کد خبر: 53464 A

کارگردانی که تا ۱۰۳ سالگی فیلم ساخت

کارگردانی که تا ۱۰۳ سالگی فیلم ساخت

مانوئل دی‌اولیویرا، یکی از کارگردانانی است که تا سن ۱۰۳ سالگی مشغول ساخت فیلم سینمایی بوده و یکی از مسن‌ترین کارگردانان سینمای جهان شناخته می‌شود.

ایران آرت: برای بعضی‌ها، سن تنها یک عدد است. هیچ‌گاه بازنشسته نمی‌شوند و تا زنده هستند دست از کار نمی‌کشند. یافتن این دست افراد در دنیای هنر دشوارتر است چرا که این‌جا کار بدون خلاقیت پیش نمی‌رود و معمولا در کهنسالی، خلاقیت کم‌تر می‌شود.

شاید به همین دلیل است که خیلی هنرمندان در کهنسالی وقتی دست به خلق اثری می‌زنند، دیگر حتی تکرار آثار معمولی قدیمی‌ هم برای‌شان میسر نیست.

البته همیشه استثنا وجود دارد. کسانی مثل کلینت ایستوود که با وجود پا گذاشتن به دوران کهنسالی هنوز آثار باکیفیتی خلق می‌کنند که تحسین همگان را برمی‌انگیزد. ایستوود در بهار سال ۱۹۳۰ به دنیا آمده است و اکنون دقیقا ۹۰ سال دارد.

او در ۲ سال گذشته یعنی در ۸۸ و ۸۹ سالگی، دو فیلم کارگردانی کرد و در یکی از آن‌ها؛ «قاچاقچی / Mule» نقش اصلی را بازی کرد. این هنرمند که ۴ جایزه اسکار هم در کارنامه دارد، تصمیمی برای بازنشستگی ندارد و در ۹۰ سالگی خیز برداشته تا بار دیگر روی صندلی کارگردانی فیلمی بنشیند که خودش در آن بازی خواهد کرد.

البته در این میان نیز هستند کسانی که هنوز کسی به پای‌شان نرسیده و توانسته‌اند با سن بالای ۱۰۰سال فیلم بسازند. یکی از این افراد مانوئل دی‌اولیویرا است. 

به گزارش خبرآنلاین حدود ۵ سال پیش، رسانه‌های مهم، خبر درگذشت پیرترین فیلمساز تاریخ را منتشر کردند. او کسی نبود جز مانوئل دی‌اولیویرا، کارگردان نامدار پرتغالی. دی‌اولیویرا طی بیش از ۹ دهه فیلمسازی از دوران صامت سینما تا دوران سینمای دیجیتال آثار زیادی خلق کرد.

او که نخستین فیلمش را سال ۱۹۳۱ ساخته بود، سال ۱۹۹۹ با فیلم «نامه»، جایزه هیات داوران جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد. او هنگام دریافت این جایزه ۹۱ ساله بود. دی‌اولیویرا پس از آن هم با قدرت به فیلمسازی ادامه داد و تا سالیان دراز پس از این جایزه چندین فیلم ساخت.

این فیلمساز، آخرین فیلم کاملش را با عنوان «گابو و سایه» در ۱۰۳ سالگی ساخت و روانه پرده سینما کرد. به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها کسی بتواند حتی به نزدیکی‌های رکورد دی‌اولیویرا برسد.

 

کلینت ایستوود کارگردان فیلمساز مانوئل دی اولیویرا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین