کد خبر: 71706 A

محمد محمدزاده تیتکانلو

مصور کردن هوش مصنوعی در قاب نقاشی/ روایت تیتکانلو از تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی‌اش

مصور کردن هوش مصنوعی در قاب نقاشی/ روایت تیتکانلو از تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی‌اش

محمد محمدزاده تیتکانلو در تازه‌ترین مجموعه‌اش سراغ سوژه داغ هوش مصنوعی رفته و آن را وارد هنر کرده است

ایران آرت: جام جم نوشت: موضوع «هوش مصنوعی» در ماه‌های اخیر به سو‌ژه‌ای جدی در عرصه هنر بدل شده و هنرمندان هم واکنش مختلفی به این موضوع نشان داده‌اند.

به تازگی نیز هوش مصنوعی سوژه یک نمایشگاه نقاشی شده و محمد محمدزاده تیتکانلو نمایشگاهی از نقاشی‌هایش را با موضوع هوش مصنوعی، به همت گالری ماهر در باغ موزه نگارستان تهران برپا کرده است. محمدزاده تیتکانلو، نقاش، مجسمه‌ساز، عکاس و محقق تاریخ هنر است که پیش از این چندین نمایشگاه نقاشی و مجسمه برگزار کرده‌است. 

او درتازه‌ترین مجموعه‌اش سراغ سوژه داغ هوش مصنوعی رفته و آن را وارد هنر کرده است.تیتکانلو در بخشی ازاستیتمنت نمایشگاه نوشته است:«پدیده هوش مصنوعی در آینده‌ای نه‌چندان دور، به تمامی راه‌حل‌های مرگ و زندگی مسلط خواهد شد و گرچه امروز ما به آن می‌گوییم چه می‌خواهیم اما فردا آن به ما خواهد گفت چه می‌خواهد!»

محمد تیتکانلو 1
او در گفت‌وگو با جام‌جم درباره هدف خود از برپایی این نمایشگاه گفت: هدف ازشکل‌گیری این مجموعه، مصورکردن پدیده هوش مصنوعی در قالب هنر نقاشی بود و روند شکل‌گیری آن در مرحله نخست، با مطالعه و شناخت این پدیده آغازشد ومرحله بعد، پروسه یافتن یک قالب هنری در نقاشی بود که بتوان هوش مصنوعی را در آن تعریف کرد. مجموعا این پروسه حدود دو ماه به طول انجامید. سپس طراحی و رنگ‌آمیزی مجموعه یک ماهه انجام گرفت. من برای این نمایگشاه ۱۰اثر درابعاد۱۵۰در۱۰۰ سانتی‌متر کار کردم که در نمایشگاه به نمایش درآمد.این هنرمند درباره انتخاب عنوان هوش مصنوعی و مفهوم آن برای این مجموعه شرح داد: موضوع هیجانی و جذاب هوش مصنوعی و بحث روز بودن این پدیده یکی از دلایل انتخاب این عنوان بوده است اما دلیل اصلی، ایجاد فرهنگ تخیل علمی در هنر ایران‌زمین است که از اهداف کلی بنده در خلق اثر هنری است. این مهم در آثار قبلی من چه نقاشی و چه مجسمه نیز هویداست. من در این مجموعه از ترکیب دو سبک اکسپرسیونیسم و کوبیسم استفاده کردم و با تکنیک رنگ روغن روی بوم آنها را برای نمایشگاه آماده کردم. 

محمد تیتکانلو 2

این نقاش افزود: فلسفه خلق این آثار بیشتر بر جهان‌بینی‌ام استوار بوده است. گرچه همیشه ناخوداگاه نیم‌نگاهی به فلسفه تسلط ماشین بر انسان درفیلم متروپلیس(Metropolis) ساخته فریتز لانگ(Fritz Lang)داشته‌ام که انسان درآینده‌ای نه‌چندان دور،خود، برده ماشین‌آلات دست‌ساز خویش خواهد بود اما جست‌وجو وکنکاش دریافتن معانی موردنظر درباره رابطه انسان وماشین بسیار وسیع و گسترده است در حدی که معتقدم جست‌وجو در باب پدیده هوش مصنوعی همچون خود این پدیده، بی‌پایان و ادامه‌دار خواهد بود.

هوش مصنوعی گالری ماهر محمد محمدزاده تیتکانلو باغ موزه نگارستان تهران محمدزاده تیتکانلو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین