کد خبر: 55126 A

فیلمی که به سلطه هالیوود بر سینما پایان داد

فیلمی که به سلطه هالیوود بر سینما پایان داد

برای اولین بار در تاریخ سینما یک فیلم چینی توانست رکورد پرفروش ترین فیلم سال را به نام خود ثبت کند.

ایران آرت: سینمای چین در حالی توانست برای اولین بار عنوان بزرگ ترین بازار سینمایی جهان را از آمریکا برباید که نیمی از ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ نیز غیرهالیوودی هستند.

به گزارش ایسنا، شرایط خاص سال ۲۰۲۰ به دلیل بحران جهانی ویروس کرونا شرایط را برای سینمای چین فراهم کرد با فروشی بالغ بر دو میلیارد دلار از رقیب همیشگی خود یعنی گیشه آمریکا سبقت بگیرد و برای نخستین بار عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را به خود اختصاص دهد. 

همچنین برای اولین بار در تاریخ سینما یک فیلم چینی توانست رکورد پرفروش ترین فیلم سال را به نام خود ثبت کند. درام تاریخی "هشتصد" به کارگردانی "گوان هو" با فروش ۴۲۷ میلیون دلاری در رتبه نخست پرفروشترین فیلمهای سال ۲۰۲۰ سینما قرار گرفت و یک فیلم چینی دیگر با نام "مردم من، سرزمین من" ساخته مشترک هفت کارگردان، با فروش ۴۵۸ میلیون دلاری در رتبه بعدی قرار گرفت. 

رتبه سوم بالاخره به یک فیلم هالیوودی رسید و فیلم "پسران بد تا ابد" ساخته مشترک "عادل ال اربی" و "بلال فلاح" با فروش ۴۲۶ میلیون دلاری این جایگاه را کسب کرد و "تِنت" به کارگردانی "کریستوفر نولان" هم با فروشی بالغ بر ۳۶۲ میلیون، چهارمین فیلم پرفروش سال نام گرفت. 

 

پرفروش ترین فیلمهای سال ۲۰۲۰
رتبه عنوان توزیع کننده فروش جهانی
۱ هشتصد  CMC Pictures Holdings ۴۷۲ میلیون دلار
۲ مردم من، سرزمین من China Lion Film Distribution ۴۵۸ میلیون دلار
۳ پسران بد تا اَبد Sony Pictures ۴۲۶ میلیون دلار
۴ تِنت Warner Bros ۳۶۲ میلیون دلار
۵ دیو کُش: قطار موگن Toho / Aniplex ۳۲۴ میلون دلار
۶ سونیک: خارپشت Paramount ۳۲۰ میلیون دلار
۷ دولیتل Universal ۲۵۰ میلیون دلار
۸ ژیانگ زیا Beijing Enlight Pictures ۲۴۳ میلون دلار
۹ پرندگان شکاری Warner Bros ۲۰۱ میلیون دلار
۱۰ فداکاری Beijing Enlight Pictures ۱۷۰ میلیون دلار

به دلیل تاثیر کمتر بحران کرونا بر فیلم های آسیایی، در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش ۲۰۲۰، ۵ فیلم غیرهالیوودی (چین، ژاپن) حضور دارند که تاکنون بی سابقه بوده است. 

همچنین برای اولین بار در تاریخ، دو محصول غیرهالیوودی شامل انیمه ژاپنی "دیو کُش: قطار موگن" و انیمیشن چینی "ژیانگ زیا" در رتبه اول و دوم پرفروش ترین انیمیشن های سال قرار گرفتند. 

گیشه آمریکا در حالی سال ۲۰۲۰ را به پایان می رسد که بسیاری از سینماهای این کشور به دلیل شیوع کرونا مدت زمان طولانی تعطیل بودند و سینماهای دو منطقه مهم نیویورک و لس آنجلس هنوز هم تعطیل هستند. سینمای آمریکا سال گذشته به فروشی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار دست یافته بود اما امسال فروش کمی بیشتر دو میلیارد دلار داشته است. 

 

هالیوود سینمای چین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین