کد خبر: 197 A

اسکار بهترین مستند بلند از بین این 15 فیلم انتخاب می‌شود

اسکار بهترین مستند بلند از بین این 15 فیلم انتخاب می‌شود

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسامی 15 فیلم راه‌یافته به فهرست کوتاه نامزدهای جایزه اسکار بهترین مستند بلند را اعلام کرد.

ایران آرت: مستند هفت ساعت و نیمی "او.‌جی.: ساخت آمریکا" به کارگردانی ازرا ادلمان درباره زندگی و دوران او. جی. سیمپسون و "آتش در دریا" به کارگردانی جانفرانکو رزی، جزو فیلم‌های راه‌یافته به فهرست کوتاه نامزدهای جایزه اسکار بهترین مستند بلند هستند.

"آتش در دریا" درباره بحران پناهندگان است و زندگی روزمره ساکنان جزیره‌ مدیترانه‌ای لامپدوسا را به تصویر می‌کشد. این مستند سال گذشته جایزه خرس طلای جشنواره برلین را دریافت کرد و نماینده ایتالیا در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان هم هست.

"سیزدهمین" به کارگردانی آوا دوورنی درباره حبس دسته‌جمعی مردان سیاه‌پوست در ایالات متحده و "واینر" به کارگردانی الیزه اشتاینبرگ و جاش کریگمان، از دیگر فیلم‌هایی هستند که امسال شانس راه‌یابی به فهرست نامزدهای اسکار بهترین مستند بلند را دارند. "واینر" روایتی از تلاش ناموفق آنتونی واینر در 2013 برای انتخاب شدن به عنوان شهردار نیویورک است. این مستند سال گذشته در جشنواره فیلم ساندنس، در بخش مسابقه فیلم‌های مستند آمریکایی، جایزه بزرگ داوران را دریافت کرد.

"من کاکاسیاه تو نیستم" به کارگردانی رائول پک که امسال در جشنواره فیلم تورنتو در بخش مستند، جایزه "انتخاب مردم" را از آن خود کرد، دیگر رقیب این بخش است. فیلم درباره جیمز بالدوین نویسنده و فعال اجتماعی است و مصائب سیاه‌پوست‌ها در آمریکا را روایت می‌کند. ساموئل ال. جکسن راوی فیلم است.

"بازی عاج" به کارگردانی کیف دیویدسن و ریچارد لاکانی که با حمایت لئوناردو دی‌کاپریو ساخته شده است، شکار فیل‌ها را مورد توجه قرار داده است. "روزهای صفر" ساخته الکس گیبنی نگاهی به تهدید فزاینده جنگ سایبری دارد. گیبنی در 2007 با "تاکسی به سوی تاریکی" برنده اسکار بهترین مستند بلند شد.

"برج" به کارگردانی کیت میتلند با استفاده از انیمیشن کشتار دسته‌جمعی سال 1966 در دانشگاه تگزاس را روایت می‌کند. رابرت کنر که پیش از این در 2008 با "شرکت غذا" نامزد اسکار شد، با "فرمان و کنترل" بازگشته است. مستند جدید او نگاهی به خطرات زرادخانه هسته‌ای کهنه آمریکا دارد.

"Hooligan Sparrow" به کارگردانی نانفو وانگ درباره فعالان حقوق زنان در چین است. "شکارچی عقاب" ساخته اوتو بل، زندگی دختری جوان در مغولستان را به تصویر می‌کشد که آموزش می‌بیند تا شکارچی عقاب شود. "شاهد" به کارگردانی جیمز دی. سالومن پرونده کیتی جنوویز را بازبینی می‌کند که در 1964 در نیویورک سیتی به قتل رسید.

"گلیسن" به کارگردانی کلی توییل درباره نبرد استیو گلیسن بازیکن سابق لیگ ملی فوتبال آمریکا با بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک است. "متصدی دوربین" ساخته کرستن جانسن، روایتی شخصی از آدم‌ها و مکان‌هایی است که او هنگام فیلمبرداری فیلم‌های مستند برای دیگر فیلمسازان مانند مایکل مور و لورا پویتراس، با آن‌ها روبرو شد. و "زندگی، انیمیشن" به کارگردانی راجر راس ویلیامز داستان یک مرد جوان مبتلا به اوتیسم است که با دیدن فیلم‌های انیمیشن دیزنی، حرف زدن را یاد می‌گیرد.

چند مستند مطرح از جمله "توی دوزخ" به کارگردانی ورنر هرتسوگ که آتشفشان‌ها در سراسر جهان را مورد کندوکاو قرار داده است، "سفر زمان: تجربه آیمکس" به کارگردانی ترنس مالیک که نگاهی به آفرینش جهان دارد و "خانم شارون جونز!" درباره خواننده سول، نتوانستند به فهرست کوتاه را پیدا کنند.

اعضای رأی‌دهنده شاخه مستند آکادمی، 15 فیلم فهرست کوتاه را از میان 145 مستند ارائه شده انتخاب کردند.

پنج نامزد نهایی بخش اسکار مستند بلند، از میان این فیلم‌ها انتخاب می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن)، همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار می‌شود.

سال گذشته مستند بریتانیایی "ایمی" ساخته آصف کاپادیا به تهیه‌کنندگی جیمز گی-ریس، جایزه اسکار بهترین مستند بلند را از آن خود کرد.

اسامی 15 فیلم فهرست کوتاه نامزدهای اسکار بهترین مستند بلند به این شرح است:

"متصدی دوربین"، بیگ ماوس پروداکشنز

"فرمان و کنترل"، امریکن اکسپرینس فیلمز/پی بی‌اس

"شکارچی عقاب"، استیسی رایس پروداکشنز، کیسیکی فیلمز و 19340 پروداکشنز

"آتش در دریا"، استمال اینترتینمنت

"گلیسن"، دی‌یر ریورز پروداکشنز، ایگزیبیت ای و آام‌جی فیلمز

"Hooligan Sparrow" از لیتل هورس کراسینگ د ریور

"من کاکاسیاه تو نیستم"، ولوت فیلمز

"بازی عاج"، ترا ماتر فیلمز استودیوز و وولکان پروداکشنز

"زندگی، انیمیشن"، موتو پیکچرز و ای‌اند ای ایندی‌فیلمز

"او.‌جی.: ساخت آمریکا"، لی‌لاو فیلمز و ای‌اس‌پی‌ان فیلمز

"سیزدهمین"، فوروارد موومنت

"برج"، گو-ولی

"واینر"، اجلاین فیلمز

"شاهد"، ویتنس فیلم

"روزهای صفر"، جیگساو پروداکشنز

 

 

اسکار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین