کد خبر: 3232 A

تایم‌لاین مفصلی از زندگی و کار ترانه علیدوستی ترتیب داده‌ایم

هفده روایت خواندنی درباره زن استثنایی سینمای ایران!

هفده روایت خواندنی درباره زن استثنایی سینمای ایران!

شاید همه چیز از آنجا آغاز شد که ترانه علیدوستی به کلاس‌های امین تارخ رفت و بعد به زودی در برابر دوربین رسول صدرعاملی قرار گرفت.

ایران آرت: هزاروسیصد و هشتاد. برای ترانه علیدوستی همه چیز از همین جا آغاز شد. او که استعداد بازیگری‌اش را با ثبت‌نام در کلاس‌های امین تارخ محک زده بود،‌ تصور نمی‌کرد به همین زودی شانس بزرگ بازی روبه‌روی دوربین رسول عاملی را به دست بیاورد. حبیب رضایی، ترانه را برای بازی در نقش ترانه پرنیان انتخاب کرد. او در 19 سالگی پرتره یک دختر 15 ساله را روی پرده به تصویر کشید و در همان سال،‌ بهترین بازیگر زن جشنواره فجر شد. از همان روزهای اول، واضح بود که بازیگر اول فیلم محبوب مردم، چیزی فراتر از یک جرقه سینمایی است. او در همه این سال‌ها، با انتخاب‌های منطقی و واکنش‌های متفاوت‌اش، مسیر ماندگار شدن را طی کرد. ترانه، حالا محبوب‌ترین بازیگر زن سینمای ایران است. ستاره نقش‌های باورپذیر و فراموش نشدنی. ستاره‌ای که با یک توئیت، امپراتوری ترامپ را به چالش می‌کشد.

شهرت همیشگی

از همان اولین سال‌های کودکی، شهرت مفهومی آشنا ترانه علیدوستی بود. پدر او حمید علیدوستی یکی از شناخته‌شده‌ترین بازیکنان فوتبال ایران به شمار می‌رفت و برای تیم ملی نیز بازی می‌کرد. شاید همین برخورد زودهنگام با پدیده شهرت، موجب شد ترانه در روزهای تبدیل شدن به یک بازیگر سرشناس، مشکلی با قرار گرفتن در کانون توجه نداشته باشد. مادر او نادره حکیم‌اللهی، سنگ‌تراش و مجسمه‌ساز شد. علیدوستی در یک خانواده هنری و ورزشی رشد کرد و بیشتر از ورزش، به طرف هنر جذب شد.

خاطره تلخ چهارشنبه‌سوری

مدت زیادی از تبدیل شدن ترانه به یک بازیگر شناخته شده نمی‌گذشت که یک اتفاق تلخ، زندگی او را تحت تاثیر قرار داد. علیدوستی تنها برادرش پویان را در چهارشنبه‌سوری سال 82 از دست داد تا حسرت و ناراحتی‌های به جا مانده از این روز، همیشه همراه خانواده او باشد. یک سال بعد از این حادثه ترانه در فیلمی به نام چهارشنبه‌سوری از اصغر فرهادی بازی کرد. فیلمی که به ماجراهای زندگی یک زوج در روزهای چهارشنبه آخر سال می‌پرداخت.

بهترین انتخاب

داستان ازدواج پنهانی یک دختر 15 ساله در فیلم رسول صدر عاملی، ترانه با به سینمای ایران معرفی کرد. تا این‌جا اما هنوز هیچ‌کس اطمینان نداشت که علیدوستی استعداد تبدیل شدن به یکی از ستاره‌های سینما را داشته باشد. مهم‌ترین انتخاب این بازیگر، در فیلم بعدی اتفاق افتاد. او با شهر زیبای اصغر فرهادی به همه نشان داد که در وجودش یک بازیگر بالقوه وجود دارد. ستاره‌ای که حریص بازی در بهترین نقش‌هاست. اولین همکاری با فرهادی،‌ترانه را تبدیل به بازیگر محبوب اصغر فرهادی کرد. این همکاری بعدها آثار شاهکاری را در سینمای ایران به‌وجود آورد.

جنجال‌های خانوادگی

از ازدواج ترانه علیدوستی با علی منصور، نزدیک به شش سال می‌گذرد. از همان روزهای اول، رسانه‌ها علاقه زیادی برای نزدیک‌شدن به این زندگی نشان داده‌اند اما برخلاف بسیاری از بایگران سینما، ترانه هیچ وقت علاقه نداشته تا حریم خصوصی زندگی‌اش را با برنامه‌های تلویزیونی یا رسانه‌های مکتوب در میان بگذارد. درباره هویت همسر او، همیشه حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشته است. پاپاراتزی‌ها زمانی همسر او را یک تاجر مقیم لندن معرفی کردند اما ترانه این گزارش را شرم‌آور دانست و همه چیز را تکذیب کرد. بعد از تولد حنا، تا مدتی حاشیه خاصی در زندگی ترانه وجود نداشت اما مدتی بعد دوباره شایعه‌های جدایی این بازیگر از همسرش در رسانه‌ها مطرح شد. شایعه‌های که نه تایید شدند و نه تکذیب.

مادرانه

تجربه مادر شدن برای بسیاری از سلبریتی‌ها، ترسناک به نظر می‌رسد اما ترانه علیدوستی از هر فرصتی استفاده می‌کند تا تولد دختر کوچک‌اش را به عنوان شادترین لحظه‌ همه زندگی‌اش معرفی کند. سال‌های پرکار بودن و حضور پررنگ در سینما، هرگز موجب نشده که ترانه از حنا فاصله بگیرد. تصاویر او در حال غذا دادن به حنا با لباس و گریم شهرزاد، یکی از به یادماندنی‌ترین قاب‌های مربوط به ترانه علیدوستی در فضای مجازی است.

 

ترانه و شهاب؟

احمد والی، شهرزاد و قباد، رعنا و منصور. تقابل‌های عاشقانه ترانه علیدوستی و شهاب حسینی، بخشی از شایعه‌های فضای مجاری را به طرف آنها سوق داد. به‌ویژه بعد از بازگشت تیم فروشنده از جشنواره کن. حرف‌های عجیب و غریبی درباره ازدواج ترانه علیدوستی و شهاب حسینی به گوش رسید. شاید مخاطبان سینمای ایران علاقه زیادی داشتند چنین زوجی در واقعیت نیز شکل بگیرد اما حقیقت آن بود که هر دوی این بازیگرها زندگی شخصی خودشان را داشتند.

استثنای شهرزاد

در همه سال‌ها فعالیت حرفه‌ای ترانه علیدوستی همواره پیشنهاد بازی در سریال‌های مختلف را رد می‌کرد. او تمایلی به سریال بازی کردن نداشت و اساسا هیچ وقت مدیوم تلویزیون را نمی‌پسندید. طلسم ترانه و سریال اما با حسن فتحی شکسته شد او هنوز حاضر به کار کردن در رسانه ملی نبود اما در نقش اول سریال داغ شبکه نمایش خانگی حاضر شد. شهرزاد درست همان نقش اولی بود که ترانه برای ماندگارترشدن به آن نیاز داشت. کاراکتری که در بین مردم به شدت مورد استقبال قرار گرفت و یکی از عاشقانه‌های فراموش نشدنی عصر خودش شد.

ترانه، نویسنده و مترجم

ادبیات همشیه یکی از علاقه جدی ترانه علیدوستی بوده است. او که در رشته زبان انگلیسی تحصیل کرده وب ه این زبان تسلط دارد، رمان رویای مادرم از الیس مونرو را ترجمه کرده و با این ترجمه جایزه ادبی پروین اعتصامی را به دست آورده است. نقدها و نوشته‌های این بازیگر نیز بارها در روزنامه‌های مختلف به چاپ رسیده‌اند. او هنوز هم یک وب‌سایت فعال دارد که بعضی از اتفاقات روزمره زندگی و دیدگاه‌های خاص‌اش در مورد مسائل مختلف را در آن مطرح می‌کند.

توئیتری‌ترین!

ترانه یکی از اولین بازیگرهایی بود که به شکلی کاملا جدی در شبکه اجتماعی توئیتر عضو شد تا با لحن جذاب و نگاه شوخ همیشگی، در مورد مسائل مختلف ابراز عقیده کند. توئیت‌ها و تصاویری که ترانه در این فضا منتشر می‌کند، همیشه مورد توجه هستند و تقریبا همیشه جنجال‌برانگیز می‌شوند. یکی از بحث‌برانگزترین عکس‌های توئیتری ترانه تصویری بدون آرایش از این بازیگر بود که بخشی از هوادارانش را غافلگیر کرد.

ترانه برای فروشنده اسکار گرفت

اسکار فیلم فروشنده از صحفه توئیتر ترانه علیدوستی کلید خورد. شاید اگر او واکنشی به طرح ترامپ نشان نمی‌داد، اسکار به فیلم تونی رادمن می‌رسید و هیچ‌کس نام اصغر فرهادی را در شب اسکار نمی‌شنید. ترانه اما با یک توئیت، همه چیز را عوض کرد او تصمیم به تحریم اسکار گرفت و دلیل این تصمیم را طرح‌ نژادپرستانه رئیس‌جمهور آمریکا دانست. خیلی زود تصویر ترانه تیتر یک رسانه‌های مین استریم آمریکا شد. او به تنهایی جوی را به‌وجود آورد که فیلم فروشنده تبدیل به صدای معترض مردم علیه سیاست‌های ترامپ شود. اتفاقی که موجب شد در نهایت اسکار به فیلم فروشنده برسد.

الماس کن

ظاهر بازیگر ایرانی، در جشنواره‌های خارجی، در بیشتر مواقع دستمایه شوخی و استهزا در شبکه‌های اجتماعی می‌شود اما ترانه علیدوستی یک از شیک‌پوش‌ترین چهره‌های فرش قرمز جشنواره کن بود. او لباس‌هایش را با حسیاست و دقت زیادی انتخاب کرد تا نه از سوی تندروها مورد سرزنش قرار بگیرد و نه وقار و زیبایی‌اش را از دست بدهد. پوشش ترانه علیدوستی در کن، حتی برای چهره‌های خارجی نیز الگو بود.

کلاسترو فوبیا

به محض بازگشت از فرانسه بعد از جشنواره کن، دوربین‌های تلویزیونی اعتراف ترانه درباره بیماری‌اش را ضبط کردند. او در یک محیط بسته، با هجوم عکاس‌ها و خبرنگارها روبه‌رو شده بود وقصد داشت به سرعت از این مهلکه فرار کند. او اعتراف کرد که به بیماری کلاستروفوبیا یا ترس از محیط بسته مبتلاست و به لحاظ فیزیکی نمی‌تواند حضور در محیط بسته را تحمل کند.

خانم داور

داوری دو جشنواره خارجی، یکی دیگر از تجربه‌های خاص ترانه علیدوستی است. او در سال 2012 به ویتنام دعوت شد تا یکی از اعضای هیات داوران جشنوارن هانوی ویتنام شود. دو سال بعد، این بار نوبت به جشنواره فیلم وزول فرانسه شد که ترانه را به عنوان داور انتخاب می‌کند. ترانه این بار به همراه همسر و دخترش در این جشنواره حاضر شد و به تماشای فیلم‌ها نشست.

سرمایه‌گذار، صداپیشه

بازیگری هیچ‌وقت به تنهایی برای ترانه اقناع کننده نبوده است. او در سینما، تجربه‌های متفاوت دیگری را نیز از سر گذرانده و ریسک‌های هیجان‌انگی را پذیرفته است. ترانه در انیمیشن جمشید و خورشید، به عنوان صداپیشه در نقش خورشید ظاهر شد. این فیلم هرگز زیاد دیده نشد اما همه آنهایی که اثر را تماشا کرده بودند حضور ترانه در اثر را موفقیت‌آمیز می‌دانستند. این بازیگر در فیلم سینمای اژدها وارد می‌شود نیز به عنوان سرمایه‌گذار حضور داشت. فیلمی به کارگردانی مانی حقیقی که در گیشه با فروش نسبتا ایده‌آلی همراه شد تا سرمایه ترانه، تباه نشود.

همسایه خوب

موفقت فوق‌العاده فیلم فروشنده علاقه‌مندان به بازی ترانه را بیشتر از همیشه به وجود آورد. چند روز قبل از او در لحظه ورود به آسانسور، با تبریک ویژه همسایه‌هایش به خاطر اسکار فیلم فروشنده روبه‌رو شد. ترانه می‌تواند مطمئن باشد که در این آپارتمان، زندگی خوبی خواهد داشت.

غواصی

شنا، محبوب‌ترین ورزش ترانه علیدوستی استاو که این سال‌ها از همیشه پرکارتر شده وقت زیادی برای پرداختن به ورزش و تفریح محبوب‌اش ندارد. اما از هر فرصت کوتاهی برای غواصی و شنا استفاده می‌کند. شاید اگر بازیگری برای ترانه جدی نمی‌شد او ورزش را به عنوان حرفه‌اش انتخاب می‌کرد و یک شناگر حرفه‌ای می‌شد.

خالکوبی

به محض به پایان رسیدن یکی از نشست‌های خبری تصویری از دست ترانه علیدوستی در فضای مجازی دست به دست شد. تصویری که خالکوبی نمادین روی ساعد او را نشان می‌داد در نگاه اول، طرفداران ترانه روی فتوشاپی بودن تصویر تاکید داشتند اما خود این بازیگر همه چیز را تایید کرد تا رسما حمایت‌اش را از جنبش فمنیستی اعلام کند. برابری حقوق مرد و زن، یکی از دغدغه‌های همیشگی ترانه به شمار می‌رفت و با انتشار این عکس، این دغدغه حالت علنی‌تری پیدا کرد. او در توئیترش از فمنیسم دفاع کرد و به این موضوع اشاره کرد که فمنیسم، جنبشی مردستیز و خانمان‌برانداز نیست.

محمدحسین عباسی/دیده بان

 

حبیب رضایی ترانه علیدوستی ترامپ دونالد ترامپ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین