کد خبر: 8516 A

واکاوی درون انسان از راه چهره/ نگاهی به نمایشگاه "عجز" پارسا مستقیم

واکاوی درون انسان از راه چهره/ نگاهی به نمایشگاه "عجز" پارسا مستقیم

این نقاش جوان تلاش کرده است در نقاشی‌های ساده خود، نگاهی عمیق به شخصیت و درونیات انسان بیندازد.

ایران‌آرت: مریم درویش؛ گالری هما این روزها میزبان مجموعه‌ای از نقاشی‌های یک هنرمند جوان به نام پارسا مستقیم است. این مجموعه که با نام «عجز» به نمایش درآمده نخستین نمایشگاه انفرادی این نقاش 19 ساله است که سال گذشته نیز بخشی از آثار او در نهمین منتخب نسل نو و نیز استعدادهای نوظهور توربین هال موزه تیت لندن به نمایش درآمد.

آنچه در این نمایشگاه دیده می‌شود پرتره رنگارنگ زنان و مردانی است که بر زمینه‌ای سفید قرار گرفته‌اند. ثبت این چهره‌ها به گونه‌ای است که گاه مانند عکس پرسنلی به دوربین خیره شده‌اند و گاه به نظر می‌رسد گرفتار ثبت تصویری بی‌هوا شده‌اند.

این گونهء برخورد با چهره انسان را پیشتر در آثار احمد مرشدلو دیده‌ایم. چهره‌هایی بهت‌زده و مغموم از قشر متوسط که با هاشورهای خودکار مشکی بر روی سطوح تخت به وجود آمده و تصاویری را نمایان کردند که برای مخاطب ایرانی تازگی داشت.

پارسا مستقیم

حالا شاگرد جوان او با الگو گرفتن از شیوهء استاد، نقاشی‌هایی را در ابعاد کوچک ارائه کرده است که تلاش می‌کند ویژگی‌های فردی نقاش را نیز در بر داشته باشد. هاشورهای منظم و هندسی جای خود را به خطوط دورانی و گاه نامنظم داده اند و به جای سیاهی سادهء خودکار، ماژیک‌های رنگارنگ و پر انرژی به کار گرفته شده‌اند تا وجهی بیانگر به حجم چهره‌ها ببخشند.

این افراد جایگاه اجتماعی مشخصی ندارند و این پرتره‌ها را می‌توان نوعی واکاوی برای شناخت طبیعت و درونیات انسان دانست. پرتره‌هایی که بدون وفاداریِ عکس‌گونه به چهره‌های واقعی به وجود آمده‌اند و در آنها اغراق یا دگرگونی‌هایی هم دیده می‌شود. در این آثار هدف نقاش بازنمایی چهره افراد نبوده است، بلکه انعکاسی از روحیات گوناگون و یا برداشت خود از واقعیت وجودی یک شخص را به تصویر کشیده است.

پارسا مستقیم

 

 

احمد مرشدلو پارسا مستقیم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین