کد خبر: 48565 A

۱۰ واقعیت جالب درباره وست‌ورلد/ از نسخه دیده نشده سریال تا تجربه ناتمام تارانتینو

۱۰ واقعیت جالب درباره وست‌ورلد/ از نسخه دیده نشده سریال تا تجربه ناتمام تارانتینو

سریال "وست‌ورلد" نسخه‌ای روزآمد و توسعه یافته از فیلمی به همین نام است که در سال ۱۹۷۳ به نویسندگی و کارگردانی مایکل کرایتون ساخته شد.

ایران آرت: سومین فصل از سریال علمی تخیلی محبوب و پرطرفدار Westworld به تازگی منتشر شده و پیمان معادی بازیگر سرشناس کشورمان نیز در فصل سوم آن ایفای نقش کرده است. این سریال در واقع نسخه‌ای روزآمد و توسعه یافته از فیلمی به همین نام است که در سال ۱۹۷۳ به نویسندگی و کارگردانی مایکل کرایتون ساخته شد.

داستان سریال Westworld و فیلم اورجینال الهام بخش آن در مورد یک پارک سرگرمی با فضای مربوط به غرب وحشی است، جایی که در آن ربات ها برای سرگرم کردن انسان ها در سناریوهایی متفاوت زندگی می کنند.

​وبسایت روزیاتو در مطلبی به ۱۰ واقعیت جالب در مورد این سریال و به طور ویژه تاریخچه آن و فیلم اورجینالی که الهام بخش آن شد، اشاره کرده است:

۱۰- فیلم اورجینال Westworld در سال ۱۹۷۳ اولین فیلمی بود که در آن از تصاویر کامپیوتری استفاده می‌شد

10

فیلم Westworld که در سال ۱۹۷۳ ساخته شد اولین فیلمی بود که در آن از تصاویر دیجیتالی کامپیوتری استفاده شده و به همین دلیل به فیلمی تاریخ ساز در سینما تبدیل شد. در این فیلم از جلوه های ویژه برای نشان دادن ربات های خراب شده و معیوب استفاده شد. این تکنیک را می توان نمونه اولیه تکنیکی دانست که بعدها در سال ۱۹۸۷ در فیلم Predator با بازی آرنولد شوارتزنگر به کار گرفته شد. انجام و پیاده سازی این تکنیک در سال ۱۹۷۳ کاری بسیار پیچیده و دشوار بود اما سازندگان از پس آن برآمده و به سرعت راه برای افزایش استفاده از تصاویر کامپیوتری در فیلم ها هموار شد. اما در سال ۱۹۷۳، مهندسان کامپیوتر برای تولید هر ثانیه از زاویه دید پیکسلی شخصیت Gunslinger باید ۸ ساعت کار می کردند. دو دقیقه از انیمه کامپیوتری این فیلم بیش از ۹ ماه زمان و نزدیک به ۲۰۰,۰۰۰ دلار آن زمان هزینه برد.

۹- فیلم Westworld با الهام از جاذبه سرگرمی Pirates of the Caribbean که متعلق به دیزنی بود ساخته شد

9

نویسنده و کارگردان، مایکل کرایتون، بعد از دیدار از دیزنی لند و رفتن به قسمت Pirates of the Caribbean آن ایده ساخت فیلم Westworld را بدست آورد. او در این بخش از دیزنی لند شاهد شخصیت های انیماتوری دزدان دریایی بود که از خود پرسید اگر این مخلوقات انیماتوری از کنترل خارج شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بدنبال این ماجرا، کرایتون پشت دستگاه تایپ خود نشسته و یک پارک سرگرمی پر از گاوچران های غرب وحشی را جایگزین دزدان دریایی کرد. به همین دلیل بود که سال ها پس از انتشار فیلم Westworld نیز کرایتون به گفته خود نگران شکایت حقوقی دیزنی بوده است. اما این اتفاق رخ نداد زیرا فضای وسترن داستان فیلم بسیار متفاوت از دنیای دزدان دریایی کارائیب بود که بتوان شباهتی مشهود در آن ها یافت.

۸- این اولین سریال Westworld نیست که ساخته می‌شود

وست ورلد

باور کنید یا نه قبل از سریال Westworld اخیر نیز یک سریال دیگر به همین نام وجود داشته است. در سال ۱۹۸۰، کرایتون سریالی بر اساس فیلم Westworld خود با نام Beyond Westworld توسعه داد. فیلم Westworld یک موفقیت تجاری بزرگ برای استودیو متروگلدوین مایر بود و بعد از موفقیت فیلم Star Wars در سال ۱۹۷۷ و در حال پخش بودن سریال های علمی تخیلی مانند Battlestar Galactica و Buck Rogers، زمان سرمایه گذاری روی محبوبیت دنیای Westworld در قالب یک سریال تلویزیونی فرا رسیده بود. از این رو سریال Beyond Westworld از طریق شبکه تلویزیونی CBS به نمایش درآمد.

این سریال در مورد شخصیتی به نام جان مور بود که مسئول بخش امنیت یک کمپانی تولید ربات های قاتل که در فیلم اورجینال وجود داشتند را بر عهده داشت. مور باید با یک دانشمند خبیث به نام کوید که کنترل ربات ها را بدست گرفته و می خواست از آن ها برای تسخیر جهان استفاده کند وارد معامله شود. این سریال که در آن از بازیگران بسیار گمنام استفاده شده بود تنها ۵ اپیزود دوام داشته و در ادامه تولید و انتشار آن کنسل شد که پایانی بر این فرانچایز تا سال ۲۰۱۶ بود.

۷- دنیای Westworld  الهام بخش فرانچایز Terminator بود

7

جیمز کامرون به ادعای خودش از طرفداران فیلم اورجینال Westworld بوده است، آنقدر که به تصویر کشیده شدن ربات ها در این فیلم  الهام بخش او در خلق شخصیت ربات ها یا همان سایبرگ ها در فیلم های Terminator بوده است. در واقع جیمز کامرون پیش از فیلمبرداری این فیلم از آرنولد شوارتزنگر خواسته بود که فیلم Westworld را چندین بار تماشا کرده و از شیوه بازی یول براینر در این فیلم تقلید کند، بازیگری که در فیلم اورجینال نقش یک ربات معیوب به نام هفت تیرکش را بازی می کرد. اگر ابتدا فیلم کرایتون و سپس فیلم کامرون را نگاه کنید به وضوح متوجه شباهت های این دو ربات در حرکات خواهید شد. آن ها هر دو یک حالت بی میلی و بی احساسی و نگاهی شبه لیزری در هنگام انجام کارهایشان داشتند. حتی شوارتزنگر در حال مذاکره برای بازی در بازسازی این فیلم در سال ۲۰۰۷ بود که به سرانجام نرسید.

۶- کوئنتین تارانتینو نیز در بازسازی ناموفق فیلم Westworld مشارکت داشت

6

همانطور که گفته شد، برنامه هایی برای بازسازی این فیلم در سال ۲۰۰۷ با بازی آرنولد شوارتزنگر در نقش هفت تیرکش داستان وجود داشت و استودیو برادران وارنر نیز کوئنتین تارانتینو را برای کارگردانی آن در نظر گرفته بودند. تارانتینو نیز که از طرفداران فیلم اورجینال Westworld بود چند ماه سرگرم مدیریت مراحل پیش تولید فیلم بود تا اینکه از پروژه کناره گیری کرد. بدنبال رفتن تارانتینو، برنامه ریزی ها برای ساخته نسخه بروز فیلم نیز متوقف گردید. ظاهراً تارانتینو خواسته بود که  داستان نسخه جدید بسیار تاریک تر از نسخه اورجینال بوده و تمایل چندانی به استفاده از شوارتزنگر در نقش اصلی فیلم نداشته است. در نهایت اختلافات با استودیو برادران وارنر بالا گرفته و پروژه ساخت به کلی کنار گذاشته شد.

۵- یول براینر از همان لباسی که در The Magnificent Seven پوشیده بود در فیلم Westworld استفاده کرد

5

مایکل کرایتون با تماشای فیلم وسترن کلاسیک The Magnificent Seven که در سال ۱۹۶۰ ساخته شد متقاعد شد که از یول براینر برای نقش شخصیت رباتیک هفت تیرکش استفاده کند و به همین دلیل خواست تکه ای از شخصیت براینر در آن فیلم وسترن در شخصیت او در فیلم جدید وجود داشته باشد. به همین دلیل بود که یول براینر در هر دو فیلم لباس مشابهی به تن دارد. بدین ترتیب یول براینر همان لباس سیاه رنگی که پس از پایان فیلمبرداری فیلم The Magnificent Seven پیش خود نگه داشته بود را در فیلم Westworld نیز پوشید و در حالی که دلیل این کار را ادای دینی به فیلم وسترن قبلی خود عنوان می کرد اما کرایتون آن را نتیجه یک شوخی می دانست.

۴- در فیلم Westworld برای اولین بار از عبارت "ویروس کامپیوتری" استفاده شد

4

عبارت "ویروس کامپیوتری" این روزها یک عبارت ساده و همه جا حاضر است زیرا اکنون در دنیای ویروس های کامپیوتری به سر می بریم. در سال ۱۹۷۳، هنوز هیچ کسی در خانه اش کامپیوتر شخصی و خانگی نداشته و اصلاً ایده ای در مورد ویروس کامپیوتری نداشت. اما در فیلم Westworld ، سازندگان برای تعریف خرابی و معیوب بودن ربات ها، این عبارت را ابداع کردند. عبارت "ویروس کامپیوتری" توسط مسئول ارشد بخش نظارت پارک سرگرمی فیلم در جریان دیدار با کارکنان در هنگام بحث در مورد خراب شدن ربات ها استفاده می شود. جالب این که این عبارت تا اواسط دهه ۱۹۹۰ چندان مورد استفاده قرار نگرفت تا اینکه برخی برنامه نویسان کامپیوتری که فیلم را دیده بودند، از این عبارت برای کامپیوترهایی که از طریق اینترنت مورد نفوذ قرار گرفته و به ویروس های کامپیوتری آلوده شده بودند استفاده کردند.

۳- دنباله‌ای بر فیلم Westworld در سال ۱۹۷۶ ساخته شد

3

Westworld به اندازه ای موفق بود که سازندگان تصمیم به ساخت یک دنباله به نام Futureworld در سال ۱۹۷۶ گرفتند و پیتر فوندا و بلیث دانر در آن ایفای نقش کردند. یول براینر نیز در نقش هفت تیرکش حضوری بسیار کوتاه در این دنباله دارد اما مایکل کرایتون هیچ نقشی در آن نداشت. داستان فیلم Futureworld در مورد یک پارک سرگرمی است که بعد از یک هزینه ۱ میلیارد دلاری در بخش ایمنی پارک بازگشایی می شود. فوندا و دانر نیز نقش روزنامه نگارانی را بازی می کنند که برای پوشش دادن بازگشایی پارک اعزام می شوند. با این وجود، در Futureworld گروهی از ربات های سامورایی دچار نقص شده و پارک را به هم می ریزند. بدنبال آن اتفاقاتی رخ می دهد که بسیار شبیه آن چیزی است که در نسخه اورجینال رخ داده بود. بدین ترتیب واکنش منفی منتقدان به Futureworld که در سال ۱۹۷۶ منتشر شد جای تعجب نداشت.

۲- سریال Westworld از فیلم Blade Runner الهام گرفته شده است

2

سریال Westworld که از شبکه HBO پخش می شود داستانی مشابه فیلم اورجینال سال ۱۹۷۳ دارد. با این وجود، نسخه جدید سریالی بیشتر اگزیستانسیالیستی و تعمق برانگیزتر از فیلم کرایتون بوده و بر روی تاثیر تجربه بر ربات ها و بررسی نقطه ای که در آن ماشین ها از کنترل سازندگانشان خارج می شوند تمرکز دارد. از این منظر، سریال Westworld به شدت وام دار فیلم Blade Runner است که در سال ۱۹۸۲ ساخته شد. به جای استفاده از واژه "replicants" که در فیلم Blade Runner برای ماشین های انسان نما به کار می رفت، ربات های سریال Westworld را "hosts" می نامند زیرا خاطرات آن ها در  انتهای هر سکانس روایی پاک می شود.

اما در نهایت مشخص شد که خاطره و ترومای ناشی از تجربه ربات ها بسیار سخت تر از آن است که بتوان به راحتی آن را پاک کرد. همین موضوع باعث شد که مشکلی بزرگ برای خالق Westworld (آنتونی هاپکینز) و دانشمند ارشد او (جفری رایت) ایجاد شود. هدف آن ها این بود که ربات های میزبان داستان خود را تا حد ممکن واقعی و زنده بسازند اما وقتی که شبه زنده به شکلی واقعی زنده می شود چه اتفاقی رخ می دهد؟ این همان رویکردی است که از فیلم Blade Runner و سریال Battlestar Galactica وام گرفته شده بود. سریال جدید Westworld کمتر در مورد تکنولوژی است و بیشتر تاثیر آن بر خودآگاه انسان را به تصویر می کشد و نقطه ای که در آن ماشین های دست ساز انسان، به چالش کشیدن و خارج شدن از کنترل انسان دست می زنند را به تصویر می کشد.

۱- یک نسخه کمتر دیده شده و نادر از Westworld وجود دارد

1

در سال ۱۹۷۶، شبکه NBC فیلم NBC را در قالب تلویزیون برای اولین بار به نمایش گذاشت. به سرعت مشخص شد که این رویکرد خاص بسیار موثر بوده و نمایش تلویزیونی ویژه فیلم آغاز شد. دلیل استقبال از این نمایش این بود که شبکه مذکور نسخه ای طولانی تر از نسخه ای که در سینما منتشر شده بود را در قالب نمایش خانگی منتشر کرده بود. برخی از سکانس های اضافی سکانسی متعلق به یک هاورکرافت است؛ یا سکانسی که در آن دانشمندان در یک مکان زیرزمینی ملاقات می کنند و سکانسی که در آن تکنیسین ها در اتاق رختکن در مورد بار کاری هر ربات صحبت می کنند و بسیاری دیگر. این نسخه طولانی از فیلم تنها یک بار از طریق تلویزیون منتشر شد و از آن زمان تاکنون دیده نشده است.

 

سریال وست ورلد وست ورلد کوئنتین تارانتیو فیلم وست ورلد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین