کد خبر: 71827 A

علی شیرازی | نقاشی خط علی شیرازی | قیمت آثار علی شیرازی

خورشید حروف و علی شیرازی و کنش نقاشانه آقای خوشنویس

خورشید حروف و علی شیرازی و کنش نقاشانه آقای خوشنویس

نقاشی خط های علی شیرازی سه مولفه مهم را همواره با خود دارند: درست نویسی حروف، نوآوری در ترکیب بندی و ابعاد بزرگ خیره کننده.

ایران آرت : نقاشی خط های علی شیرازی سه مولفه مهم را همواره با خود دارند: درست نویسی حروف، نوآوری در ترکیب بندی و ابعاد بزرگ خیره کننده.

علی شیرازی خوشنویس کلاسیک شناخته شده که در بزرگ و یک ضرب نویسی نستعلیق شهرت دارد، دو دهه پیش به آفرینش نقاشی خط روی آورد که خیلی زود هویت و سبک خاص او را یافت و بسیاری حتی از دور با دیدن نقاشی خط هایش بدون اینکه امضای او را ببینند می توانستند کار او را تشخیص دهند.

در این مطلب یکی از نمونه های شاخص نقاشی خط های او را تحلیل می کنیم که مربوط به یک دهه پیش است و در همین بررسی برخی دلایل متمایز بودن آثار او روشن می شود:

یک:

این اثر دایره ای شکل در اندازه ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتی متری با تکنیک اکرلیک روی بوم پدید آمده است؛ فرم دایره ای اثر مخاطب را به دو گانه خورشید و زمین سوق می دهد که می تواند زمینه خوانش های متفاوت را پدید آورد.

علی شیرازی

دو:

یکی از نکات جذاب کار این است که گویی هنرمند چیره دستانه و با مهارت خاص حروف سفید را ننوشته و از سپیدی بوم بهره برده و با نوشتن دیگر حروف رنگی ، حروف سفید را شکل داده است.

سه:

هر چند هنرمند با گذاشتن امضا ، بالا و پایین اثر را تعیین کرده است اما کمپوزیسیون اثر چنان است که می توان کار را برعکس نیز ارائه داد.

یکی از دلایل این مهم این است که علی شیرازی این حروف را رها و آزادانه به صورت مجرد و تنها بر اساس زیبایی شناسی آنها کنار هم نگارش و چیدمان کرده است.

چهار:

اثر به وضوح در مخاطب احساس شادی و نشاط می آفریند ؛ این هم از پالت رنگی کار می آید هم از رقص و سماعی که در میان حروف و کلمات در دل اثر جریان دارد.

شاید سپیدی اثر بیش از دیگر رنگ ها در نگاه اول دیده شود اما علی شیرازی آگاهانه با استفاده از حروفی که در شکل شان حفره خالی دارند مانند هم و یا ص و رنگ گذاری در این حفره ها به رنگی تر شدن کار کمک شایان توجهی کرده است. جالب است که او در ( ه دو چشم ) هر یک از حفره ها را به رنگی متفاوت درآورده است.

پنج:

جالب است که مدتها پیش ، علی شیرازی درباره این سری کارها در گفتگویی گفته است: « حدود 40 سال پیش روژهایی که رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان بودم ، انجمن در ساختمانی قاجاری و زیبا سکنی داشت که به سبب نورگیرها، سقف های بلند ، پنجره های ارسی و رنگین هر ساعت از روز به رنگ و شمایلی دلفریب و دلنشین در می آمد که خودش الهام بخش آفرینش آثار هنری می شد؛ ایده این سری کار آنجا در ذهنم شکل گرفت اما بعدترها از ذهنم خارج شد تا اینکه سالیان بعد در سفری به سنندج، بار دیگر به خانه ای قاجاری رفتم و این ایده را باز یافتم و در بازگشت به تهران این مجموعه متولد شد: آثاری که گویی خورشید الوان اند و چون پنجره های ارسی نقش و هزار رنگ می افشانند.

شش:

پیداست همه توجه هنرمند به استتیک و زیبایی شناسی حروف معطوف است و کلمه معناداری در میان نیست؛ و بازتاب همین زیبایی گرافیکی و خوشنویسانه حروف است که فراتر از زبان ها و مرزها مورد توجه قرار می گیرد.

علی شیرازی

هفت:

اثار متعددی از استاد علی شیرازی در گنجینه های فاخر خاورمیانه نگهداری می شود از جمله: مجموعه محمد المر در امارات، مرکز فرهنگی سلطان علی بن العویس دبی،مجموعه حسن بن علی آل ثانی قطر، موزه هنر شارجه ، موزه دوحه، مجموعه انور قرقاش دبی، جمعه الماجد دبی ... گنجینه موزه بانک پاسارگاد، موزه قرآن،موزه امام علی و ...

نقاشی خط های علی شیرازی مانند خوشنویسی های کلاسیک او در بازار هنر خاورمیانه با اقبال شایان توجه روبروست و غیر از رکورد 60 هزاری دلاری در کریستیز 2012 و همین فروش اخیر در نوزدهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار)، فروش های موفق جالب توجهی در بونامز لندن و دیگر حراجی ها داشت که در سایت های معتبری مانند Art Price می توان نمونه هایی از أن را دید:

https://images.app.goo.gl/KfPodCaRJG7eBnGg9

 

علی شیرازی قیمت آثار علی شیرازی نقاشی خط علی شیرازی علی شیرازی Ali Shirazi
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین