوشته است که این هنرمند قدرت بدنی بوکسورها را تحسین می‌کرد و به اینکه در کنارش افرادی وجود دارند که به بوکس مشغول‌اند افتخار می‌کرد. علاقه او به بوکس خیلی زیاد بود. او از مبارزه مانند یک اثر هنری لذت می‌برد. او به همان اندازه که دلقک‌ها را دوست داشت، بوکسورها را نیز دوست 

داشت.

نقاشی که دیوانه فوتبال و گاوبازی بود بوکسور - ۱۹۰۲

چه ورزش‌های دیگری در آثار پیکاسو منعکس شدند؟

نقاشی که دیوانه فوتبال و گاوبازی بود هارلکین سوار بر اسب - ۱۹۰۵

پیکاسو علاوه بر همه این‌ها، دوچرخه‌سواران، سوارکاران و شمشیربازان را نیز به تصویر کشید. این نقاشی‌ها مربوط به سال‌های ۱۸۹۳-۱۸۹۸ بوده است. این هنرمند سال ۱۹۱۰ مسابقات قایقرانی و شطرنج را در آثار خود به تصویر کشید اما بیشتر نقاشی‌های آن سال به آکروبات‌ها اختصاص داشت.

نقاشی که دیوانه فوتبال و گاوبازی بود شطرنج، ۱۹۱۱
نقاشی پیکاسو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین